Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glädjen börjar förbytas i ilska

Skrivet av Julefrid?????
Jag har skrivit om detta på ett annat snack för några veckor sedan, men nu har situationen förvärrats.
Ska försöka dra det hela här.

Jag och maken har firat julen hemma de senaste fem åren och har sagt till både hans och min släkt att de som vill är välkomna.
Alla började komma till oss och nu har det blivit en fin tradition.
Jag och maken hade lika olika erfarenheter av julen, i min släkt såg det ut så här:

Julmiddag vid 13, kalle vid 15, lite fika (glögg och så) vid 16, tomte vid 17.30-18 och sedan mys resten av kvällen, kanske något sällskapsspel.

I makens släkt hade det sett ut så här:

Julmiddag vid 14, kalle vid 15, tomte 16 och resten av kvällen lekte barnen med klapparna medans de vuxna festade (och då menar jag verkligen FESTADE)

Maken gillade inte alls sin släkts traditioner så han var mer än villig att vi slopade dem, han hade alltid upplevt julafton som stressig och ihopklämd.

Jag och maken anser inte heller att julafton är en festdag, visst något lite glas och en snaps till maten men inga fulla personer i vårt hus på julafton i alla fall.

Så våra jular har sett ut så här nu de senaste åren, middag vid 13, kalle vid 15, lite fika och mys vid 16, tomten vid 17.30 och resten av kvällen bara umgås vi alla och har det mysigt.

Detta vet vår släkt så om de vill fira jul hos oss så är det så här den firas.
Tidigare år har det gått bra, visst lite tjat från svärisarna om att ska inte tomten komma snart (i normala familjer är det väl barnens replik det va, men inte här inte...)
Men de har accepterat det hela, men i år har hela helvetet brutit lös och nu verkar allt bli skit bara.

Makens syster har en son på tre år tillsammans med sitt ex och systern och barnet skulle fira här, så långt allt väl.
Men för två veckor sedan började tjatet om att kan vi inte ha tomten klockan 16, vi sa nej.
Inget mer sas fram tills igår då hela cirkusen drog igång.

Nu har systern och exet kommit på att de ska fira jul ihop men exet jobbar till 15 så systern ska hem till exet efter det.
De ska ha tomte och julklappsutdelning med exet och hans familj men systern vill även vara med på vår julklappsutdelning.
Om vi då har tomten vid 17.30 så tyckte hon att det blir för sent för sonen (3 år) att sedan orka hem till sin pappa och där vara med om en till (pappan bor 5 minuter från oss)
Det kan jag väl förstå men jag föreslog då att vi kunde ha en liten klapputdelning när de var här men att vi hade tomten sen när de hade gått, men nej det gick inte.

Tomten _skulle_ komma klockan 16 eller så skulle inte systern och hennes son komma hit _alls_
Blev lite snopen och besviken men jag och maken pratade om det och kom fram till att vi ändrar inte om hela julen för henne.

Idag ringer svärmor och gör klart för mej att om vi inte har tomten klockan 16 så kommer inte hon och svärfar heller. :-/
De kunde inte tänka sej att dottern skulle behöva sitta ensam på julafton.
Nej det tycker itne jag heller men hon _behöver_ ju inte sitta ensam på julafton, hon gör ju det för att jävlas.

Hon kan komma hit och äta, se kalle och vi har en liten klapputdelning och sen kan hon gå till exet där de ska ha tomte och så kan vi här fira julen i lugn och ro på det sättet vi vill.
Men nej det gick inte, antingen tomte 16 eller så kommer de inte alls.

Blev så förbannad och besviken.
Helst av allt skulle vi vilja skita i dem och deras "hot" men våra döttrar skulle bli så otroligt besvikna om inte farmor och farfar kom på julafton, vi vill inte göra så mot dem.

Så detta är vårt val nu:

Antingen blir våra barn ledsna och besvikna (för det skulle de verkligen bli) eller så ändrar vi julen till en dag med stress och missnöje för alla utom svägerskan och svärisarna.
Vi är ändå nio personer som kommer bli missnöjda bara för att alla ska ändra sej för deras skull.

Så här skulle det bli i så fall, middag 13, kalle 15, tomte 16 och vid 17 har väl de flesta från makens sida dragit hem till sitt (och flaskorna, julen måste ju FIRAS...*ironiskt*)

Jag vet själv att detta är löjligt, det rör sej om ett par timmar hit och dit.
Men det känns jobbigt ändå nu.
Vi stressar så mycket annars, på julen vill vi ha det lugnt och skönt och inte röra till det.

Som det är nu känns det som att vi ska pressa in hela julfirandet på fyra timmar.

Det finns ju en annan lösning men den vägrar de acceptera, vi har försökt hitta en kompromiss men de vill inte möta oss halvägs. :-/

Våra döttrar har pratat om julen i över en månad och ser verkligen fram emot att ha alla släktingar här så de skulle bli så ledsna om inte farmor och farfar kom.
Men som det är nu känns det som att vi blir "utpressade" att fira en jul som vi inte vill ha den.

Vad ska vi göra och säga?
Maken är så förbannad och ska ringa svärisarna så fort han kommer från jobbet, men jag vill inte att alla ska bli ovänner ett par dagar innan jul.

Behöver råd!!!!!!

Ber om ursäkt att jag lägger detta på ett par olika snack, men jag är i stort behov av många råd.
Svar på tråden: Glädjen börjar förbytas i ilska

Oj, oj, oj!

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
Fy, vad tråkigt att en sådan "tomte-karusell" har dragit igång precis innan julafton! :(

Hos oss kommer också tomten kl. 16, direkt efter Kalle, så har det varit sedan jag var liten och så har vi det i vår familj.
I år ska vi dock fira hos en svägerska, och i makens familj kommer inte tomten förrän vid 18-tiden.
Men vadå då? Då får vi väl vänta på tomten då! :-)

Vad är det att tjafsa om? Jag tycker att ni ska stå på er. Alla har ju hela tiden vetat vilka tider/traditioner som gäller hos er. Då får de ju anpassa sig! I synnerhet som ni varit villiga att ha en liten julklappsutdelning direkt efter Kalle som en kompromiss.
Jag tycker inte att ni kan göra mer. Ni ska absolut _inte_ ändra om hela julafton för att göra dem till lags. Gör på ert sätt! Passar det inte så...

Visst, jättetråkigt för era barn som inte får ha kusinen eller farföräldrarna där, men det är ju som det är.
Lycka till! Jag hoppas att ni får en fin julafton i alla fall - och det tror jag att ni får! :-)

Förresten håller jag med om att julen ska vara nykter! En snaps till maten är en sak, men att FESTA tycker jag inte hör till. Julen är ju barnens högtid!
:-)
 

Eftersom....

Skrivet av  Elin med Selma 23/10-03
att julaftonen hålls hos er så är det ni som bestämmer!

Vill nu inte syrran och svärisarna vara med, då får dom stå för det ! =)
Du kan ju påminna dom att "man får ta seden dit man kommer" ! =)

 

Jo jag VILL skita i dem...

Skrivet av  Julefrid?????
Men det skär i hjärtat för mina barns skull, de skulle bli fruktansvärt besvikna.
Farfar är deras stora idol och de längtar så till julafton, för då kommer ju _både_ tomten och FARFAR. =(
 

Farmor och farfar får stanna hemma!

Skrivet av  Hervor
Det är NI som är värdar för julfirandet och alltså sker det då på det sätt NI tänkt er. Inte katten går man på fest, bröllop, begravning eller middag och försöker styra och ställa och berätta för värden hur det ska vara och i vilken ordning.

Era döttrar kommer att få en mysig jul även utan farmor och farfar, även om de först blir besvikna. De kommer att slippa stressen och kommer att få en skön och behaglig jul och det kommer att uppväga tror jag.

Ni behöver ju inte bli osams med svärisarna, din man får väl uttrycka sig lite diplomatiskt men ändå framföra till dem att julfirandet sker på det sätt ni bestämt och att övriga gäster rättar sig efter ERA planer. Din svägerska får ta och skärpa sig lite, hon får väl lov att låta sonen sova lite middag om hon nu tycker att 17:30 är så sent.

Om det är till någon tröst så tycker jag att ert sätt att fira på låter klart mycket mysigare (det är som vi gör också *ler*)
 

Bjud dem till juldagen

Skrivet av  maria
skulle jag gjort varför stressa så . Bjud kort o konstist bara att ni kommer på juldagen kl 16 alla som vill svägerskan med,
julklappar delar ni då ojoj tomten glömde bakom huset ,,slarviga tomten era ungar kommer att älska den nya traditonen ,,,
 

Bjud dem till juldagen

Skrivet av  maria
skulle jag gjort varför stressa så . Bjud kort o konstist bara att ni kommer på juldagen kl 16 alla som vill svägerskan med,
julklappar delar ni då ojoj tomten glömde bakom huset ,,slarviga tomten era ungar kommer att älska den nya traditonen ,,,
 

Det är inte du som ska ha dåligt samvete!

Skrivet av  JessicaF
Jag förstår att de blir besvikna om farmor och farfar inte kommer - men om det alltid ska vara så att farmor och farfar utpressar för att få som de vill - och då blankt struntar i att era barn blir besvikna, så är det ju sorgligt - men tyvärr inget som jag tycker att du ska "bry dig om"... Om du förstår hur jag menar. Jag tycker du ska vara ärlig - om barnen blir besvikna - förklara för dem att farmor och farfar inte vill komma. Behöver inte gå in på mer, men då får åtminstone de som bråkar stå för besvikelsen - inte du. Era traditioner är era traditioner - och varför svägerskan plötsligt ska ha rätt att ställa allt på huvudet, trots att det faktiskt inte handlar om några traditioner för dem - förstår jag inte. Stå på dig - och förklara för barnen vems felet är. Jag är lite rutten så där kanske - men jag skulle aldrig ta på mig ansvaret för att det blir fel - det är ju de som ställer till det... Lycka till!!!!!!!
 

Tack gulliga ni.......

Skrivet av  Julefrid?????
För era underbara inlägg, det värmer.

Ska prata med maken när han kommer hem, jag skriver och berättar hur det går (om någon kanske är nyfiken...*s*)
 

Ja, jag är nyfiken

Skrivet av  Hervor
och jag måste tillägga att jag håller med JessicaF. Tala om för döttrarna att farmor och farfar inte vill komma.
 

Knappt så man vågar svara (långt)

Skrivet av  H
eftersom mitt svar bryter lite mot tidigare. Men så här upplever jag det som du skrev.
För det första tycker jag ifall man vill fira jul tillsammans med släkten, att man tillsammans bestämmer hur man ska ha det så det passar de flesta. Någon skrev att man tar seden dit man kommer, och att värdparet bestämmer. Visst det kan jag hålla med om i många situationer men inte just julen. Ska förklara hur jag tänker.
Min syster har också under ett antal tidigare år gått ut och "bestämt" att man fick komma till henne och fira jul annars så fick det vara. Alltså vart man påtvingad att fira där eller inte alls. För självfallet vill man ju fira jul, så då var det ju bara att göra så. Nu kunde jag däremot förstå anledningen bakom hennes önskan/krav då, nämligen att hon var den enda i släkten som hade barn. Och av just den anledningen så kunde jag tänka mig att följa det kravet så länge jag själv inte hade barn. Det var ju liksom lättare för mig då att åka fram och tillbaks.
Men sedan jag själv fick barn så önskar jag också att vi turas om lite. Men då kvarstår dilemmat att firandet ska passa övrig släkt som finns. Om vi tex är hos mig en stund och firar, så kan ju inte systern och hennes familj samtidigt träffa sin sambos familj. Och självfallet vill de ju det också. (Eller framförallt vill man ju det för barnens skull). Sedan finns det även ytterligare en sida till hos mig som behöver tillgodoses, nämligen min exmans sida. Han och hans släkt vill också träffa våra barn. Alltså tycker jag själv att det är rätt så självklart att man inte allenarådande bara kan bestämma precis hur allt ska gå till, för då kanske man samtidigt förstör för de andra. Utan jag tycker man försöker planera fram något som ska passa så många som möjligt.
Sedan finns det ju många varianter på hur man kan dela upp det hela, endel väljer ju att dela julafton på olika ställ, och endel att fira på olika dagar. Det väljer förstås alla vad som passar dom. I just våran familj har vi hittills valt att dela julafton. Och väljer man att göra så, så blir förstås även tider rätt viktigt att komma överens om så att det passar alla. Själv skulle jag aldrig ställa kravet att "nu gör vi såhär, och annars kan ni skita i att komma". Det är för mig väldigt oförståeligt. Jag vill att julen ska bli roligt för oss alla, inte enbart mig, utan barnen och min syster, och mig själv, och mitt ex osv. Och en av de saker som gör att julen blir roligt för barnen, tycker jag själv åtminstone är att de ska få möjlighet att träffa systerns barn, och de olika andra personerna i släkten.
Nåja, för att gå in på just ditt dilemma med tomtens tid, så tycker jag väl å ena sidan att det är lite konstigt att det ska ställa till sådant besvär att bara flytta tomten från 17.30 till 16. Jag håller med och förstår att man inte vill ha det så stressigt och att det därför känns skönare att ta det lite senare. Men om det skulle resultera i att systern inte kunde komma, så skulle jag tycka att det var värt lite mer stress för. Samtidigt är det två saker med denna tomte som jag själv tyckte var lite konstigt. Du skrev att du hade gett en kompromiss om att ta en liten julklappsutdelning innan systern gick, och sedan ta tomten. För mig lät det väldigt konstigt, att tomten ska komma efter att endel av klapparna redan är avklarade. Men det får ni förstås göra som ni vill med. För min del skulle det vara tomte innan alla paketen, eller ingen tomte alls. Det skulle bara kännas jättekonstigt att han ska komma senare liksom. Men det var bara min tanke om saken.
Ytterligare en reaktion om detta med tomten, fast från din systers sida, är att jag inte riktigt kan förstå varför eran tomte ska vara så viktig för henne när de ska ha en egen också. Hade det varit den enda tomten hennes barn får se, så förstår jag bättre. Men nu var det ju inte det. Så ur den synvinkeln kan jag inte riktigt begripa att hon inte nöjer sig med julklappsutdelning och sedan gå vidare till sitt ex.

Nu skrev du också upp ytterligare ett till dilemma, detta med alkoholen som mannens släkt gärna ville inta. Själv är jag också totalt emot supande på julafton, och skulle själv på alla sätt och vis försöka undvika att det blev det. Men jag vet inte om jag förstod riktigt hur du menade. Är det så att svärföräldrarna alltså vill sticka hem till sig snarast möjligt för att dricka, och att ni därför gärna vill skjuta upp julklappsutdelningen för att....vadå, för att få ha dom kvar längre, eller för att få svärisarna att komma hem så sent som möjligt så att de kan dricka så lite som möjligt ? Förstod inte riktigt vilket du tänkte på.
Förstår förvisso bägge tänken. Själv har jag också haft endel tråkiga erfarenheter av supandets nödvändighet i min exfamilj. Men för min del är det främst att själv slippa vara i närheten av det, som är viktigt. Vad andra gör när de kommer hem till sig, är ett mindre bekymmer sas. Men om det var för att få ha dom kvar så länge som möjligt så förstår jag. Fast samtidigt så verkar ju nu det hela ha utvecklats sig till att ni antingen inte får träffa svärisarna och systern överhuvudtaget ifall ni tar tomte 17.30, eller få fira med syster och svärisarna men med tidigare tomte. Själv tycker jag väl i det fallet att svaret skulle vara enkelt. Hellre lite mer stress men få fira tillsammans. Fast samtidigt förstår jag ifall du tycker det känns motsträvigt att gå med på det, just för att du känner att de andra har verkat gett ultimatum just bara för att få sin vilja fram.
*skratt* inte lätt det där. Har du bett och fått mer konkreta anledningar till varför det skulle vara så omöjligt för dom andra (svärisarna och systern) att göra som du hade som förslag ? Jag menar, finns det bra anledningar så borde man väl vara mer villig att ändra saker och ting för att man ska kunna träffas. Men om de bara svarar att "nähä...blir det ingen tomte 16 så skiter jag i att komma", så känns det ju inte lika roligt.

Ja, som du ser har jag inga konkreta svar. Jag är varken för det ena eller andra. Jag ville bara ge min syn på saken. Jag känner att jag tänker lite annorlunda än de flesta andra, så jag kanske blir totalnedsågad *ler*.
Hoppas det ordnar sig på något sätt. Vi var själv i en sådan sits nyss i vår familj att jag inte trodde det skulle ordna sig. Jag skulle ha barnen på förmiddan fram tills 14 då jag skulle åka och överlämna dom till exet. Under den tiden som jag skulle vara med barnen så skulle vi vara hos systern och byta paket samt äta julmat. Men för att hinna med att barnen behöver åka vid 14 för att vara hos exet till Kalle Anka, så frågade jag om det gick att ta maten lite tidigare än vanligt. Trodde inte det skulle vara några problem. Men jo, det visade sig inte riktigt vara så enkelt som jag trodde. Nu ordnade det sig tillslut ändå, med att jag och exet fick byta tider, så jag ska ha barnen från Kalle Anka och framåt, och vi äter julmaten efter Kalle Anka istället.
Men det är just sådana kompromisser jag själv anser att man behöver göra ibland, för att det ska vara möjligt att träffas iallihop.

Lycka till !




Jag kan däremot förstå lite mer om ditt motstånd mot denna tidsförflyttning är att du inte vill att mannens släkt ska börja supa sedan ifall det blir för tidigt. Själv kan jag inte ens tänka mig att ha något supande på julafton.
 

Är släkten...

Skrivet av  Sharp
bjudna till _er_ för att fira jul så får de ju fira på _ert_ sätt, det är ju så självklart så det behöver inte ens diskuteras! Passar inte galoscherna så pys vettja. OK att man kan hålla på middagen en liten stund om någon kommer med buss på en dum tid eller så, det är ju en helt OK kompromiss men bjuder man folk på en så stor grej som ett helt julfirande så får man ju ta seden dit man kommer eller stanna hemma. Tråkigt för dina döttrar, tala om för svärisarna att barnen gärna vill att de kommer, det kanske tar skruv!
 

Jisses!

Skrivet av  Rossi
Det låter som värsta dagiset. "Om ni inte gör som vi vill så kommer inte vi". Jag tycker att det är rättså rejäla krav att ställa när man är gäst.

Jag tycker att ni ska fira som ni vill, det är ju ni som är värdar. Passar det sen inte så kan de ju stanna hemma och sura.

Hoppas ni får en trevlig jul trots allt!

Kram!
 

gör som ni alltid gjort

Skrivet av  annika
svärisarna ska inte få jävlas med er. ni får be farmo o farfar förklara själva för barnbarnen varför de inte vill vara med.
 

Varför är det

Skrivet av  Skrållan
så viktigt att tomten kommer 17.30 och inte kl 16?

Är det egentligen så viktigt NÄR saker sker, HUR är väl viktigare. Att det blir mkt mys som du beskriver. Inte en massa festande osv.

Kan förstå att det känns jobbigt med en massa hot och att man kan bli tvärsöver då. Men kanske ska du fråga dig varför det redan från början var så viktigt att tomten måste komma en exakt tid?
Du säger att de ej vill mötas halvvägs, men det verkar inte som om ni vill det heller.

Och ärligt. Vill de dra hem bara för att få festa och dricka sprit-låt dem. Ni kan ha mkt trevligt och mysigt resterande kvällen. Låter ändå som om ni håller på ganska många timmar från 13-17.

Jag förstår precis ditt behov av att ha en lugn lång jul. Vi börjar också tidigt med mina föräldrar och håller på hela dan och hela kvällen fram tills ingen orkar längre. Vi fixar mat, äter, tomtar, fikar, tar en långpromenad, myser och spelar en massa spel.


 

Artiklar från Familjeliv