Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner mig ful

Skrivet av deppig
Varje morgon när jag ställer mig framför spegeln så tänker jag, hu vad ful du är. Har hållit på ett bra tag och är jättejobbigt. Vet mentalt att jag inte ser värre ut än någon annan, men kan inte sätta stopp för tankarna. Ser jag mig själv på kort, så är det bara för att konstatera att -ja, du är ful.
Hur kan man vända detta? Det sägs ju att ens självuppfattning "lyser" igenom och det gör ju inte saken bättre. Vill dessutom inte att mina två flickor 7 och 11 år skall bli påverkade av det.
Svar på tråden: Känner mig ful

Tråkigt!

Skrivet av  anonymt H
Det är ju jättetråkigt att du känner så här!
Har du alltid kännt dig ful-antar av det du skriver att tankarna åtminstone blivit mer påtagliga på sistone.
Har du blivit fulare? Jag menar om du tex gått upp mycket i vikt, slarvat med att gå till frisören eller slutat köpa snygga kläder? I så fall, fixa det!

Tränar du? Annars vill jag verkligen rekomendera det, en så enkel sak som att gå ut och gå, gärna med stavar, 40 minuter varje dag gör underverk med kropppen och själen om man annars mest sitter stilla.
En hyggligt vältränad kropp är bra för självkänslan.

Sluta röka om du gör det-man känner sig så mycket fräschare och man håller sig snyggare i längden!

Äter du bra mat? Vetemjöl, socker, fett som smör, grädde gör ingen människa vacker, det gör däremot frukt och grönsaker i mängder eftersom man mår mycket bättre av det!


Du är kanske deprimerad, ensam? så det är därför dessa tankar uppkommit? Det finns massor av bra böcker att läsa som hjälper en att bygga upp sitt liv och ställa in sig på mer positiva tankar. Ditt liv är väldigt mycket vad du tänker, och man har faktiskt valmöjlighet där, även om man inte kan vända en skuta direkt.

Jag är kanske helt fel ute med mitt svar till dig, ber om ursäkt i så fall, men jag tittar faktiskt i min egen backspegel!

Kram och lycka till
 

Tänk tvärtom!

Skrivet av  maria65a
Hjärnan säger till dig det du programmerar den att säga!
Vänd på saken, ställ dig framför spegel varje morgon , le och säg "f*n vad snygg jag är"
Det kommer kanske inte att funka första dagarna men att börja dagen med att tycka att man är ful ger ingen bra start. Och väljer du att alltid se dig som ful så kommer du aldrig att se dig på något annat sätt.
Byt självbild, var snäll mot dig själv, tyck om det du ser. Du skulle väl knappast börja dagen med att tala om för någon annan hur fula dom är? Var lika snäll mot dig själv!
 

Artiklar från Familjeliv