Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

byta bort jobb mot släkten ?

Skrivet av Vilsen
hur skulle ni göra, ha ett bra jobb och bo långt ifrån sina släktingar och vänner, eller ha ett tråkigare jobb och ha nära till släkt och vänner ?
Svar på tråden: byta bort jobb mot släkten ?

beror på hur viktig familjen är...

Skrivet av  makeba
Jag har "flytt" familjen... för att få jobb ö h t. Men jag VET att jag inte skulle stå ut på ett jobb jag tyckte illa om ifall jag blev erbjuden ett jag trodde skulle funka bättre för mig.
Familjen kan man ju ringa så ofta man vill och besöka ändå.....Vänner kan man alltid skaffa nya bara man "anstränger sig" och inte bara "lufsar på i gamla gängor"
 

svårt

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
vi har flyttat långt ifrån släkt och vänner för jobb. men i vårt fall var alternativet att bo kvar men med inget jobb alls, sambon hade varit arbetslös i många år och för mig fanns det heller inga möjligheter till jobb när jag gick ut skolan så vi flyttade.

det är tråkigt eftersom man bara har möjlighet att träffa sina nära o kära någon enstaka gång per år och att barnen inte får nära kontakt med sina mor- farföräldrar. barnvakt är också något som inte ens existerar i vår värld.

tror ändå jag skulle välja jobb framför bo kvar i närheten av släkt o vänner. först och främst måste man trots allt kunna försörja sig. stod valet mellan tråkigt jobb eller flytta skulle jag nog ändå flytta eftersom man ägnar så stor del av sitt liv åt jobbet så är det viktigt för mig att ha ett jobb jag verkligen trivs med.
 

Mitt val

Skrivet av  Anne
skulle vara nära till släktingar och vänner om de betyder mycket och man umgås mycket och får hjälp av dem. Annars kvittar det ju! Kul jobb är ju inte heller fel och kan ge nya vänner. Men personligen skulle jag inte byta bort min älskade mamma till exempel mot ett bättre jobb långt borta.
 

nej det klart...:)

Skrivet av  Vilsen
det låter så gulligt när du skriver att du inte vill byta mamma mot ett bättre jobb !

tack för era svar som var både för och emot !
det är svårt att veta vad som är rätt men jag hoppas det ger sig !
 

Beroende av släkten...

Skrivet av  jem
är jag. Men har man inte goda relationer till släkten kan man nog välja det andra alternativet.
 

jag har

Skrivet av  Solen
flyttat för att få jobb. Och lagt mycket tid på resor för att se släkt och vänner. Såklart vore det trevligare att ha dom nära, men jag skulle inte för det kunna tänka mig att vantrivas/vara uttråkad åtta timmar om dagen.
 

förtydligande

Skrivet av  Solen
jag skulle inte under flera år vilja ha ett jobb där jag får mindre lön och inte har möjlighet att uttveckla mig.
 

Ett bra jobb

Skrivet av  Protan
går före att bo nära släkten. Jag har alltid haft minst 20 mil till släkten, så var det även när jag växte upp, så för mig är det självklart att ett bra jobb är viktigt.
Träffar mina släktingar lagom ofta tycker jag (ett par gånger om året). Dessutom finns det ju telefon och mail!!