Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ledsen 3,5-åring

Skrivet av Mamma
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga det här inlägget, men här finns så många kloka människor, så jag testar.

Min 3,5-åring mår inte bra. Det har varit en väldigt jobbig period under hösten eftersom det varit mycket trassligt mellan mig och maken (hans pappa). Vi har varit väldigt nära att separera och sonen märker naturligtvis att något är fel. Det har även snurrat runt en massa sjukdomar på dagis, och vi har fått vår beskärda del av det också. Sonen har ett yngre syskon som är för liten för att förstå det som händer här hemma.

Som det är nu så vill 3,5-åringen inte gå till dagis, han vill bara vara hemma. Han säger att han har ont i benet eller ont i huvudet. Han är trött och hängig och inte riktigt "på" som han brukar. Men emellanåt känner vi igen honom, då hoppar han och busar och grejar, och det står i sån väldig kontrast till den lilla ledsna pojken som bara vill vara hemma med mamma.

Vad ska vi göra? Han känner ju på sig att något inte är som det ska, trots att jag och maken försöker att inte diskutera inför honom och att vi faktiskt trots allt lever i stort sett som vanligt. Det är inte alls säkert att äktenskapet kommer att ta slut nu heller, men det har som sagt varit mycket nära. Varken jag eller maken mår förstås bra själva, och det tynger mig så fruktansvärt att sonen inte mår bra och är glad. Jag vill ju göra allt jag kan för att hjälpa honom!

Snälla, någon som har några råd?

Svar på tråden: Ledsen 3,5-åring

Prata !

Skrivet av  Maria
ett barn på 3,5 förstår mer än vad man tror !
jag tycker att hans reaktion verkar helt sund under rådande omständigheter. ni prata med honom och förklara vad som händer ! att det inte är hans fel och vad som kommer att hända nu. han måste få veta för att kunna känna sej trygg. gärna om ni båda pratar med honom och inte bara en gång utan flera.
ni får komma på något bra sätt att inte lova att allt ska vara som vanligt (om ni ändå separerar sen)

Ni fixar det !!!

Styrkekramar !
 

Förutom rådet

Skrivet av  Mustardseed
att prata så tycker jag ni ska gå till en läkare och få honom undersökt (blodvärden och vad de nu kan kolla upp). Det KAN ju faktiskt vara så att han är sjuk och därför är trött och hängig, även om jag också är benägen att tro att han är mer psykiskt trött än fysiskt.

Men bara för att ha kollat liksom...

 

Artiklar från Familjeliv