Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotter(9år) rymmer från skolan...

Skrivet av Jeanette
När hon känner sig orättvist behandlad eller om hon har gjort något riktigt dumt.
Nu verkar det som om skolan vill avsäja sig ansvaret över om hon rymmer, för de har ju fler barn att se efter och de tycker att det är föräldrarnas ansvar.

Finns här fler som har barn som rymmer?
Hur har skolan agerat mot det???

Mvh Jeanette


Svar på tråden: Min dotter(9år) rymmer från skolan...

Ta itu med orsaken

Skrivet av  tanten
snarast, det är ett tecken på att hon mår dåligt. Har hon inte något stöd i skolan? Dags att hon får det annars nu.Risken finns att hon annars fortsätter med den här "lösningen" på sina problem.
 

Hej!

Skrivet av  no1wildcat
Min PippiLotta gjorde det tillsammans med en kompis som oxå var rymningsbenägen,när hon ff gick kvar i "vanliga" skolan-går nu i särskolan.
Skolan la över det på oss(hon hade även en resurs+att skolan visste "problemen")efter överenskommelse med oss föräldrar att de skulle leta ca 1 timme innan de ringde oss.
Tidigare rinde de alltid direkt Å sa att nu har de stuckit och vi har inte personal att leta.Barnen höll sig alltid runt skolan så det var ju inga problem eg att hitta dem men de är ju fyndiga på att hitta gömställen.
Sen hon bytte skola så har det slutat-kan tillägga att på gamla skolan fick hon aldrig vara med så när hon fann den här kompisen som var exakt som henne så uppstod tycke=0)
Hoppas det ordnar sig för er och som tanten sa:Ta reda på orsaken-kan ju bero på mobbing mm!
 

Fråga inne på barn som yrke...

Skrivet av  Trebarnsmor
Där finns det många fröknar som "älskar" sådana här diskussioner...om vems är ansvaret...

Givetvis är det skolan som ska agera...men sedan finns ju en gräns på hur lång tid som ska avsättas...
Det finns ju som sagt andra barn, men har eleven en assistent, så måste ju den kunna avsätta hela dagen om det så behövs! Men man måste ju ändå göra upp med föräldrarna om vad som är rimlig tid innan föräldrarna och sedan eventuellt polis inkallas...

Inget lätt problem. Har själv haft en son som rymde...några gånger bara...men det är inte roligt...
Men jag kan säga att skolan mådde sämre av det än vi föräldrar (de mådde dåligt med tanke på ansvaret-som faktiskt vilade på dem)

Hoppas det löser sig!
 

Rymmare

Skrivet av  mfors
Jag har en son som visserligen kan orientera sig lika bra som mig men som "försvunnit" rejält efter skolstart i 6-års. Skolan har varit förvarnade.

Skolan har inte gjort ett skit, beroende på bristande resurser.

Senast fick en gymnasielev syn på min 6-åring i skogen och konstaterade att "Han är nog lite på villovägar"

MEN, han har mitt lokalsinne och vet ändå precis vart han befinner sig så jag är inte jätteorolig. Det låter kanske cyniskt men trakterna häromkring är hans hem precis som jag vet vart bästa ställena att hitta svamp finns.
 

Artiklar från Familjeliv