Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd och erfarenhet...

Skrivet av Fröken
Finns här någon med erfarenhet av barn som startar medicinering pga ADHD?

Vad kan man förvänta sig möta under den tid medicinen ställs in?

Biverkningar? (både fysiskt och psykiskt).

Orsaken är att en elev i klassen nu inleder sin medicinering, och att vår ambition är att hjälpa/stötta och göra vårt allra bästa för att detta ska bli så bra som möjligt.

Det skulle därför vara väldigt värdefullt att vara lite förberedd på vad vi eventuellt kommer möta kommande månad...
Svar på tråden: Råd och erfarenhet...

Bara säga att jag

Skrivet av  et
tycker att det är fantastiskt fint att du är så engagerad! Du skriver inte vad det är för medicinering, men jag förmodar att det kanske är Ritalina eller något liknande? Min son fick Ritalina när han gick i trean. Både jag och läraren upplevde en helt annan kontakt och närvaro direkt - han orkade hänga med på lektionen och sa själv att han mådde mycket bättre. Tyvärr försämrades aptiten och det var negativt eftersom han redan var smal. Om så är fallet kan det vara bra att tänka på att barnet kan få extra uppmuntran i matsituationen (lugn och ro) och kanske få med sig frukt, mackor hemifrån om det är svårt att äta i skolan. Lite men ofta ... Sonen började även sova sämre, vilket han i sin tur fick melatonin för, så det berörde inte skolan så mycket (någon gång var han hemma p g a trötthet, men inte ofta).
Nu har sonen bytt till Strattera, och de ovannämnda biverkningarna är borta. Dock har han haft problem med puls och gått till skolsyster varje vecka för det.
Det vet jag dock inte om det är någon vanlig bieffekt. Om det är okej med föräldrarna kanske du kan få prata med läkaren? Det kan ju vara bra att veta vad man ska vara observant på och ha en tät dialog med hemmet tills man har hittat rätt dos, vilket kan ta lite tid. En gång till - bravo för att du är en sådan duktig och engagerad lärare!
 

Guldstjärna till fröken!

Skrivet av  Nape
Vi har ju inte kommit så långt än, ingen utredning ens. Men tänkte bara ge en eloge till dig och dina kollegor!

*hatten av*
 

Japp

Skrivet av  Nettan
med min dotter så lät inte resultatet vänta på sig även om man inte såg full effekt förrän efter några veckor.
Koncentrationen blev bättre men aptiten sämre.
Det min dotters lärare måste tänka på är att se till så hon äter ordentligt till lunchen , annars har nog det mesta bara flytit på till allas stora glädje. :)
 

Härligt!

Skrivet av  Idalina
Att se dig så engagerad. En eloge till dig!

Min son äter Concerta för ADHD-problematiken. Men han har också Tourette syndrom, tics. Dessa förvärrades med Concerta, likaså tvången.
Han blir också tröttare, vilket påverkar skolarbetet en del.
Hans lärare tar hänsyn till allt detta. T.ex. när han haft prov och hon ser att tvång, tics eller tröttheten gör att han inte presterat bra, får han göra om provet. Hon stöttar honom om han behöver gå ifrån, hon har en tät kontakt med oss föräldrar.
Sedan kan jag bara instämma i vad de andra skrivit, aptiten påverkas kraftigt hos min son också. Nu får han näringsdrycker som serveras honom i matsalen. Men när inte matintaget fungerar som det ska, påverkar ju även det koncentration och välbefinnande. Också något att ta hänsyn till...

PS: Läraren har också en reserv-tablett i skolan ifall vi föräldrar någon gång glömmer att ge medicinen hemma på morgonen *ler*. Effekten om man glömmer märks ju...