Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnvaktsenkät

Skrivet av Ida & Toritrollet
Totalt snodd från "Fråga papporsnacket". Bara för att jag blev så innerligt nyfiken på hur ni andra hanterar det här med barnvakteriet.

1 hur gamla är dina barn?

2 vem/vilka är barnvakt?

3 hur har du "valt" barnvakt?

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?

9 något ytterligare?
Svar på tråden: Barnvaktsenkät

Svar i väntan på efterrätten :-)

Skrivet av  maria65a
1 hur gamla är dina barn?
17, 15, 13 och 2½

2 vem/vilka är barnvakt?
***Dom äldsta till den minsta

3 hur har du "valt" barnvakt?
***Enkelt - jag tog syskonen :-)

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
***nästan aldrig, när jag tränar kvällspass och mannen jobbar. 1 gång när vi var på bröllop

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
***Hemma ibland är han med systrarna hos exet (inte hans pappa)

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
***Typ aldrig egentligen *s* han (sladdisen) har ännu inte fått sova borta

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
*** under längre tid? hm... det var när han var dryga 2 år.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
*** längsta tiden från lördag morgon till söndagkväll men bara en gång

9 något ytterligare?
***Tjejerna var hos mormor när dom var mindre men hon finns inte kvar i mitt liv längre
 

Svarar också

Skrivet av  lyckligt lottad
1 hur gamla är dina barn?
12 och 4

2 vem/vilka är barnvakt?
vi har två tjejer som vi kan ringa och ibland kan min syster ställa upp

3 hur har du valt barnvakt?
vi har annonserat, med lapp på gymet och i tidningen

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
om vi båda måste jobba eller ngn av oss är bortrest eller om vi ska på ngn tillställning som inte är för barn också.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
kommer till oss

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
de har de aldrig gjort, fast det handlar om att det ju är bättre för dem att vara här i sitt (stora) hem än i barnvakternas (små) lägenheter.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
tror att min stora pojke var runt 9 månader första gånger, min yngsta var mkt mindrer (men hon sov hela nätter nästan från början) kanske 3-4 mån.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
antingen från c:a 16 om de hämtar på dagis, då kanske vi kommer hem vid 19 eller vid 24 om vi går ut. Eller från 19-tiden och fram på småtimmarna.

9 något ytterligare?
De som har släkt som gratis kan ställa upp ska vara väldigt tacksamma - det är DYRT att anlita betald barnvakt!
 

Ida svarar

Skrivet av  Ida & Toritrollet
1 hur gamla är dina barn?
1,5år idag.

2 vem/vilka är barnvakt?
Farmor/farfar eller mormor/morfar. En gång har min syster hjälpt till när jag var och skrev en tenta.

3 hur har du valt barnvakt?
De som dels vill och dels är kapabla att ta hand om henne (maken har äldre släktingar i stan, men iom att de knappt klarar att lyfta henne går det inte även om de gärna skulle vilja).

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
Om jag måste jobba extra eller har tentor.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
Lämnar numera henne hos barnvakten. När hon var liten fick hon vara kvar hemma.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
Inte på länge ännu, fast det tjatas någonting infernaliskt om att hon ska vänja sig vid att sova borta ensam och borde ha gjort det flera gånger redan.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
Redo - Från ett år ungefär. Dock lämnade jag ifrån mig henne ett par timmar när hon var 6v (flaskmatades delvis). Men jag hade ågren hela tiden jag hade henne borta från mig.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
Beror på hur lång tid jag behöver.
 

Maria.K svarar

Skrivet av  Maria.K
1 hur gamla är dina barn?

Svar: 1 år och 3.5 år



2 vem/vilka är barnvakt?

Svar: Min syster, systerdotter och farmor

3 hur har du "valt" barnvakt?

Svar: Genom släkten

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?

Svar: När nåt viktigt måste göras som t ex vid läkarbesök, tandläkare eller annat liknande.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?

Svar: Lämnar barnen där. Det funkar jättebra.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?

Svar: Det är bara äldsta barnet som sovit över vid 2.5 års åldern och det gick bra. Det var vid yngsta barnets födelse. Annars har de varit hemmma hela tiden. Men jag skulle nog tro att även yngsta är redo för det nu.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?

Svar: Från ganska tidig ålder. Några månader var min första gången. Det gick bra.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?

Svar: Några timmar. Max 6 timmar om man bortser från förlossningen.

9 något ytterligare?

Svar: Jag skulle nog behöva lite mer avlastning och barnvaktstid bara för att kunna ta igen mig. Men det känns som man inte vill besvära i onödan. Lite knäppt va!?
 

Mina svar:

Skrivet av  Ellba
1 hur gamla är dina barn?
* 1½ och 3½ år.

2 vem/vilka är barnvakt?
* Farmor, mormor o morfar, faster, farbror.

3 hur har du valt barnvakt?
* De barnen känner bäst och som jag vet orkar o kan.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
* Kan vara en hotellweekend eller bara ett par timmar för att gå på bio eller åka o storhandla.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
* Olika, barnvakten får som regel bestämma men ska de läggas får de vara här. Är ju också enklare att passa dom här då allt är anpassat, finns trappgrindar osv.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
* Den äldre var 14 månader (ammade tills dess) och den yngre ca 10 mån. Har berott på amning, mognad hos barnet samt tillfälle.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
* Har vi nog haft ända från början, små stunder.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
* Allt från en timme till tre dagar/två nätter.

9 något ytterligare?
* Vi har både haft barnvakt när det "varit nödvändigt", dvs vid tex firmafester på annan ort men också när vi känt att VI behövt det bara för att få vara själva och kanske kunna handla eller fixa nåt i lugn och ro. Nu är barnen så pass att man kan kommunicera med dom och fråga om de vill åka till tex mormor eller om de vill vara hemma/följa med.

 

Från barnvaktslös!

Skrivet av  En mamma
1 hur gamla är dina barn?
- Lite över 3 år.

2 vem/vilka är barnvakt?
- Har ingen "fast" barnvakt. En kompis har varit barnvakt den enda gång vi haft barnvakt.

3 hur har du "valt" barnvakt?
- Har inte ngn släkt att be, utan bad en f d arbetskamrat om hon kunde vara barnvakt.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
- Har haft barnvakt en gång, två timmar, då vi var bjudna på en fest som vi vetat om i ett år. Efter två timmar var barnet ledset och barnvakten ville att vi skulle komma hem igen. Blir nog ingen mer gång som vi kommer att ha barnvakt eftersom vi inte har ngn barnvaktskandidat som känner barnet bra. Då drar man ned sådana tillfällen som kräver barnvakt till 0.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
- Vi åkte dit.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
- Nej, de kände inte varandra tillräckligt väl, tyvärr.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
- Om vi hade ngn som kände barnet väl och var beredd att vara barnvakt skulle det säkert gå jättebra, men det alternativet finns inte för oss, tyvärr.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
- Två timmar.

9 något ytterligare?
- Att jag hoppas de som HAR många personer som gärna är barnvakt i sin närhet uppskattar hur enormt lyckligt lottade de är! Skulle ge mycket för att t ex mormor (som faktiskt finns och bor 1,5 tim från oss) skulle erbjuda sig/tacka ja till att vara barnvakt, men det kommer tyvärr aldrig att hända.



 

Men du, om man inte

Skrivet av  lyckligt lottad
har ngn "naturlig" barnvakt i form av släkt eller nära vän/granne eller dylikt så får man ordna det på annat sätt. Vi annonserade t.ex och så lät vi barnvakterna komma hit och äta middag och lek en kväll (när vi fortfarande var hemma alltså) och sen började vi med korta stunder då vi kanske bara gick och tog ett glas vin elelr fikade eller en snabb bio. Så har barnen och barnvakterna lärt känna varandra och nu tycker de att det är jättekul när man säger att "på lördag kommer XXX och ska passa er". Det går, men det tar llängre tid och är inte gratis. Lycka till!
 

lättare sagt än gjort

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
vi har försökt med div arbetskamrater, bekanta och ungdomar från babysitternet åtminstone över tio personer. prövade med att låta dem komma hen först och lära känna dottern när vi var hemma och det gick ju bra. men sedan när vi lämnat så har det oftast bara varit fråga om minuter innan de ringt efter oss och sagt åt oss att komma tillbaks för att de ej klarar av/står ut med flickan *suckar lätt desperat*
 

Hon är ju så liten än...

Skrivet av  Betula
... så det går ju inte att diskutera med henne och be henne "stå ut" liksom. När det gäller ettåringar så kan det krävas veckors inskolning innan de känner sig trygga nog för att lämnas av mamma och pappa. Vi åkte på bröllopsresa i två dygn:-) när vår äldste var ett år - det hade vi förberett genom att tillbringa två veckor tillsammans med farmor och farfar i sommarhuset och det gick bra, men sonen hade varit påtagligt dämpad och lite undrande, så liten han var. Så kanske ni har lite höga förväntningar?
 

höga förväntningar?

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
vi hade ju inte direkt tänkt resa bort flera dagar eller så utan kanske bara få kramas ensamma en timme eller två någon gång. skulle ju dessutom väldigt gärna vilja ha barnvakt när jag ska föda nästa barn så att jag får ha maken med vid förlossningen men slipper ha dottern där. tyvärr så går ju inte det men är det verkligen att förvänta sig mycket?
 

Med höga förväntningar...

Skrivet av  Betula
... menar jag INTE att det är orimligt att ni önskar er tid på egen hand. Det jag menade var att ni kanske måste sikta in er på att skola in en barnvakt varligt och försiktigt och låta dem träffas ofta under en längre period så att er lilla tjej känner sig trygg.
 

En sak till...

Skrivet av  Betula
... du ska ju faktiskt inte föda förrän om 4-5 månader - vem vet vad som hänt med lilla tjejen då? Var målmedvetna och satsa på att hon verkligen lär känna den/dem som ni kan tänka er som barnvakter och gå ifrån korta korta stunder i början så att flickan ser att ni verkligen kommer tillbaka, precis som ni sa. Att barn protesterar när mamma och pappa går sin väg är ju bara naturligt, självklart vill de helst följa med eller att föräldrarna ska stanna kvar MEN det kanske bara betyder just det - en protest. De har ju inte så många sätt att uttrycka sig på i den åldern heller. Sen är det ju viktigt att barnvakten själv känner sig trygg med att hon/han faktiskt kan trösta er dotter och inte sänder ut signaler av hopplöshet på en gång.

Lycka till! Nog tror jag att du ska kunna ha din man med dig när du ska föda nästa gång!
 

Betula

Skrivet av  saan med mathilda
vi har försökt och försöker fortlöpande med långa inskolningar men det har ej fungerat hittills beroende på att alla de tilltänkta barnvakterna gett upp, tyvärr.

vi fortsätter givetvis försöken men det käns faktiskt ganska tröstlöst även om det är några månader kvar tills nästa förlossning.
 

Håller med "lyckligt lottad"

Skrivet av  Cecilia & Samuel
Vi satte upp en annons på affären, och fick napp. Av en ung kille (17 år) dessutom. Min make var mycket skeptisk, men han var här ett par gånger och åt middag och lekte med sonen. Det har gått jättebra ! Sonen frågar efter honom nästan varje dag. :) Det är inte gratis, men är bra att ha ibland. Vi anlitar honom när vi behöver barnvakt kortare stunder (typ om vi ska på middag, eller när jag har kvällskurs).
 

Vilka barn som helst?

Skrivet av  mams
Vår son är autist och det krävs en hel del för att man ska förstå sig på honom. Han talar väl och är normalintelligent, men jag skulle verkligen tveka innan jag anlitade en barnvakt åt honom ...
Vi har funderat på att erbjuda "jobb" åt en av hans förra lärarvikarier, dock, som känner honom väl och nog gärna sagt ja till en extraslant. Dessvärre verkar det som om hon fått engagemang på annat håll nu.
 

Lite svårare

Skrivet av  Cecilia & Samuel
Men helt klart inte omöjligt. Nu är inte autism mitt specialområde på något sätt, det närmaste jag kan komma är en gravt CP-skadad pojke jag känner och brukade ta hand om förut. Han hade flera barnvakter som turades om.

Jag önskar er lycka till (och varför inte ringa lärarvikarien, hon kanske inte har tid just nu men snart ?) !!
 

Mallan svarar

Skrivet av  Mallan m Pontus & Ester
1 hur gamla är dina barn?
¤ 6½ och drygt 4

2 vem/vilka är barnvakt?
¤ Mormor

3 hur har du "valt" barnvakt?
¤ Det föll sig naturligt

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
¤ När vi går ut och äter eller går på fest eller om vi behöver vara för oss själva en stund. Ibland (2-3 ggr/år) hämtar hon dem på eftermiddagen.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
¤ Ska vi ut på fest så är de hos mormor.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
¤ Han var 14 månader då han sov över första gången. Hur gammal fyraåringen var kommer jag inte ihåg.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
¤ Jag kommer inte ihåg. Jag kommer iaf att jag inte ammade så mycket när han var där i några timmar..

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
¤ Oftast över natten. En gång har de varit där i drygt tre dagar, från torsdag till söndag.

9 något ytterligare?
¤ Nej.
 

Också barnvaktslös

Skrivet av  Anina & Steffen
1 hur gamla är dina barn?
14, 12 och 5 år
Barnvaktsvaren gäller bara 5 åringen. Dom andra är hos sin pappa varannan helg.
2 vem/vilka är barnvakt?
Min mamma och pappa var det innan men inte nu längre.

3 hur har du "valt" barnvakt?
Det var dom ända som har kunnat.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
Nästan aldrig. Varje gång vi behöver så blir någon "dålig"

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
Vi har lämnat sonen där. Men har försökt med att dom kommer hit. Tänkte att det kanske skulle göra att dom var lite mer villiga. Men min pappa vill inte ta med sig sin medicin och insulinpenna.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
Vi ca 1 års ålder. Han fick flaska.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
Vid samma ålder som innan.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
Max över en natt.

9 något ytterligare?
Söker stödfamilj till 5 åringen. Eftersom vi inte har någon avlastning alls.
 

ytterligare svar från en överbeskyddánde mamma

Skrivet av  NillaN
1 hur gamla är dina barn?
* 5½ år & 1½ år

2 vem/vilka är barnvakt?
* endast min mamma & pappa

3 hur har du "valt" barnvakt?
* dom som känner barnen mest, träffar dem mest & som barnen tyr sig till å litar på, känner sig trygga med

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
* om vi ska gå på bio, läkarbesök, jobba sent , väldigt sällan MAO

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
* beror på tiden på dygnet, ska vi bort kvällstid, kommer dom till oss, e det på fm/dagen e dom kanske hos mormor & morfar, dom trivs där


6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
* Min 5½ åring var 2 år då hon sov borta första gången hos mormor & morfar ensam utan oss, min 1½ åring har ej sovit borta ensam än

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
* Min lille 1½ åring har hängt med iom storasyster... men han var över 6 månader då min mamma passa honom nån timme utan mig. Min 2 åring var nog med barnvakt (mamma & pappa när hon var närmare 2 år)

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
* oj, nån timme, som max 5 h kanske.... dagtid

9 något ytterligare?
* jag har väldigt svårt att lämna mina barn, dom ska själva få säga att dom vill sova kvar hos te.x mormor... min 5½ åring säger till själv nu & min 1½ åring e tryggast i sin säng
 

tillägg

Skrivet av  NillaN
jag eller VI e inte bortskämmda med barnvakt. Mina föräldrar e i 50 årsåldern & har många järn i elden & mycket aktiviteter, & erbjuder sig inte ofta om att vara barnvakt, vi försöker lösa de med att en av oss gör nåt å den andre e hemma med barnen
 

Lyckligt lottad

Skrivet av  Sofia*
Vi har världens bästa farmor i vår närhet, där lämnar vi barnen när vi behöver barnvakt. De kan sova över om det behövs, ofta gör vi dock så att farmor har barnen på kvällen och sedan kommer vi dit på natten och sover också. Så blir det inte för mycket för farmor, som trots allt är 70 år. Hittills har farmor haft barnen över två nätter som mest, till, våren ska maken och jag vara borta i 2 veckor. Då kommer mormor, mostrar och farmor att hjälpas åt. Barnen är 8 och 5 och det är i absolut längsta laget att läman bort dem (fast de kommer att vara hemma, barnvakterna kommer hit)
 

Svarar

Skrivet av  Cecilia & Samuel
1 hur gamla är dina barn?
* En son på 3 år

2 vem/vilka är barnvakt?
* Hans farmor/farfar, moster och en lokal kille vi hittade på annons.

3 hur har du "valt" barnvakt?
* Släktingar har väl mer eller mindre valt sig själva. :) Men de bor så långt borta (20 mil) så vi annonserade efter en barnvakt och fick kontakt med en jättebra kille.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
* Släktingarna har tagit honom när jag och maken har rest, varit på bröllop etc. Barnvakten har jobbat när jag & maken har varit på middagen, eller när jag har haft kvällskurs ex.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
* Han brukar sova hos farmor/farfar ibland, de övriga kommer hit.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
* Han var 8 månader första gången han sov ensam hos farmor/farfar (en natt då vi var på bröllop). Det gick jättebra, han hade varit sär många gånger förut och var trygg.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
* Med en gång ? Vi var kvar på sjukhuset ett tag efter han föddes, så redan från början så var det andra än mamma & pappa inblandade. Första gången vi hade en barnvakt hemma så var han nog ca 6 månader kanske, och vi var på middag.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
* Olika. Det längsta har nog varit i fem dagar.

9 något ytterligare?
* Om man som förälder är trygg så blir nog barnet tryggt också.
 

ingen barnvakt

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
1 hur gamla är dina barn?
-hon är 16 mån

2 vem/vilka är barnvakt?
-har ej tillgång till barnvakt, inga släktingar närmare än 90 mil. har prövat med vänner el betalda barnvakter hittate på internet men inget fungerar.

3 hur har du valt barnvakt?
-har ej valt

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
-har försökt att få barnvakt för att få lite egentid tillsammans med maken men det går inte som sagt...skulle vilja ha barnvakt då jag ska föda mini men det går nog inte heller *ledsen*

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
-vi har provat båda

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
-ingen aning, frågan känns utopisk

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
-inte än tydligen

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
-ingen har stått ut längre än ca 30 min sedan vägrat försöka igen.

9 något ytterligare?
-nix
 

Mia A har bra barnvakt

Skrivet av  Mia A
1 hur gamla är dina barn?
* 5,5 år och 22 månader

2 vem/vilka är barnvakt?
* Oftast mormor och morfar (mina föräldrar) någon gång någon av mina systrar (singlar båda två, inga egna barn)

3 hur har du "valt" barnvakt?
* valt och valt, det är dom som finns till hands och som jag kan tänka mig att lämna till. Den store skulle jag väl kunna lämna till flertalet av våra vänner och även till andra släktingar men inte den lille (som är väldigt vild och kräver mycket passning och att man "vet" vad man behöver vakta extra mycket på)

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
* Om vi är bortbjudna eller vill gå ut någon gång (typ bröllopsdag etc). Även om vi någon gång behöver handla något speciellt, typ möbler eller julklappar. Ofta frågar mormor och morfar om dom får ha barnen om det har dröjt länge mellan gångerna.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
* Vi lämnar nästan alltid barnen hos dom, om det inte är barnvakt ett par timmar för t ex föräldramöte på dagis på vardag kvällstid. Då kommer dom hit istället.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
Den store sov otroligt dåligt när han var yngre så han sov borta första gången vid 5 månader och sedan sov han där kanske 1 natt i månaden. Det var ren överlevnad för oss, vi var tvungna att få någon natts ostörd sömn då och då. Jag hade nog inte börjat lämna honom över natt såpass tidigt annars.
Den yngste sov nog hos mormor och morfar när han var 11 månader har jag för mig, första gången.
Det har alltid gått jättebra när dom sovit där och jag är aldrig orolig.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
* Eftersom mina barn träffar ff a min släkt väldigt ofta så har jag aldrig tvekat att lämna barnen till dom, så ålder på barnet är ganska oviktigt i det sammanhanget. Men, om jag nu inte hade haft någon nära som kunde vara barnvakt så hade jag nog inte velat att någon vilt främmande introducerades som barnvakt förrän dom var kanske 1 år...

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
* Olika. Det längsta var när vi var på bröllopsresa. Då var vi borta en vecka. Vi hade bara äldsta sonen då och han var då nästan 3. Det var inga som helst problem, han trivdes som fisken i vattnet och pratar fortfarande om hur mysigt det var att morfar lämnade och hämtade på dagis.
Annars kan det handla om några timmar över dagen eller över en natt och då hämtar vi fram på eftermiddagen.

9 något ytterligare?
 

Trista svar

Skrivet av  Velma
1 hur gamla är dina barn?
*12 0ch 4*

2 vem/vilka är barnvakt?
*Har aldrig barnvakt, och skulle det mot förmodan behövas nån gång så är det mina föräldrar som ställer upp*

3 hur har du valt barnvakt?
---

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
---

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
---

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
*Mina barn har såklart sovit hos mormor och morfar, men inte för att jag behövt barnvakt, utan för att de vill "ha" barnbarnen lite*

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
*Från det att jag slutat amma dem, båda vid ca 6-7 månaders ålder*

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
*De kan vara hos mormor ca ett dygn*

9 något ytterligare?
---
 

Ingen barnvakt

Skrivet av  mams
1 hur gamla är dina barn?

8 respektive 5½

2 vem/vilka är barnvakt?

Har ingen eftersom vi inte har släktingar och bekanta på vettigt avstånd. När vi åker till min mamma brukar vi smita ut på något eget upptåg.
Vi får använda dagis och fritids som barnvakt, vi! Brukar stjäla en fattig semesterdag när vi är lediga och barnen på dagis. Det skrivs hemskheter i tidningarna om sådana som vi, men vi har ju ingen annan avlastning överhuvudtaget och är tillsammans med barnen varenda ledig minut annars.

3 hur har du valt barnvakt?

Ja, öh, det har vi alltså inte gjort.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?

Jo, vänta, vi har faktiskt hunnit med hela två personalfester under dessa 8 år, och då hade vi barnvakt. Dessutom en gång när vi skulle på biopremiär. Dessvärre har vi inte längre tillgång till denna släkting.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?

Det har varit både-och. I båda fallen handlar det om att någon måste resa i flera timmar.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?

Sonen sov hos sin barnvakt den där gången han var ett år.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?

Det går nog bra i väldigt tidigt stadium om man kan ordna matfrågan bra. Mina barn ammades visserligen i tio månader vardera men fick också tillägg. Skulle nog vilja säga att det är enklare att lämna en bebis än ett något större barn, som ju har en helt annan uppfattning om vem som är vem.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
Mindre än ett dygn i längsta fallet.

9 något ytterligare?

Nä...
 

Inte ofta, men det händer...

Skrivet av  Genaro
1 hur gamla är dina barn?
2x3 år + snart 1,5 år

2 vem/vilka är barnvakt?
Mormor och morfar, grannarna (som 3-åringarna kallar farmor och farfar), kompisar (vars barn 3-åringarna leker med) och nu även en som praoade på sommardagiset de gick på.

3 hur har du "valt" barnvakt?
Mormor och morfar samt "praon" har erbjudit, närapå bett om det själva.
Grannarna lovade i ett svagt ögonblick att ställa upp "om ingen annan kunde" (hon har arbetat som dagmamma) och kompisarna har ställt upp vid kris. Då har våra barn fått vara hemma hos dem och lekt.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
När det strular ihop sig, dvs både jag och min man jobbar kväll.
Enstaka gång för att hinna annat.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
Mormor o morfar + kompisar -lämnar där
"Prao" o granne -kommer till oss.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
Beror på vem som är barnvakt. Mina föräldrar tog hand om twinsen en natt när de var 2 månader. För att vi skulle få sova en natt.
Annars... när barnet själv vill och man själv kan sova i närheten första gångerna. De har sovit hos mormor och morfar någon natt nu men det är på helt egen vilja (twinsen alltså, inte 1,5-åringen)

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
När de ätit från flaska och varit i period att acceptera andra människor (dvs inte supermammig).

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
Någon-några timmar.

9 Något ytterligare?
Att barn är olika och klarar/vill olika saker. Ett barn kan visst klara att ha barnvakt vid några månaders ålder medan ett annat helst inte skulle behöva det förrän vid 5 år.
Man får försöka gå efter hur barnet/barnen är. Och naturligtvis ska det fungera med den person som är barnvakt också!
 

Tack till alla

Skrivet av  Ida & Toritrollet
som tog sig tid att svara om hur ni har det med barnvakteriet, det är väldigt intressant att se hur pass olika det är för olika människor och hur pass olika situationerna kan se ut. :)

Vissa svar får en att uppskatta alla som är och drar i dottern för att få ta hand om henne, onekligen är man lyckligt lottad att man sällan eller aldrig står utan barnvakt om det skulle behövas.

Varmt tack igen!
 

Sara svarar

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
1 hur gamla är dina barn?
-4 månader, 2,5 år och 4 år.

2 vem/vilka är barnvakt?
- farmor, farfar och mormor. Två gånger har vi haft kompisar som barnvakt- ett par timmar åt gången och barnen sov redan då de kom.

3 hur har du "valt" barnvakt?
- farmor och farfar är klart oftast för att de har mest tid och jag litar mest på dem eftersom de är två och det känns därmed säkrast. Min mamma har passat dem ett par gånger nån timme åt gången. Sedan minsta föddes har vi inte haft barnvakt.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
- biobesök, läkarbesök, var en gång iväg drygt ett dygn för att bara med varann, jobb ett par gånger, fest. 5-10 gånger/år händer det nog nu, första året inte alls.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
- oftasr kommer de hit.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
- när de kan meddela att de vill. Tidigast vid ett år i a f.

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
- har för mig att Isis var närmare 1,5 år, Alvina var något yngre.

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
- oftast 2-3 timmar, som längst 1,5 dygn.

9 något ytterligare?
- skulle nog aldrig kunna anlita barnvakt via annons, känns väldigt osäkert. Men jag är nog extremt hönsig.