Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

orolig för min son!

Skrivet av Emma
Det har alltid varit lite jobb med att få Jakob att sova, men nu, för en månad sedan, när han var två år och fyra månader, blev det eländigt. Han gick från att somna halv åtta-åtta till nio, och vill inte sova eller släcka lampan. Vi turas om på kvällarna och byter av varandra efter trekvart.

Nu är han dessutom konstant trött, blek, tyst, hålögd och inte alls samma sociala pratkvarn som förr, och mycket gnällig. T.o.m. dagispersonalen kommenterar hur sliten han verkar. Han klagar några gånger i veckan på att han har ont i magen, men det verkar inte påverka honom mer än under några minuter. Under nästan två veckor har han bara ätit hälften så mycket som vanligt, dock. Han har ganska ofta lös mage.

Nu börjar jag oroa mig för att det är något allvarligt fel. Är det någon som känner igen symtomen ?
Svar på tråden: orolig för min son!

Kontakta en läkare.

Skrivet av  mamma
Jag tycker ni omedelbart ska kontakta en läkare, tydligen är det ju något som inte står rätt till.
Han kanske är allergisk mot något, gluten t.ex???
Nej kontakta en läkare nu så har ni säkert snart svar och er pigga lille pojk tillbaka
 

Det är på gång....

Skrivet av  Emma
bvc är ganska dåliga på att ringa tillbaka bara, så jag har haft en dag hemma med en liten tröttis och hunnit ha en massa ångest och oro... Men jag litar på den läkaren, och vill hellre gå dit än till allmänläkare, som inte är barnspec.
Jag hoppas att det är en olycklig kombination av envisa baciller/virus, och nån slags utvecklingsfas, men sammantaget ser ju inte symtomen så muntra ut...
 

Jag får nog..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
hålla med "mamma" ovan. Jag tycker absolut att du ska kontakta läkare och var påstridig. Säg att ni SKA ha en ordentlig utredning, för som set är nu känner ni ju inte igen er son. Visst förekommer det aptit-, sömn-, och beteendeförändringar i olika åldrar, men när allt kommer på en gång och han dessutom nämner smärtor, då skulle jag kolla upp det omedelbart, och jag skulle inte nöja mig med luddiga svar om att det hör till åldern. Fråga några olika läkare, särskilt om det fortsätter hålla i sig.

Jag litar inte riktigt på vården, jag har själv haft värk på olika sätt i tio år, och det var först i år som jag fick medicin för den och en åtminstone halvdan diagnos. Min mamma har släpat med mig till läkare efter läkare och vi har tjatat och återkommit. Tyvärr måste man det. Jag kan ju givetvis inte veta om din son egentligen är frisk, det kan bara läkarna veta, men jag tror att du känner på dig om det de säger stämmer. Så boka en tid, och se vad de säger.

Lycka till!
 

Tack,

Skrivet av  Emma
Jag väntar, som sagt, på att få en tid hos läkaren på BVC, som jag litar på. Men dagarna är så låååånga när man är orolig....
 

Artiklar från Familjeliv