Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur hanterar man sin sorg? Om Asienkatastrofen.

Skrivet av NWP
Hej
Hur hanterar man sorgen efter människor man inte känner? JAg har inte förlorat någon i Asien, men jag blir så fruktansvärt berörd. Gråter lätt och mår jättedåligt.

Det är inte synd om mig, inte ett dugg, mina två små barn mår jättebra och jag har en pluttis i magen, men det spelar ingen roll.

Jag upplevde liknande känslor under Beslan-dramat. Tänker på de familjer som förlorat sina barn... Hur kan man överleva att förlora sitt barn??!!

Man känner sig så maktlös.

Känner någon igen sig? Hur tänker ni? Vad gör ni?
NWP
Svar på tråden: Hur hanterar man sin sorg? Om Asienkatastrofen.

en internationell sorg

Skrivet av  mandelblomman
samma fenomen som vid Estonia, World trade center o Beslandramat...
Känner igen mig, sitter också i tryggt förvar här hemma.
Skakig efter att ha tillbringat en månad precis i dessa områden, men vi hann hem.

Ja vad gör man?
Man tillåter sig att gråta o känna medkänsla för de drabbade.
Det är så oerhört lätt att identifiera sig med dem, det är ju därför det blir så jobbigt.
Kan man göra något rent praktiskt, kanske donera om än så liten summa pengar så har man gjort något.

Vi är nog flera som känner som du, o det är väl skönt att vi reagerar ändå!
 

Känner så igen

Skrivet av  Mia A
mina känslor i det du skriver. Jag har ännu inte kommit i kontakt med någon som saknar eller förlorat någon anhörig, men jag är så berörd av detta. Det är svårt att förklara. Jag orkar nästan inte höra eller se mer, men ändå _måste_ jag liksom titta på TVs nyhetssändningar.

Så fort dom pratar om barn som saknas eller barn som är ensamma utan sina föräldrar så kommer tårarna ohejdat.

Jag tänker också på min syster som om en månad skall åka till Aus/NZ/Bali och även hade tänkt åka till Thailand. Det är väl kanske irrationellt att tänka att det kan hända något om flera månader, men varför inte? Frågan är väl om man ens kan åka till Thailand som turist ens i maj när hon planerat att vara där...

Jag skall idag sätta in pengar på Radiohjälpen samt Röda korsets konton. Måste göra något. Önskar nästan att jag var en del av den organisation som faktiskt gör något rent praktiskt, men... usch det är så svårt.
 

Känner som du (imt)

Skrivet av  Ursula bf 24/1
&&
 

Artiklar från Familjeliv