Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

det här med barn, ansvar o ålder då...(typ enkät)

Skrivet av mandelblomman
*vid vilken ålder anser ni som tycker det är fel att en tre o en sex åring är vakna själva då föräldern slumrar o faktiskt finns i huset kan klara det?
Alltså när kan de vara själva när mamma/pappa sover på morgonen?
*När tycker ni att de generellt bör klara att vara själva hemma kortare stunder då man ex åker till affären?
*När kan de klara att vara själva hemma efter ellre före skolan?
*När kan de vara själva hemma någon timme på kvällstid, ex om föräldern är på föräldrarmöte eller säg en bio?
Svar på tråden: det här med barn, ansvar o ålder då...(typ enkät)

Jag svarar gärna:)

Skrivet av  Emma me Elma
1. Det beror dels på barnet o på hur hårt man sover. Om man sover så hårt att man inte vaknar av skrik så är det öht inte lämpligt anser jag.
Tex tycker jag det är ok att man ligger i samma rum o slumrar somen Fyraåring. OM man VET att man vaknar lätt! (men det beror oxå på hur moget barnet är!)
Att lägga så tungt ansvar på ett syskon är för mkt. Tänk om det händer något, hur kommer syskonet kunna ta sig igenom det??
2.Runt årskurs fyra. Då är man väl ca tio va??
3.Det samma runt årskurs fyra alltså runt tio.
4.Runt tretton kasnke (det beror på hur sent det blir såklart, o hur barnet är)

Jag_vet_att jag är oerhört sen med mina åldrar. Men det beror oxå på erfarenheter!
Man lär sig av dem!
 

OJ ja det var sent!

Skrivet av  mandelblomman
se mina svar snart...*ler*
Min 11 åring sover ex själv i bland då jag jobbar natt!
 

Jo men jag skriver

Skrivet av  Emma me elma
oxå att det beror mkt på barnet, OCH om man vaknar lätt! Vilket är ett måste för mig!
Sen är det ju då så att vi förlorat ett nära barn, just på det sättet.
 

beklagar

Skrivet av  mandelblomman
sånt sätter såklart djupa spår i en och påverkar ens framtida val o handlingar.
 

Ja absolut gör det det

Skrivet av  Emma me elma
Man tänker sig för både tre o fyra ggr.

Det är så livet ska vara antar jag, att man lär sig av sina misstag.
Nu var det inte vårt barn, utan en i familjens. Men det har varit mkt jobbigt för dem. Skuldkänslor är tunga att bära!


kramen emma
 

ja skuldkänslorna finns nog alltid där då ett barn

Skrivet av  mandelblomman
dör både om de är små eller lite äldre barn.
Jag tror man vänder o vrider på det hela tiden, "vad hade jag gjort för att kunna förhindra det".
Jag borde ha skjutsat honom till träningen i stället för att han som nu cyklade o liknande.

Men det går inte att skydda barn mot att leva...o jag tycker ändå inte att det är oansvarigt att låta barn vara vakna själva en stund på morgonen.
Ingen kritik mot dig nu, så ta inte illa upp!
Det var bara lite tankar från mig om det att skydda eller överbeskydda sina barn.
Har nämligen motsattsen på nära håll, där man inte låter barnen göra eller klara något själva.
Barnen är tonåringar o får inte vara själva hemma ens en timme o liknande.
Att cykla o bada med en kompis är otänkbart fast barnen är snart 14 år.
Där hämmar man barnet i sin utveckling o frigörelse på ett mycket negativt sätt = barnen är mycket osäkra.
 

Ja men det håller jag med om

Skrivet av  Emma me elma
Att man ska väl inte gå överstyr heller. Det är ALDRIG bra!

MEn en sån enkel sak som att faktiskt se till att man kan hjälpa sin unge när det är hemma tycker jag är ganska så självklart!
En tre åring är inte stor än!! Mkt kan hända!

Jag blir inte klok på det ändå så jag måste fråga.
Anser du då alltså att om man sover så hårt att amn inte vaknar av skrik o inte heller om nån puttar på en eller försöker prata med en att det är ok att sova när barnet är tre bast då??

Inte alls fördömmande nu utan bara undrar!

Kramen emma
 

eftersom jag själv inte

Skrivet av  mandelblomman
sovit så hårt att jag inte vaknat när jag slumrat så kan jag inte riktigt svara på det.
Jag tror att de flesta av oss som legat kvar i sängen då en 3-åring är uppe ändå lyssnar o hör med ett halvt öra.
 

egna svar

Skrivet av  mandelblomman
*vid vilken ålder anser ni som tycker det är fel att en tre o en sex åring är vakna själva då föräldern slumrar o faktiskt finns i huset kan klara det?
--som sagt jag tro att en normal 3 åring kan titta på TV själv eller leka om en förälder finns i huset.
Inte punktblåstirrar man väl på en 3åring om man är vaken heller, man är i andra rum, lagar mat eller pratar i telefon kanske.

*När tycker ni att de generellt bör klara att vara själva hemma kortare stunder då man ex åker till affären?
--mina barn har varit det från kanske 6 års åldern, minns ej exakt.

*När kan de klara att vara själva hemma efter ellre före skolan?
--mina barn är det nu, de är 8 o 11 år.
De har också varit det ett par år, eller 8åringen har det kanske i ett halvår.

*När kan de vara själva hemma någon timme på kvällstid, ex om föräldern är på föräldrarmöte eller säg en bio?
--mina har varit det från då de gått i ettan, fast inte bio utan mer föräldrarmöte eller kortare stunder.
Bio var jag på för inte så länge sen då de var själva hemma en kväll, alltså 8 o 11 år.


Kanske ska tilägga att vi bor där det mycket lätt o snabbt går att få tag på någon om de skulle behöva, bor granne med en släkting exempelvis.
Sen är det självklart stor skillnad på olika barn, om de vill själva o inte är rädda.
Min 11 åring sover som sagt var själv i bland om jag jobbar natt o de inte är skoldag dan efter.
Hon är också själv hemma i bland då jag jobbar o är hemma 21.30 om det är helg.


 

svar

Skrivet av  maria65a
*vid vilken ålder anser ni som tycker det är fel att en tre o en sex åring är vakna själva då föräldern slumrar o faktiskt finns i huset kan klara det?
Alltså när kan de vara själva när mamma/pappa sover på morgonen?
***jag tillhör inte dom som tycker det är märkligt


*När tycker ni att de generellt bör klara att vara själva hemma kortare stunder då man ex åker till affären?
*** Beror på var affären är, tar jag bil så vill jag nog att dom är bortåt sju men ska jag ner på jourbutiken ( 2 minuter bort) så räcker 5-6 år om dom själva är med på det.

*När kan de klara att vara själva hemma efter ellre före skolan?
*** Från 9 ungefär, det beror på hur länge dom är själva, om det finns något syskon eller kompisar att umgås med.

*När kan de vara själva hemma någon timme på kvällstid, ex om föräldern är på föräldrarmöte eller säg en bio?
*** med kompis eller syskon från 10 år ungefär, inte ensamma. Kanske har jag varit för sträng men själv var jag fruktansvärt spök och mörkrädd när jag var liten och blev jätterädd när jag var ensam hemma.


 

Är du hemma från Thailand nu?

Skrivet av  lyckligt lottad
Jag var avis på din semester... :)

Här är mina svar:

*vid vilken ålder anser ni som tycker det är fel att en tre o en sex åring är vakna själva då föräldern slumrar o faktiskt finns i huset kan klara det?
Alltså när kan de vara själva när mamma/pappa sover på morgonen?

* Jag ska erkänna att jag halvsover på helgmorgnarna när 4,5-åringen kollar barntv... och det har jag gjort länge... Men jag skulle nog inte ligga och sova i ett annat rum förrän barnet var kanske 6-7 år.

*När tycker ni att de generellt bör klara att vara själva hemma kortare stunder då man ex åker till affären?

Också 6-7 årsåldern.

*När kan de klara att vara själva hemma efter ellre före skolan?

Mitt äldsta barn började gå hem själv från skolan när han var runt 9, men då bor vi i Sthlm:s innerstad så det var mer för själva promenaden hem som jag hämtade honom, han hade klarat vara hemma en stund från 7-8 års ålder. fats inte på morgonen för då behövde han hjälp med att komma iväg till skolan i tid. Men han har gått upp och kommit iväg själv sedan han var 10-11 (vi är hemma men går upp senare).

*När kan de vara själva hemma någon timme på kvällstid, ex om föräldern är på föräldrarmöte eller säg en bio?

Min son har passat sin syster när jag varit på f-möte (12 resp 4 år) men jag skulle inte lämna dem själva för att gå till sängs själva utan då har jag varit borta en dryg timme med mobilen med (och dagis är c:a 40 meter från vårt hus).
 

japp kom i helgen

Skrivet av  mandelblomman
o längtar tillbaka sååå mycket redan!
 

Mina svar;

Skrivet av  Ellba
*vid vilken ålder anser ni som tycker det är fel att en tre o en sex åring är vakna själva då föräldern slumrar o faktiskt finns i huset kan klara det?
Alltså när kan de vara själva när mamma/pappa sover på morgonen?
- Våra barn är 1½ och 3½ och snart kommer jag nog att känna mig säker att lämna dom själva om vi vill ligga och dra oss en stund på morgonen, vi är ju i samma hus och hör om det blir livat. Jag hör ju mindre om jag går ner i källaren till tvättstugan och det kan ju fort ta ett tag då de är själva.

*När tycker ni att de generellt bör klara att vara själva hemma kortare stunder då man ex åker till affären?
- När den yngsta är fem kanske? Induviduellt, beror mycket på barnen.

*När kan de klara att vara själva hemma efter ellre före skolan?
- Från åtta-nio års ålder. Själv hade jag aldrig något fritids men mamma o pappa jobbade hemma o fanns för det mesta i närheten.

*När kan de vara själva hemma någon timme på kvällstid, ex om föräldern är på föräldrarmöte eller säg en bio?
- 10-11 års ålder, induviduellt som allting annat.
 

jem

Skrivet av  jem
pass på fråga ett
jag tycker att man kan lämna en sju åring som tittar på en film om man ska springa och handla. Alltså i ca en timme. Men jag tror att man får inte lämna någon före 8 år.
beror väl på barnet, men vid 8 om det inte handlar om mer än ca 2-3 timmar. Beror på barnet.
mmm lite otäckare med kvällar. Ordnar nog barnvakt ända tills hon är 10 år.
 

Artiklar från Familjeliv