Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för alla svar

Skrivet av *Arg*
både från er som tycker som mig och ni andra..
intressant att se att det finns många olika åsikter om saker o ting.
För er som undrar tog det slut mellan oss för 1 år sedan, och bitter är jag inte då det var mitt val att lämna honom, å det är inget jag ångrar.
Jag litar däremot inte på att han tar sitt ansvar då det kommer småsaker hela tiden som jag får veta, och en del större saker.
Det började i våras med att han tog in kopparödlor som han lät henne bada med i badkaret. Inte för att kopparöldor är farliga..men som tvååring ser man kanske inte skillnad på det å en huggorm.
Sen så fick jag veta en dag när jag skulle hämta henne att han lät henne klättra på stolar på balkongen två vångingar upp när rutorna var öppna....hon hade kunnat trilla ut hur lätt som helst...han stod i ett annat rum.
Sen har det bara rullat på...hon får springa runt med riktiga skruvmejslar och leka med häftstift...å sen nu senast att han sover när hon är vaken då som jag tycker är oansvarigt när hon e så liten...
å om man ytterligare vill veta så har jag redan ensam vårdnad...
Och ni har rätt om att vi inte kan prata..å det är väldigt synd..
Svar på tråden: Tack för alla svar

Men....

Skrivet av  läsare
Om han nu är så oansvarig som du skriver så utsätter han ju faktiskt barnet för fara.
Om du har ensam vårdnad varför lämnar du då barnet där????
 

måste jag inte det då?

Skrivet av  *Arg*
har han inte rätt till umgänge iaf?
 

nja har du enskild vårdnad

Skrivet av  mandelblomman
så avgör ju du det!
Jag antar att det finns en orsak till att du har enskild vårdnad eftersom man annars har gemensam (alltså det vanligaste).
 

men skrev du inte

Skrivet av  ?
att barnen har rätt till båda föräldrarna?
 

*suck* jo o de har det

Skrivet av  mandelblomman
men har en förälder enskild vårdnad så gissar jag hypotetiskt att det finns en orsak till det.
Och har man enskild vårdnad så kan man "bestämma" mer helt enkelt, alltså lagligt.
Då finns det redan ett beslut på att pappan inte har vårdnaden ju....
 

UMGÄNGE JA!!!!!!!

Skrivet av  läsare
Men att lämna barnen ensamma i HANS vårdnad, NEJ!!!
Om du VET att han utsätter barnen för fara så lämna dem inte hos honom då
 

jag trodde

Skrivet av  *Arg*
att umgänge innebar att barnen sover hos pappan varannan helg. Visste inte att man kunde ha umgänge utan att låta barnen sova där..
 

det beror på vad som

Skrivet av  mandelblomman
han fått för umgänge gissar jag.
Står det att han har umgängesrätt en hel i månanden exmpelvis så är det även nätter.
Beror nog som sagt var på varför du fått till enskild vårdnad.
OM du anser att "missköter" barnen så måste du såklart ta upp det med någon myndighet.
 

tror du e ett troll

Skrivet av  
verkar så konstigt att du inte vet skillnad på vård pch vårdnad. Att få enskild vårdnad är idag unikt.Ska mycket till för att få något sådant (tyvärr i vissa fall).
Om du vet om att barnet far illa så är det din plikt och skyldighet att göra något åt det!
 

Tror du?

Skrivet av  maisy
Det tror inte jag. Det är många som inte vet skillnaden mellan umgänge och vårdnad. Tycker folk blandar ihop det jämt och ständigt. Och ensam vårdnad är väl inte så himla unikt? Om föräldrarna är ogifta när barnet föds måste ju pappan skriva på att han vill ha vårdnaden, är han inte intresserad (såna fäder finns ju) så är det ingen som försöker tvinga honom. Så det finns ganska gott om mammor med ensam vårdnad.

Och hon skriver ju här för att hon vill veta hur hon ska göra, eller hur?
 

alla vet inte skillnaden

Skrivet av  !
sen är det vissa som vet skillnaden, men skiter i det.

men så tror jag inte fallet är mee *arg*
 

Artiklar från Familjeliv