Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag väga?

Skrivet av Anonym pga korkad fråga:-)
Jag vet att frågan är ganska svår (omöjlig?) att svara på, för alla är vi olika byggda i muskelmassa mm.

Men jag har så svårt att själv se om jag är enbart lite mullig /tjock eller helt normal...?

Låter lite idiotiskt men jag vill ändå ha lite jämförelser. Jag är 1,61 cm lång,väger 65 kg,jag har byst stl 80 C-D.Jag är 37 år, har fött fyra barn(Jag tränar inte så jag är inget muskelpaket...)

Jag har svårt att hitta byxor som passar,måste köpa stl 40 ca (damstl) då blir de för långa! I jeans har jag vidd 32-33 tum ca/längd ca 32 tum

Toppar /tröjor kan jag ofta ha stl 38-40,eller medium.

Ni som är ungefär i min längd, vad väger ni? Hur uppfattar ni er själva? Smala? Mulliga? Tjocka? Vad väger ni eller vad vill ni väga?

Hoppas min dumma fråga får några svar :-)
Svar på tråden: Vad ska jag väga?

Är inte det mest väsentliga

Skrivet av  Mergnu
huruvida du trivs med din vikt och hur du ser ut.
Sen tycker förmodligen andra att du är allitfrån tjock till helt normal

Fast det var förmodligen inte den här typen av svar du vill ha :-)
 

Jag vet

Skrivet av  Anonym pga korkad fråga:-)
att det är viktigast att trivas med sin vikt. Men det är ju det jag inte riktigt gör...

Ibland tycker jag att jag är ganska ok, men oftast känner jag mej "knubbig" i förhållande till min längd...:-)

Jag har också väldigt små och smala kompisar(ca 155 cm /50 kg)och det gör att jag känner mej som "Big Mama" när vi är uta tillsammans. Jag är den enda som drar över stl 34/36 i vårt sällskap.

Ibland köper jag kläder i stl L för jag känner mej så stor, men sedan närjag kommer hem och provar, så är ju kläderna alldeles för stora.
Dålig kroppsuppfattning?
Tack för ditt svar iaf!
 

Finns inga dumma frågor...

Skrivet av  cam
Jag tycker att du borde fokusera mer på hur du mår och hur din kropp mår. Sitter det mesta på magen kring midjan ja då borde du börja på fundrera på att gå ner i vikt pga hälsorisken. Allt fett som sitter i närheten av hjärta ska bort men sitter det på baken eller låren är det inte lika farligt.
Jag är 170 lång och väger 62-64 kg och anser mig som rätt normal men jag har tränat ganska mycket så jag har en del muskler som väger mer än fettet. Har du kraftiga ben med mycket muskler i så får du räkna med att du väger mer.
Det är svårt att sätta en vikt på en person men jag brukar hålla mig till ett mått... Om man är 170 ska man väga ca 60-65kg men då inte med smala ben och tjock mage, nej nej nej! Fördelad vikt på hela kroppen är bäst!
Vet inte om du får någon hjälp att detta men försök tänka poitivt.
 

Jag har nog

Skrivet av  Anonym pga korkad fråga:-)
ganska "jämnt fördelat fett". Jag har bröst, rumpa och ganska breda höfter och det stör mej inte så mycket. Men jag har också en valk runt magen (typ under naveln) som stör mej VÄLDIGT mycket.Om jag har låga jeans så valkar det över, inte fint!

Jag har också lår,men inte jättetjocka, och ganska grova vader=kan inte ha stövlar:-(

Iblan dkänner jag mej som en flodhäst, ibland helt ok med tanke på att jag är 37 och faktiskt fött fyra barn, så kanske jag borde vara "nöjd"?

Din vikt låter helt ok, eftersom du är lite längre.Jag vill gärna ha lite att "jämföra med".Tack för svaret!
 

Jag tror...

Skrivet av  Nöjd nu
Att du är ganska normal på gränsen till lite överviktig. Men jag håller ju med de andra, det viktiga är att du trivs med din kropp.
Du är ju helt normal om man ser till hur den genomsnittliga kvinnan!
Jag är ungefär lika lång som du (1.63), har ungefär lika stora bröst, C kupa.
Jag väger 47-50 kilo ungefär, beroende på om det varit jul eller semester precis. ;-)
Storlek 32-34 i tröjor. 26-32 i byxor. XS i tröjor och byxor.
Jag anser mej själv som smal, men inte för smal och det gör även min omgivning. Propertionelig tror jag. :-) Jag själv kan känna att jag dock skulle vilja ha bort lite fett på lår och rumpa, det är där det sitter på mej. Så nu ska här ätas nyttigt och tränas! :-)
Men jag måste ändå säga att jag är väldigt nöjd över min kropp, särskilt nu när jag äntligen fått ett par bröst! ;-) Ett par cm längre skulle inte skada, men det är ju ganska omöjligt att fixa till...;-)
Ha de gott och hoppas du kommer trivas med din kropp!
 

Vad roligt

Skrivet av  Anonym pga korkad fråga:-)
att du känner dej nöjd! I mina öron låter du väldigt smal, men det är ju som du säger beroende på hur det sitter.

Efter mitt första barn vägde jag 51 kg efter amningen och så smal har jag aldrig varit (som vuxen alltså)varken före eller efter något annat barn.

Då var jag smal, men folk frågade hela tiden om jag var sjuk...Det är nog för lite på MEJ, men jag tror själv att ca 56-58 kg vore lagom på mej?

Tack för ditt svar!
 

Byxor...

Skrivet av  maria65a
finns det någon som kan ha köpesbyxor?
När jag vägde dryga 66 kilo så fick jag köpa 44 i byxor för att dom skulle passa höfterna - gissa hur långa benen var på dom om man är 163 lång?

Du låter som en kurvig kvinna och det är bara du som kan veta om du är tjock/mullig eller smal. En siffra på vågen säger inte så mycket!

Det som är viktigt är att man av hälsoskäl sträva att ha ett midjemått som inte överstiger 80 cm som kvinna och absolut inte över 88 eftersom bukfetman är "farlig"
Att ha stora höfter lår eller stör byst är inte förenat med samma faror.

Själv uppfattar jag mig själv som en smal nästan 40 årig kvinna (har fött fyra barn), väger runt 57 kilo och är hyftsat vältränad. Vill absolut inte väga mindre och inte heller mer i fettvikt däremot så kan jag gärna väga mer i muskler :-)

Vågen är inte så intressant egentligen!
 

Sant förstås

Skrivet av  Anonym pga korkad fråga:-)
att vågen inte säger så mycket. Jag vill egentligen bara ha lite att jämföra med. Ibland kan jag känna mej som ett "fetto" i vissa sällskap (mina supersmala kompisar)och iblan kan jag känna mej lagom, ibland tom med smal.

Det tråkiga är väl att jag inte riktigt kan ha de kläder jag helst skulle vilja ha.Din vikt /längd låter väldigt lagom tycker jag och du har ju också fött flera barn.

Vet inte vad jag har för midjemått,ska kolla det.*Springer och hämtar måttbandet*
 

Artiklar från Familjeliv