Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klättra ur spjälsängen

Skrivet av Pia
ni som använt spjälsäng såpass länge att barnen klättrat ur, vid vilken ålder kan man tidigast förvänta sig detta?
Svar på tråden: Klättra ur spjälsängen

har aldrig hänt..

Skrivet av  Tina
Min son hade spjälsäng tills han var ca 1 år, och sen sov han i en resesäng för att den var rymligare.

Han har aldrig klättrat ur, han fick en vanlig säng när han var ca 2,5 år.
 

hmmm

Skrivet av  marita
mina barn har klättrat ur spjälsängen när de var mellan 10 månader och ett år.... så här har inte spjälsängen varit kvar länge*ler*
 

Vid ett år klättrade...

Skrivet av  Pepparkakan m 2 grabbar + bf juli
vår äldsta ur spjälsängen. Han hävde sig upp och svingade sig över framstupa. Som tur var landande han i vår dubbelsäng.
 

Sonen

Skrivet av  Skrållan
kunde klättra ur nån stans mellan 1-1,5 år. Dottern kunde kanske men brydde sig aldrig om att försöka-trots att hon är fröken"kan själv" och aldrig velat att man hjälper henne med ngt*S*
 

Kravlade sig ur när han

Skrivet av  mamma i vår
Han kravlade sig ur vid 11 månaders ålder samtidigt som han började gå stadigt.
Väldigt jobbigt eftersom han senare även smög sig bort om nättrena eller på morgonen för att inte väcka oss för att kunna göra så mycket "bus" som möjligt.

Jag har sovit mycket oroligt om nättrena. Även nu, fast han nu i maj fyller 4 år. Jag går upp flera ggr på natten och kollar om han ligger kvar.
Det har hänt vi ett tillfälle att han knatade ut ur huset medans jag låg och sov och pappa hade åkt till jobbet så dörren var upplåst... ! Då han var han ca 2år ...som tur var så gick han till sin morfar som bor i huset brevid och dubbelt tur var att morfar var hemma för gud vet vart han hade gått om det hade varit låst där...! Så ni kanske förstår varför jag sover dåligt om nättrena...?
Tror ni att jag var stel av skräck när jag vaknade och fann hans säng tom och såg små spår i snön utanför så jag förstod att han knatat ut.... tur var det väl att det var lätt att följa spåren till hans morfar....jag bara stod och skakade och kramade min lille och visste inte vart jag skulle ta vägen....fy jag ryser fortfarande.

Hoppas att nye knytet i magen är lite lugnare....*ler*

Nu förtiden så låser pappan husets dörr när han åker till jobbet.
 

Kravlade sig ur när han

Skrivet av  mamma i vår
Han kravlade sig ur vid 11 månaders ålder samtidigt som han började gå stadigt.
Väldigt jobbigt eftersom han senare även smög sig bort om nättrena eller på morgonen för att inte väcka oss för att kunna göra så mycket "bus" som möjligt.

Jag har sovit mycket oroligt om nättrena. Även nu, fast han nu i maj fyller 4 år. Jag går upp flera ggr på natten och kollar om han ligger kvar.
Det har hänt vi ett tillfälle att han knatade ut ur huset medans jag låg och sov och pappa hade åkt till jobbet så dörren var upplåst... ! Då han var han ca 2år ...som tur var så gick han till sin morfar som bor i huset brevid och dubbelt tur var att morfar var hemma för gud vet vart han hade gått om det hade varit låst där...! Så ni kanske förstår varför jag sover dåligt om nättrena...?
Tror ni att jag var stel av skräck när jag vaknade och fann hans säng tom och såg små spår i snön utanför så jag förstod att han knatat ut.... tur var det väl att det var lätt att följa spåren till hans morfar....jag bara stod och skakade och kramade min lille och visste inte vart jag skulle ta vägen....fy jag ryser fortfarande.

Hoppas att nye knytet i magen är lite lugnare....*ler*

Nu förtiden så låser pappan husets dörr när han åker till jobbet.
 

Ja

Skrivet av  Lena_O
Men jag kommer inte ihåg vid vilken ålder. Det var den äldre som var en riktigt klätterapa och hon gick utan stöd från 8,5 månads ålder också.

Hon klättrade ur spjälsängen själv och hon var väl runt 3 års ålder när vi slutade med spjälsängar (lillsyrran var då 1,5 år.)
 

kompisens dotter

Skrivet av  NillaN mMaddis & Lulle
börjar visa tecken NU på att klättra ur, hon blir snart 1½ år
 

Det beror helt på barnet

Skrivet av  Illan
Äldsta dottern tog sig ur när hon var mindre än året. Hur hon lyckades är fortfarande en gåta. Hon gillade INTE sin spjälsäng och vi tog ur ribbor i fotänden så att hon kunde kliva i och ur själv. Vid 1½ bytte vi till fullängdssäng och den har hon älskat sen dess. Lillasyster, 14 mån, däremot är helt nöjd med sin spjälsäng. Hon vet också att om hon ställer sig upp och säger till så kommer vi och lyfter ur henne. Vi använder aldrig sängen som lekhage eller barnvakt, utan enbart till sovställe. Så när de tar sig ut ut sängen är nog helt individuellt.
 

Min äldsta...

Skrivet av  NenNa m Ella 040110 + -98, -00
..klättrade ur innan hon var sju månader (och ja, jag hade bottnen i lägsta läget), hennes lillebror var 9 månader och minstingen har inte lyckats än (ett år snart) trots instruerande storasyskon...
 

Aldrig hänt

Skrivet av  Helén
Sonen var ca 3 år när han flyttade över till vanlig säng, och då hade han fortfarande aldrig klättrat ur spjälsängen. Och min dotter är nu drygt 1 år och har heller aldrig klättrat ur. Så det är inte alla som någonsin gör det.
 

samma här

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
dottern klättrade aldrig ur sin och hon hade den tills hon var ca 2,5 år, sonen däremot lyckades komma ur samma säng när han var drygt ett år.

Men vår säng hade lite högre sidor än vad som är "standard"
 

Ingen av mina

Skrivet av  Ango
har gjort det och båda har lämnat spjälsängen vid drygt 19 månaders ålder!

Kramisar
 

8 månader

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
klättrade sonen ur spjälsängen själv. Så fort de kan resa sig mot saker kan man nog förvänta sig att det kan inträffa även om de flesta barn inte brukar vara så tidiga att klättra ur.
 

Artiklar från Familjeliv