Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

På tal om barn som passar barn

Skrivet av Pank & fågelfri
Åsikter?

Min stora kille är 14, ganska stor alltså, och han lämnas "ofta" att barnvakta syskonen. Inte så mycket nu som förr, då vi pga för liten bil ganska ofta blev tvungna att lämna två barn hemma. Fem stycken är dom.

Min sambo kommer hem tidigast 18 och två kvällar i veckan ska jag vara i skolan vid 17. Jag är alltså mammaledig och pluggar kvällstid och distans.

När bebisen föddes var det stora killen som hade hand om de 3 yngre en hel dag. Han fixade alltså middag och allt annat som ska fixas. Det kändes inte bra, men vi hade inget val. (Jo, att jag skulle åka och föda ensam föstås.) Har ingen släkt eller vänner i närheten.

Småsyskonen är 7, 5 och 3 år, och så bebisen då. Men den har 14-åringen ännu aldrig barnvaktat.

Brukar även låta de 3 mellanbarnen vara ute och leka sjävla. Vi bor bilfritt på landet. Jag håller koll i fönstren, men inte oavbrutet såklart.
Vad tycker ni?
Svar på tråden: På tal om barn som passar barn

Låter ok

Skrivet av  Maria.K
Om stora killen är med på noterna så tycker jag det är ok.

 

Det beror väl på

Skrivet av  Ango
hur 14-åringen är. Jag själv hade suttit barnvakt hur mycket som helst vid den åldern (åt barn i alla åldrar).
Vi har en 13-årig kille här hemma och han har aldrig fått sitta barnvakt åt sina småsyskon, och kommer inte få göra det den närmsta tiden heller. Han är alldeles för omogen för att klara av den uppgiften och han går inte att lita på.
Hur din 14-åring är vet ju bara du, och anser du att han gör ett bra jobb med småsyskonen så är det helt okej tycker jag.
Även att mellanbarnen är ute själva och leker tycker jag är okej!

Kramisar
 

Det är ju så olika!

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
Som Ango skrev, det har med mognadsgraden att göra.

Vår stora flicka (idag 7 år) började leka hemma hos kompisar när hon var 4 år. Ofta var hon hemma hos kompisen X när X:s mamma jobbade. X:s storasyster, då 13 år, var barnvakt åt båda flickorna. Jag var aldrig ett dugg orolig!
Däremot kan jag tänka mig andra 13-14-åringar som _inte_ är mogna att passa yngre syskon/andra barn.

Tycker att det låter helt ok i er familj! :-)
 

Jag tycker inte..

Skrivet av  J med N & M
att det är ok.. jag skulle inte vilja lämna mina barn som är i den åldern med en 14-åring.. det är alldeles för stort ansvar o ett ansvar man inte bör lägga på ett annat barn..
 

Låter väl ok

Skrivet av  Cecilia & Samuel
Som de andra skriver så beror det mycket på hur din 14-åring är. Jag antar att han någon att ringa ifall en olycka skulle hända.

Och att mellanbarnen är ute ensamma och leker ser jag inte heller något fel i. Barn i den åldern leker rätt mycket själva även om de exempelvis går på dagis (i alla fall på vårt dagis, de har aldrig koll på min 3-åring, bara att han är "någonstans i närheten"). Hemma så brukar 3-åringen leka ensam i sandlådan på baksidan, fast jag har naturligtvis dörren öppen och tittar till honom ofta ifall jag t.e.x håller på att laga mat eller något (men allra oftast är jag ute med honom). Du har flera barn, de brukar ha lite koll på varandra i alla fall.
 

När min mamma var 13 år..

Skrivet av  Pixelpig
..arbetade hon heltid som barnflicka, hade 2-åriga vilda tvilligar att ta hand om. Om du litar på din 14-åring kan jag inte se något fel i att han passar sina småsyskon ibland.
 

Artiklar från Familjeliv