Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående debatt nedan om att lämna barn ensamma

Skrivet av Mamman
Min kompis lät sin elvaåriga systerdotter vakta sin treåriga son under en natt för att hon skulle in till stan och festa (barnen var kvar ute i förorten)...

Systerdottern fick lova att inte tala om något för sin mamma när hon kom hem (de bor i en annan stad).

Nu hände gudskelov ingenting, men tänk om! Det hade tagit över en timme för henne att ta sig hem till barnen...

Skulle ni låta en elvaåring passa en treåring nattetid utan vuxens tillsyn?

Svar på tråden: Angående debatt nedan om att lämna barn ensamma

Nej, aldrig!

Skrivet av  Signe
Vi lämnar inte våra ensamma på natten, 7 & 11 & 13, mycket för att de helt enkelt inte vill vara ensamma på natten. En kväll för att gå ut och äta har vi pratat om (utan att det blivit av) men inte en natt för att ut och festa.
Jag kan inte tänka mig att lämna en 11-åring med en 3-åring ensam på dagen ens en gång. Tycker det är för stort ansvar att lägga på barnet.
 

nej du.

Skrivet av  andromeda
Det är över mitt förstånd.
Taskigt att lägga över ansvaret på syster dottern.
 

Nej!

Skrivet av  Nape
Jag skulle inte lämna en 11-åring hemma själv på natten heller! Än mindre passa barn..
 

Tack men nejtack!

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Jag tycker att det känns lite väl tufft att lämna 11åringen över natten ensam, JAG personligen skulle inte gillat det när jag var i den åldern och skulle jag dessutom ha passat syrran (som passande nog är 7år yngre än mig) så skulle det blivit KAOS!

Däremot dagtid har jag passat mina syskon kortare stunder från det att de börjat på dagis iaf, syskonen är 5 & 7 år yngre än mig.

När jag var 11 hämtade jag ofta småttingarna från barnpassning men till saken hör att min mor då arbetade 150m från hemmet...
 

nix inte jag heller

Skrivet av  mandelblomman
inte så lång tid o inte på natten, en stiund på dagen skulle jag tänka mig att en 11 åring kan vara barnvakt.
Jag var det nog själv åt grannbarnen när jag var 11-12 år, någon timme kanske o då fanns föräldrarna väldigt nära om jag hade behövt.
 

No way!

Skrivet av  Rossi
Förutom att de såklart skulle kunna hända något hemskt tänker jag på 11-åringen. Det är alldeles för mycket ansvar att lägga på ett barn. Om det skulle hända något skulle den stackars ungen ju aldrig förlåta sig själv.

Extremt oansvarigt enligt mig...
 

Men självklart inte

Skrivet av  JK
och din väninna verkar ha begripit själv att hon gjorde fel eftersom hon instruerade systerdottern att inte "skvallra". Att hon _ändå_ tog sig en utekväll visar väl bara på hur ansvarslöst hon agerade. Nä, jag kan inte begripa hur en del människor tänker...
 

Näe, Aldrig

Skrivet av  Emma me elma
Men det anade du nog att jag skulle svara!!


Kramen Emma
 

Framför allt skulle jag ALDRIG

Skrivet av  Lena_O o<:-)
kräva av ett barn att ljuga för att skydda mig själv.

Att kräva av barn att dom ska ljuga för ens egna bekvämlighet är nog bland det värsta jag vet. Hon ger ju detta barn ångest.

Jag tycker inte heller att en 11-åring ska behöva ta på sig det ansvaret heller, dessutom. Många i den här åldern är väldigt känsliga och kan vara mörkrädda.
 

Nej, men en bekant

Skrivet av  Anonym idag
har låtit sin son passa sin halvsyster just för att de skulle inte till stan och festa. barnen har varit själva kvar i huset i förorten. Detta har skett ofta, inte någon enstaka gång, från sonen var i 12-årsåldern och den lilla strax under 2 år... Jag skulle aldrig få för mig att lämna barnen ensamma så. Nu har även en kompis till mig lämnat sina två barn, 4 och 5 år ensamma med bekantens son (nu 16 år) och halvsystern (nu 6 år) för att de skulle in till stan och festa. Tycker det är oansvarigt och har talat om det för vederbörande. Nu är ju pojken äldre iofs, men det känns inte riktigt rätt.
 

Ja det....

Skrivet av  Elin med Selma
låter ju lite lustigt, och sen dessutom be henne ljuga för mamman också.

Jag började iofs "barnvakta" mina småbrorsor (halv) när jag var runt 15 år, då var den minsta 1 år och den äldsta 3 år, men det var bara någongång i bland när pappa och hans fru skulle bort på middag.
Men då var jag ju också van vid småbarn och visste allt med välling och blöjbyten å så , så det var ju ingen fara.


Sen så började jag jobba som barnflicka när jag var 16 ! =)
 

Det är lite skillnad mellan 11 år och 15 år..

Skrivet av  Maria
.
 

Nej absolut inte och jag

Skrivet av  lyckligt lottad
tycker det är djupt omoraliskt att kräva att barn ska ljuga inför sina föräldrar!
 

Nej, det skulle jag inte.

Skrivet av  Cecilia & Samuel
11 år är för ungt för ett sådant ansvar, tycker jag.
 

Nej

Skrivet av  Protan
självklart inte. Särskilt inte om jag själv skulle ut och festa. Gud så oansvarigt.
 

nej...

Skrivet av  jem
inte alls. Ok vissa särskilda skäl finns det kanske i bland, men inte för att åka och fest. Noppe!
 

Nej, har nästan precis de åldrarna

Skrivet av  Miko
(10,5 år och 3 år sen en 15-månaders på det).
Hon (min 10-åring) klarar inte att passa dem alls, mer än om jag är i duschen eller så för hon är för disträ och "uppe i det blå". Funderar på saker eller fastnar i TV-program så det skulle aldrig funka. Hon märker inte vad de små hittar på.
 

Artiklar från Familjeliv