Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min sjuåring flicka..

Skrivet av orolig mamma
har börjat säga att hon är tjock (hon är helt normalviktig och har inte alls tjock mage). Hon säger att hon har tjock mage och att det inte är bra. Tidigare har hon, när hon sett mig naken, sagt att jag ska ta på mig en tröja för min mage är så ful(har bristningar efter mina graviditeter). Vet inte vart hon fått detta ifrån! Jag håller inte på och säger att jag är tjock osv, jag säger ofta till henne att hon är bra och fin och att alla är bra precis som dom är, både tjocka och smala. Jag låter inte barnen se alla hemska dokusåpor och påverkas av dom, byter kanal om det är extreme makeover och såna program, så barnen inte ska se sånt. Har märkt samma tendens hos några av hennes kompisar, som säger att dom inte är fina osv. Förutom det vet jag inte var hon fått för sig att hon ska va tjock. Vad ska jag göra? Bara sju år och börjar redan tänka på utseende. Hon är för övrigt en överambitiös liten tjej som ska va bäst på allt, hinna först osv. Kunde läsa när hon var 4 men tycker ändå att hon inte kan tillräckligt bra (för att hon inte kan läsa lika fort som jag) Inte bra.. Hela hennes personlighet är att man ska va duktig, söt, smal.

Svar på tråden: Min sjuåring flicka..

Det är för

Skrivet av  Ylven
bedrövligt hur det har blivit med utseendefixeringen t o m bland barn.
Och så är det ju typiskt att det inte hjälper vad mamma säger, det måste vara nån annan.
Mina flickor som nu är tonåringar höll också på så där litegrann men då var deras pappa genast framme där och berätta för dom hur söta och fina och perfekta dom var, vilket dom lyssnade mer på.
Nåt du skulle kunna göra är att ta upp det med hennes lärare när skolan börjar igen och be dem att ta upp ämnet och prata med barnen om det.
Jag tror att det görs alldeles för lite i den vägen..
 

min dotter med

Skrivet av  Flickmamma
men hon börjad enär hon var 5 år, idag snart 6 år, för att en pojke på dagis, som då var 4 år, sagt till hehnne att hon e tjock!
Hon är inte tjock, groft byggd, breda axlar, stark, inte smal & tanig.
Men inte ens tjock, för det finns inget hull på henne så.

Nu tjatar hon till och från 1 år senare, att hon är tjcock, kan inte äta så mycket mat för hon blir tjock, säger då att man blir man inte tjock av.
 

Artiklar från Familjeliv