Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läxor

Skrivet av et
Läste en bra artikel (för en gångs skull :-) om läxor som är prick på vad jag tycker.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,561390,00.html
Jag skulle hundra gånger hellre plussa på en timme i skolan mot att slippa dessa ständiga läxor som förstör hela kvällen för oss. En varje dag, även de dagar då det är andra aktiviteter som friluftsdag. Det känns som om det ska vara läxan för läxans skull. Och parallellt med detta ett vällovligt bokläsningsprojekt som vi måste göra på helgen, för sonen orkar inte mer än en läxa om dagen. Och det där med att läsa bok går bra, men att skriva en recension är rena pesten. Han förstår inte vad han ska skriva.
Nå, nu har jag gnällt av mig, skönt bara att höra att det finns vissa belägg för att läxor inte är bara av godo. Man är alltid i minoritet om man på ett föräldramöte ifrågasätter mängden läxor. Jag vet att det inte är ovanligt att barn med våra diagnoser får göra läxan i skolan, men det har inte gått för vår del. Sonen har aldrig orkat stanna på fritids eller liknande. Nu går han hem till sin enda kompis och spelar dator efter skolan, och för honom är det en viktig avkoppling tror jag. Och socialt sett är det också bra, även om man kunde önska att de vore mer "sociala" i sitt umgänge. But beggars can\'t be choosers. Hur gör ni och vad tycker ni om läxor?
Svar på tråden: Läxor

Rätt värdelösa

Skrivet av  Hoppjerkans mamma
Hoppjerkan, 9 år, har rätt mycket läxor. De brukar vara av den värdelösa sorten också. Jag lägger hellre den tiden på att hjälpa honom med det som han specifikt behöver mer hjälp med. Nu får man göra båda delarna ...
Läxorna har hittills varit ett trätoämne för oss - vi har ofta blivit osams. Jag skulle gärna slippa läxor bara för läxornas skull som det är nu.
 

läxor är ofta=bråk

Skrivet av  mumrik
och det är så skönt nu när sonen bytt skola. Där har han inga läxor!!! Familjen har fått tillbaka sitt liv med att umgås och baka mm på kvällarna. Vi behöver inte bråka om dessa j*vla läxor!! Jag är själv lärare och har hand om barn med spec svårigheter. Jag har lagt om taktik och har endast så lätta läxor så att de klarar dem utan föräldrarnas tjat samt att det har gjort att de VILL ha läxan och gör den med glädje. Om det inte är så kan man lika gärna strunta i läxan. Vilken person lär sig bra om man måste bråka in sakerna??
 

Just så känns det

Skrivet av  et
Som om hela kvällen går åt ... det ligger hela tiden över en, och man kan ju inte lämna stackaren själv för då blir det inget gjort och skrik och gråt istället. Drömmer om en liten klass med specialutbildade lärare, men det finns inte att uppbringa. Och sonen trivs ju med klassen, och vill inte själv byta. Fast han är ju väldigt anti-förändring över huvud taget, så det kanske man inte ska gå efter. Jaja, funderar i alla fall på att skicka med artiklen till skolan, men då tar det väl hus i helsike förstås.
 

gör så här

Skrivet av  mumrik
fråga läraren om hon/han tror att ditt barn lär sig något när det blir så här vid läxläsningen. Är det inte viktigare att barnet tänker positivt om skolan och det som görs där?
Ska det ödelägga kväll efter kväll i en familj? Jag har brottats med lärare i flera år om detta. Det har varit till min nackdel att jag är lärare själv. Då borde jag ju verkligen förstå att läxor är viktiga... För vem? Inte för ditt barn och din familj! Det är väl viktigare att du får vara mamma och inte en som ska verkställa att läxan blir utförd. Be läraren tänka på din roll som mamma. Att du vill få vara mamma inte en som bråkar om läxan jämt. Jag vet att detta är svårt att få andra att förstå. Ett annat tips är att skriva dagbok en vecka hur det gått och hur lång tid det tagit. Visa sedan detta för fröken och fråga om det varit värt det. Har det gjort så stor skillnad så att det är värt jobbet? OM det är så är det väl bra men i vissa fall är det inte det. Jag hade innan sonen bytte skola lyckats få fröken att inse att vi gjorde läxan OM det gick annars blev den inte gjord. Jag tvingade henne att ha det förtroendet för mig att jag ville hans bästa så att jag verkligen försökte göra läxan med honom. Vissa dagar klarar han en hel del och vissa dagar är två meningar för mycket. Denna ojämnhet verkar vara det svåraste för lärarna att förstå. De tror att han bara är lat de dagar han inte klarar mer.
Jag önskar dig lycka till i din kamp med skolan.
 

Oj vad jag känner igen

Skrivet av  PiaFia
Jag tog ett beslut som jag aldrig har ångrat.

Efter att ha haft ett bråkförhållande med sonen och vi höll på att få vår mamma son-kontakt helt förstörd på eftermiddagarna av detta eviga läxtjat så bestämde jag mig någon gång på mellanstadiet att nu var det STOPP!

Läxor var något som han helt fick ta ansvar för själv.
Jag frågade aldrig mer om han hade läxor.

Flera saker blev mycket bättre direkt.
Han fick tillbaks förtroendet för mig som mamma.
Det visade sig att han kunde lära sig det som förväntades av honom på skoltid.
Det gick inte sämre för honom i skolan - snarare tvärt om.
 

inget kul alls..

Skrivet av  alex
Här går det ibland åt skogen milt uttryck, men oftast så är det gap och skrik, nu har jag köpt en korsordsbok, DET tycker han är kul..
Sen har dom börjat med ENGELSKA, han går i 3an , han kan alltså inte skriva och läsa speciellt bra, förstår hur kaos det är i huvudet av att han har engelskalektion!! det är inga lätta ord dom skall kunna, förra veckan var det 20 ord som han skulle skriva i sin glosbok, som tex, läsa, skriva, gå cykla, kläder m.m. vet ni vad jag gjorde med den stencilen?? jo den satte jag på väggen, struntar i den läxan helt enkelt!!!

Alex..
 

Så här gjorde vi med skrivstilsläxan

Skrivet av  PiaFia
Min son med AS vägrade skriva skrivstil.

Jag talade med läraren men han var helt oförstående och kvävde att pojken skulle lämna in skrivstilsläxa.

Vi hade mycket annat att kämpa med på den tiden eftersom pojken blev mobbad och inte kunde gå i skolan pga att han inte fick den hjälp han behövde.
Jag kunde inte tvinga honom till att göra denna läxa pga att han inte orkade och mådde dåligt men då fick jag en idé.

Han fick skriva in skrivstilsövningen från boken i datorn med vanligt teckensnitt.
Sen markerade han hela texten och ändrade teckensnitt till skrivstilsfont och drog ut det på skrivaren.
Vips hade vi färdiga papper att lägga in i boken med skrivstilstext.
Både pojken och jag var nöjda och läraren kunde inte protestera :)
 

ha ha! bra jobbat!

Skrivet av  mumrik
det var kreativt!!!
 

Problemet är...

Skrivet av  lärare
...ofta att även eleverna med bokstavsdiagnoser ska följa grundskolans läroplan och "ska" klara att gå ut åk 9 med G i basämnena (Sv, matte, engelska).

Elever med koncentrationsproblem, långsam inlärning, problem med arbetsminnet, osv behöver mer t i d för att lära in de grundläggande moment som "vanliga" (ursäkta uttrycket!) elever kanske klarar att ta in under lektionstid.
Som lärare hamnar man i en ohållbar sist där eleverna SKA ges möjlighet att få G i basämnena när de går ut åk 9, samtidigt som man ser att eleven behöver så otroligt mycket mer repetionstid för varje moment.

Där kommer läxorna in...där behövs tid och engagemang även hemifrån.

Sedan ska självklart INGA läxor innebära nya inlärningsmoment för någon elev. De ska vara repetitionsmoment på redan befäst kunskap.
Tex märker jag ett oerhört stort resultat hos de elever som dagligen verkligen får läsa högt ur en skönlitterär bok hemma i 20 minuter, mot de elever som "glömmer bort" detta, och bara läser sporadiskt då och då.
Läsningen är nyckeln till all inlärning - även matten!
Vi behöver helt enkelt er föräldrars hjälp för att kunna hålla läroplanens mål, och komma vidare i inlärandet....läxorna blir ett nödvändigt ont för att nå målen.
 

Artiklar från Familjeliv