Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om kläd-vägran (som pågått lääänge)

Skrivet av Ingrid med två flickor 02 + 04
I cirka ett och ett halvt år har min snart 3-åriga dotter bråkat om att klä på sig. Idag har jag varit så trött på detta att jag nästan började gråta. VARJE dag är det först en strid kring de vanliga kläderna och att ta av sig pyjamasen, sedan ytterkläderna. Det händer ofta att vi överhuvudtaget inte går ut eftersom hon bråkar så om overallen också. Eller så går jag ut och krattar eller liknande en stund och hon är kvar inne (nöjd). Jag tycker jag har provat allt. ”Om du inte klär på dig kan du ju inte göra nånting idag, du kan ju inte följa med till lekplatsen”. ”Jaha, då går bara lillasyster (11 mån) och jag ut, du får vara hemma i din pyjamas, ligga i sängen”. Till mer bryska metoder med fasthållning etc. Då klär hon oftast av sig själv det jag klätt på. Jag är så uppretad att det nästan varje dag resulterar i skrik från min sida. Jag kokar av ilska! En så enkel sak! Smockan hänger verkligen i luften. Nu har hon dessutom börjat bråka om att tvätta sig, efter maten och så. Vad ska jag göra? Jag kan inte vara lugn, det har pågått så länge nu. Jag känner mig så maktlös. Ibland tänker jag, ok hon får gå naken hemma! Men hur trevligt är det utan trosor? Förra vintern var det mest bråk om ytterkläderna. Efter några månader med ständigt bråk började jag helt sonika ta ut henne naken, lasta alla kläderna i vagnen och klä på henne utomhus, allt från trosor till overall! I minusgrader. Det var enda sättet, eftersom hon slingrade sig ur mitt grepp och slet av sig allting inne. Ska jag behöva börja med det igen? Nej, det går bara inte eftersom hon har en lillasyster nu också som behöver min tid. Går på dagis sedan i höstas 15 tim per vecka, de dagarna är det LITE enklare men det ska bråkas varje dag, i alla fall 49 dagar av 50. Det är så jobbigt!! Någon som kan ge mig ett råd?
Svar på tråden: Om kläd-vägran (som pågått lääänge)
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv