Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han äter bajs... (äckelvarning)

Skrivet av Rebecka -98/-02
Har kommit på honom flera gånger nu på toa med bajs på fingrarna och så stoppar han det i munnen... Han skäms nog, för när vi kommer på honom så blir han jätteledsen och arg och gallskriker länge efteråt. Skriker "GÅÅÅ!" åt oss och verkar jätteledsen, så han måste ju förstå att det är fel det han gör. Och äckligt tycker han också det är för ibland hör vi att han ulkar inne på toan precis innan vi kommer in.

Kan detta vara något slags tvång han har för sig? Vad göra? (Han är färdigutredd, men vi har ännu ej fått resultatet. Sannolikt ADHD/DAMP.) Är fem.
Svar på tråden: Han äter bajs... (äckelvarning)

Stackars liten

Skrivet av  5-barns mamma
Vilket dilemma! Men det låter onekligen som ett slags tvång. Han kan inte låta bli, men tycker det är äckligt och som sagt "skäms" för sin handling. Det beror nog lite på hur ni reagerar när ni kommer på det.
Och jag kan tänka mig att det blev en liten chockartad reaktion när du såg det första gången.
En tanke slog mig om att han kanske vill straffa sig själv på något vis. Är det vid speciella tillfällen han äter av sitt bajs, t.ex. efter ett bråk eller något som han har "dåligt samvete" för?
För att komma till rätta med problemet kanske du måste iaktta händelserna före och efter så att säga. Se om det finns något som utlöser tvånget.
Jag hoppas att ni kommer på en lösning så fort som möjligt, och att ni får hjälp .


 

Låter onekligen som tvång

Skrivet av  AS mamma
Känns det helt främmande att han kan ha Asperger?
Däri finns ju mkt tvångshandlingar o då finns helt plötsligt andra knep för att få honom att sluta
 

Behöver inte vara Asperger

Skrivet av  Andrea
Sånt är ganska vanligt vid Tourette. Och det är svårt att skilja mellan komplexa tics. Våran läkare bedömde sånt som komplexa tics. Vi hade ett liknande problem.
 

Artiklar från Familjeliv