Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis eller ej, tacksam för råd!!!!! (snälla)

Skrivet av Claudia
Hej!

Ja, min dotter är 13 mån nu, och i aug hade vi tänkt börja på dagis med henne. Men nu ser ju situationen annorlunda ut i och med lilla knyttet i magen ( mkt oplanerat men roligt ändå förstås:), för knyttet är beräknat till ca 22/8. Ska man välja att inte satsa på dagis till dottern, och vara hemma med både? Går det rent praktiskt att ha två hemma, eller klart att det går men kanske inte så kul för det äldre barnet i och med att man är hemma mkt i början och bebisen tar mkt tid. Mitt barn tror jag kan må bra av dagis nån timme per dag och få lite socialt umgänge, men känns ändå som ett svårt beslut. Plus att det kanske blir lite väl mkt för storasyster, först få ett syskon med allt vad det innebär och sedan inskolning på dagis med allt vad det innebär.. Ska vi satsa på inskolning tidigare, typ juni eller juli? Vet inte ens om man kan ha inskolning mitt i sommaren..

Ja frågorna är många, känns som om jag håller på att grubbla ihjäl mig så jag är verkligen tacksam för råd!!! Hur skulle ni ha gjort??


Svar på tråden: Dagis eller ej, tacksam för råd!!!!! (snälla)

Jag skulle

Skrivet av  71:an Nika
haft det stora barnet hemma. Jag har ungefär lika stor åldersskillnad på mina barn och det gick utmärkt att ha båda hemma. För min del verkar det krångligare att passa tider och hämta och lämna det stora barnet. Man kan såklart låta sitt barn träffa andra barn även om det inte är på dagis.
Nej, jag skulle aldrig låta mitt stora barn börja på dagis när jag ändå ska vara hemma med det lilla barnet.
 

Jag gjorde

Skrivet av  makeba
så att jag hade barnet hemma. Jag har precis 12 månader mellan mina två yngsta och jag tyckte det gick jättebra att ha bägge hemma. Den äldre sover ju middag och den yngre sover ju nästan jämnt till en början. Visst kunde jag ofta vara trött av vaknätter...men övriga familjen lät mig sova ut på helgerna och hjälpte mig om kvällarna så att ajg fick lägga mig tidgare om jag hade lust till det.

Det var också ekonomi i att låta barnet vara hemma. Föräldrapenningen är ju inte så jublande hög så det var för oss inte försvarbart att ha en dagisplats. Vi behövde de pengarna så att jag kunde ta ut lite lägre föräldrapenning opch vara hemma så länge som jag planerat. (Tills den yngsta var 1,5 år)
 

Jag hade två hemma samtidigt

Skrivet av  Lena_O o<:-)
och det ångrar jag inte ett dugg. Så den äldre var nästan 3 år när jag skolade in båda två samtidigt. Så smidigt och så enkelt.

Att ditt äldre barn inte skulle få något socialt umgänge behöver du inte bekymra dig om. Du och syskonet räcker väldigt långt för ett småbarn i den åldern. På dagis får dom ju inte lika mycket uppmärksamhet som dom kan få hemma. Du lurar bara dig själv om du tänker så. Mamma, pappa och syskon är alltid det bästa sociala ett småbarn kan få. Så underskatta inte det. (Det är också du och pappan som ger barnen den trygghet som dom får med sig i livet, inte dagispersonal eller andra småbarn.)

Ditt andra barn är ju inte orörligt speciellt länge. Det går mycket fortare än du tror när syskonen börjar hitta på saker tillsammans. Jag lovar att dom kan titta på varandra och skratta i timmar!

(Själv satte jag ner lillasyster i en babysitter, och storasyster pratade och pratade hur mycket som helst med lillasyster, och lillasyster svarade gurglande tillbaka. Varje gång.)

Barn 2 tar jättemycket efter sina syskon och utvecklas ofta i en högre takt än småbarn som växer upp själva i en ensam miljö med en förälder. Man brukar ju säga att småsyskon åker snålskjuts på det äldre, och det kan jag skriva under på.

Jag fick 2:an i februari, använde tvillingsulky från början. Var ute varje dag med båda två. Ibland sov dom middag tillsammans i vagnen. (Hade alltid filtar och fårskinn med mig ut.)

Lillasyster var inte gammal när hon "var med" och lekte på sitt sätt i sandlådan eller ute i snön. Antingen med att stadga upp henne i vagnen och ställa den i sandlådan, eller helt enkelt lägga henne i sandlådan direkt. (När småbarn äter sand, så kommer det ut i blöjan utan problem.)

Min erfarenhet med att ha båda hemma, är också att dom har byggt upp en syskongemenskap som dom inte hade fått om jag hade lämnat den äldre på dagis. (Har sett det på kompisar som jag har följt under alla år.) Just att ha alla rutiner ihop, se varandra hela dagarna gör att dom knyter ett syskonband som blir väldigt speciellt och unikt.

Idag är mina tjejer 11 och 13 år, delar på allt som går att dela på. Finns det bara en stol, så sitter dom på halva var.

Dom är också jätteduktiga på att dela kompisar om det bara finns en tillgänglig. Dom reder också ut sina konflikter själva väldigt bra, mot syskon som inte har samma band.

Båda är och har alltid varit otroligt sociala och alltid haft kompisar.

Andra nackdelar med att lämna den äldre på dagis som faktiskt är rätt så liten. Är att det dras hem en massa dagissjukor till hela familjen, även bebisen och dig. Man är ofta jätteförkyld de åren man är på dagis. Kräksjukor, ögoninfektioner, diarréer, mask i magen, hårlöss, tjuvnyp och bitmärken från andra barn mm. Vi hade kompisars som slog ut tänder, bröt armar mm. Så det var rätt skönt att skjuta upp det hela. För det händer saker på dagis. Personalen har ju ofta flera barn att hålla reda på, medans du har 2, varav en inte rör sig så mycket ännu och alltså är bärbar.

Så frågar du mig, så vänta med dagis så länge du kan. Personalen har inte heller de resurser som krävs för att ge ditt barn uppmärksamhet som du och syskonet kan göra.
 

Man kan vara hemma med båda.

Skrivet av  AnneliN
Jag var hemma helt med mina första och det gick bra. Vi hade en bra föräldragrupp som brukade träffas och öppet hus där barnen träffade andra barn. Är själv beroende av socialt umgänge, skulle bli tokig av att bara vara hemma;) Nu med minstingen så har jag dom äldre i skolan/dagis. Hann vara ute och jobba mellan så dom hann vänja sig vid dagis och då lät vi dom vara kvar fast jag gick hemma med lillebror. Dom är 3 och 5år, älskar dagis med alla kompisar. Tycker själv att det är jobbigare. Passa tider, föra och hämta etc. Hade nog inte personligen skolat in dom på dagis, speciellt inte så nära in på. Det är två stora händelser, få syskon och börja på dagis.
 

Tvärtom... :o)

Skrivet av  J m P & G
Tvärtemot de ovanstående är jag väldigt tacksam att jag har haft storebror (20 mmån emellan) på dagis medan lillebror varit bebis - av följande orsaker:

- storebror var då vääääldigt energisk, nyfiken och uppfinningsrik - helt underbar liten 1½-2åring, men som krävde mer eller mindre konstant tillsyn för att inte ställa till det alltför mycket
- lillebror hade kolik - behov av mer eller mindre konstant bärande/matande/annan tillsyn
- ständig sömnbrist hos föräldrar (båda två sov dåligt på nätterna på den tiden)
- mysigt få ha tid med lillebror till 100 % när han var så liten.

För min personliga del är jag helt övertygad om att jag mått mycket bättre av att få ha det på detta sätt än att ha haft storebror hemma hela tiden. Ibland får jag en känsla av att jag borde ha dåligt samvete för det och känna att jag är en dålig mamma, men jag har bestämt mig för att i stället vara väldigt tacksam över att ha haft möjligheten att få rå min bebis så mycket!

Att skola in storasyster när det nyss kommet ett syskon kanske inte är helt lätt - det har du nog rätt i. Att skola in mitt i sommaren tror jag inte du ska räkna med, men du kan ju alltid fråga.

Hur som - lycka till med beslutet!
 

Första halvåret

Skrivet av  Madde B
Nu när Alva föddes hade jag alla tre hemma första halvåret. Alfons var då 3,5 och Ville 2. Har gått jättebra (likadant när Ville föddes).
Jag har faktiskt tyckt att livet blivit betydligt bökigare sedan Alfons började dagis i höstas. Till slut fick vi välja att börja betala och kunna ha honom tre dagar i veckan i fem timmar istället för varje dag i tre timmar. Att traska iväg till dagis varje morgon klockan åtta med hela högen och sedan bara hinna hem och vända innan det var dags för hämtning... nä det blev bara stressigt och jobbigt för oss alla.

Mycket beror väl på vilken typ din stora tjej är också. Alfons har alltid varit duktig på att sysselsätta sig själv. Jag har också haft enkelt med amningen och det funkade snabbt finfint att sitta på golvet och läsa en bok med bebisen liggande vid bröstet.
 

Hemma!

Skrivet av  Sofia*
JAg ahr haft mina barn hemma tills de varit 3,5. det har fungerat utmärkt att ha båda hemma. Sista tiden hemma gick dock stora flickan på dagis. den tiden var nästan den jobbigaste efetrsom vi då var tvugna att komma upp och iväg varje morgon. Det slutade med att hon gick på dagis tre dagar i veckan. Det räkte bra och vi slapp stressa alla morgnar.
 

Jag skulle

Skrivet av  Lotte
ha haft dottern hemma! Ett så litet barn har inte SÅ stor behållning av att gå på dagis är min erfarenhet. Då är mamma/pappa och hemmet viktigare än kompisar. Måhända att det blir mer jobb för den som är föräldraledig, men det har föräldrar i alla tider klarat av förut, så det är inget egentligt hinder. En fördel är ju att eftersom din dotter är såpass liten är hon inte för stor för öppna förskolor och andra aktiviteter som finns för föräldralediga.

Jag tror inte att du kommer att ångra dig om ni bestämmer er för att ha henne hemma, tänk vilken härlig och mjuk start på de första åren i hennes liv!

Och angående inskolning: jag kan inte rekommendera inskolning i juni eller juli. I juni hinner hon knappt komma in sig innan det blir sommarledigt, det kan innebära ännu en inskolning efter sommaren. I juli ligger de flesta förskolors verksamhet på sparlåga, mycket ledig personal, ingen direkt pedagogisk verksamhet utan mer fokuserat på barnpassning, ihopslagna avdelningar osv.

Lycka till i ditt val, hoppas du känner vad som blir bäst för er!
 

jag inskolade ella när

Skrivet av  annika
patrik var 3 v - ingen bra idé. antingen ska man nog skola in barnet innan syskon kommer el vänta lite. det är möjligt att ha båda hemma typ första halvåret, det är först när barn 2 börjar röra sig som det är skönt m avlastning. om det är ett bra dagis så är det jättebra för barnet att få komma iväg o leka m jämnåriga. har ni en öppen förskola duger ju den första halvåret. annars tror jag på dagis om man inte träffar jämnåriga barn. lycka till
 

vi ska

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
vi har en liten som kommer att vara 19 månader när hon blir storasyster. innan vi fick reda på att vi skulle ha barn igen så funderade vi på att skola in henne på dagis i höst men nu har vi bestämt oss för att vänta. visst behöver den äldre mer stimulans men det tror vi att vi kan ordna själva, ut och leka mycket, öppna förskolan ody sedan tror jag faktiskt inte det är farligt för en 1-2 åring att ha lite tråkigt någongång heller. för mig känns det fel att lämna bort dottern när jag inte behöver, det är ju faktiskt mitt barn som jag vill vara med så mycket som möjligt. tänker också att dottern kanske känner sig undanskuffad om hon inte får vara hemma med sina föräldrar längre för att det kommer en ny bäbis...

sedan den praktiska frågan om man över huvudtaget kan ha båda hemmma samtidigt. tja för mig verkar det omöjligt nu men antar att det går eftersom miljoner mammor klarar av det. det första tiden, 4-5 månader kommer dock både jag och pappan att vara föräldralediga och det tror jag bli jättebra.