Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

medicinering??.

Skrivet av Ny mamma på sidan
Vilka är biverkningarna av ritalina? Hur mår barnet i början av medicineringen? Om någon har egna erfarenheter, så snälla skriv. Vad är tics?
Svar på tråden: medicinering??.

Ritalina

Skrivet av  Separerad
Hej!
Jag är också ny på den här sidan, men erfarenhet om Ritalina har jag. Min son som nu är 9 år har Adhd, Autismspektrumsstörning och Tourettes. Han fick sin diagnos som 6 åring och Ritalina fick han när han var 7½ år. Jag och min pojk tycker att det fungerar jättebra. Tyvärr så är den största biverkningen att de tappar matlusten, de äter lite och sällan. Detta är ett stort problem för oss, men jag har fått råd om att ge honom mat med mycket fett i. Det fungerar väl hyfsat och man får hålla koll på deras vikt. Ett annat problem är att han blir trött, (seg liksom). Tror väl att det kan vara bra också. Så länge han tycker att det är ok så är det bra. Man får se upp så de inte blir apatiska, då får de för stor dos. Min son får 30 mg utspritt på 3 gånger/dag.
Angående Tics så finns det mycket. Sonen har Tourettes och det är vokala/motoriska tics. Han har de vokala, som höga ljud, fula ord och mycket mer.
Du kan söka på Tourettes och läsa om det där, eller skriv igen.
Hoppas att jag gett dig något.

 

Hmm

Skrivet av  Ledsen mamma
Tack för tipsen! Min son står inför att börja med Ritalina och detta gjorde mig lite nervös. Han är redan nu dålig på att äta och han har den varianten av DAMP som inte yttrar sig i vredesutbrott utan tvärtom gör att han "stänger av" och går in i sig själv. Tänk om det blir ännu värre? Det verkar som hans variant inte är särskilt vanlig. Skulle gärna komma i kontakt med någon som har erfarenheter från en liknande variant av DAMP. Han är ständigt trött och orkar inte med alla intryck som skolan ger utan stänger av och kan inte ta in det som lärs ut. Han har också svåra motoriska störningar, så jag undrar också om Ritalina kan ha någon effekt på dessa? Någon av er som vet?
 

Min son

Skrivet av  mummie
är likadan,han stänger in sig i sitt medvetande när det blir för jobbigt.Han hade det som jobbigast när han var mellan 1-5 års ålder,men detta är fortfarande ett stort problem för honom. Min son går inåt för allmänheten,är tyst och blyg vågar nästan inte göra någonting,inte ens gråta när han slår sig,hur ont det än gör. Hemma är det en annan visa,här skriker han,slåss,förstör och allt annat man kan tänka sig. Han är så smått medveten om sitt problem och skärper sig i skolan och på fritids,men oj vad det slår bakut när han kommer hem,han har då gjort ALLT han kan för att hänga med under dagen,så han är helt färdig på eftermiddagen. Det har dock blivit MYCKET bättre med Efalex,med humöret och koncentrationen då, men den otroliga klumpigheten får man nog träna bort,på nåt sätt. Hur gammal är din son? Har du provat Efalex?
 

Jo då..

Skrivet av  Ledsen mamma
vi har provat med Efalex och han äter detta fortfarande. Det har blivit mycket bättre med det men fortfarande har han alltför stora problem. Min son är inte alls blyg eller inåtvänd socialt sätt. Tvärtom är otroligt social och pratsam, nästan som man tror att han inte känner de där naturliga gränserna som vi människor har. När det gäller att tala med främlingar tex. Han har inga som helst betänkligheter att följa med andra människor. Nu är han 8 år och han vet att man inte gör så. Hoppas bara att han kommer ihåg det också. Han är en dagdrömmare utan dess like och får nästan aldrig några raseriutbrott och det har han aldrig haft problem med heller. Hans största svårighet är nu koncentrationen, som är lika med noll. Han kan inte sitta stilla mer än i några sekunder. Nu har vi fått köpa en bolldyna som hjälper väldigt bra. Rekommenderas varmt. Han har det besvärligt med hela kroppen och har haft väldiga problem med smärtor. Det har blivit bättre med Efalex. Kan ju inte säga säkert att det beror på det men inte vågar man sluta. Tack för att ni lyssnar! Ibland behöver man bara få skriva av sig lite.
 

Man kan kombinera

Skrivet av  Andrea
Efalex och centralstimulerande medicin. Inga problem. De brukar komplettera varandra rätt bra. OM du vill prova att sätta ut Efalex, så skulle jag råda att prova kombination av t.ex. Ritalin och Efalex först, ett tag, innan du prövar att sätta ut Efalex. Annars är det svårt att veta hur mycket var och en av medlen hjälper.
 

Det brukar hjälpa bra

Skrivet av  Andrea
just när det gäller den ouppmärksamma, dagdrömmande varianten. Har själv den varianten och medicinen har hjälpt mig bra. Jag har inte stängt av mera, utan tvärtom - jag har blivit mera aktiv, det tar inte så lång tid att komma på vad jag ska säga, och jag dagdrömmer inte lika mycket, eftersom jag nu kan fokusera på saker och ting och vara med.

Delvis så har jag också stängt av förut, för att jag blev så besvärad av alla ljud och alla intryck. Man orkar inte det med det, och då stänger man av.

En annan sorts "seghet" har ökat lite hos mig - förut hade jag svårt att komma igång och nu har jag svårt att avsluta.

Har din son tics? Tics KAN bli värre av medicinen, men de kan också bli bättre. Hos mig och hos min son blev de värre i början, men sedan pendlade det in sig till normalt igen. Så är det oftast.
 

Inga tics..

Skrivet av  Ledsen mamma
men oj så skönt att höra att det finns möjlighet att medicinen kan hjälpa min lille kille. Han blir så frustrerad när han inte får fram det han ska säga. Det finns så mycket kunskap inom honom men han får på något konstigt sätt inte fram det. Han kan veckodagarna men ibland är dem bara borta. Samma med bokstäver. Ska han berätta något tappar han bort sig om han ser något annat. Kan vara en fågel som flyger förbi. Han har inte lärt sig läsa pga av den stimmiga miljö (min kommentar) som finns på skolan. Nu har han fått mer tid med speciallärare och jag har krävt EVK (tips som jag fått här). Så skolan fungerar nu mycket bättre och vi har ständig kontakt med lärare och rektor. Men visst gör vi det mesta skolarbetet hemma för här kan han fokusera bättre och vi har rensat köksbord där han sitter och kämpar! Tack för ditt svar förresten och ha det gott.
 

Ja...Tack..!

Skrivet av  Ny mamma på sidan
Min son är också 9 år.Någon diagnos är inte klar,men allt tyder på Adhd .Idag har vi varit hos skolläkaren och pratat om medicinering.Och det är värt att prova.
Tack för att ni finns!!
 

vår erfarenhet

Skrivet av  Amelie från Montmartre
är tyvärr inte positiv. sonen fick allvarliga biverkningar, vaknade mitt i natten med enorma vredesutbrott och gick inte att lugna, fick ångestattacker. MEN dessa biverkningar är mycket ovanliga. i de allra flesta fall verkar medicinen fungera bra.
 

Artiklar från Familjeliv