Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knöl i bröstet!

Skrivet av knölis
Jag har sen ca 6 mån tillbaka en öm hård knöl i vänstra bröstet, på undersidan i vänstra "hörnet".
Den har inte blivit större, men ömheten varierar. Senaste veckan tycker jag att den ömmar mer när jag trycker där. Den känns aldrig annars, utan bara när jag trycker lätt.
Jag gjorde en bröstförminskning i feb -00, men det kan väl inte vara nåt sen dess?
Kan det vara nåt annat än nåt tumöraktigt? Jag är inte speciellt orolig ("sånt drabbar bara andra inte mig"-syndromet) så ni kan skriva att det kan vara en cancerknöl om ni tror det...
Ska jag börja med familjeläkaren, eller hur gör jag?
JAg hör till Västmanlands landsting om nån undrar.
Svar på tråden: Knöl i bröstet!

Kan kanske vara en ärrknuta

Skrivet av  Christine
men alla knölar ska kollas upp! Ring till det stora sjukhuset där du bor, vad det nu kan heta *ler* och be att få prata med bröstmottagningen. Finns det ingen sån är det husläkaren du vänder dig först till. Och han/hon kan INTE bara genom att känna på den utesluta cancer. Det krävs mammografi, ultraljud och finnålsbiopsi för att vara helt säker. Jag har själv undersökt en knöl i bröstet i våras, som visade sig vara en fettknöl, eller rättare sagt två. Ska tillbaka till bröstläkaren nu i januari eftersom den växer och ömmar till och från (pga att den trycker på nerver i bröstet). Sök läkare du, så slipper du fundera på vad det kan vara.
 

Kan vara allt möjligt..

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
ja det var kanske en lite konstig rubrik, men det var vad läkaren sa till mig när jag var och kollade upp en knöl. Det kan vara en tumör, god eller elakartad (ovanligt!) eller bara vävnad. Ring din husläkare på måndag och beställ tid, så har du det gjort och slipper gå och tänka på det.

Jag fick göra biopsi och det gjorde inte ont. Maila gärna om du vill veta mer om undersökningen eller så.

Lycka till!
 

Jag hade

Skrivet av  Mia A
också en ömmande knöl och blev ju supernojig naturligtvis. Jag ringde till VC och dom hänvisade mig direkt till närmaste bröstmottagning. De flesta bröstmottagningar tar emot patienter på "egen remiss", dvs man behöver ingen remiss från läkare utan kan ringa själv och boka tid.

Redan i telefon sa dom att det troligen inte var något att oroa sig för, främst för att cancertumörer sällan gör ont! Dom kunde inte se något på mammografin och kände heller inget ovanligt så allt var grönt för mig. Behövde inte göra någon biopsi.

Ring på en gång och boka en tid så blir det lugnare! Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv