Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hörde på radion

Skrivet av Radiolyssnaren
DEt här handlade om en tjej som var väldigt ojämn. Ibland kunde hon allt (full pott på tester) och ibland nästan ingen (långt under medel på tester) - i ett och samma ämne. Föräldrarna var naturligtvis oroliga och hade dialoger mer skolan. Skolan hade konstaterat att flickan bristande konsentration och föreslog att det skulle göras en utredning.
Utredningen kom till stånd och flickan fick diagnosen ADD och blev ordinerad olika mediciner, men varierande framgång.
Några år senare uppdagades att flickan hade sömnproblem och det var därför hon var mycket okoncentrerad framförallt på eftermiddagar. Iställer för medeciner mot ADD fick hon hjälp med sömnen. När hon väl sov försvann alla problem.

Jag hoppas verkligen det här var ett undantag från verkligheten. Det känns skrämmande att man inte kollar av ordentligt.
Svar på tråden: Hörde på radion

Låter konstigt

Skrivet av  tanten
med den beskrivningen. Det är ju väldigt vanligt och väl känt att sömnproblem ofta förekommer om man har ADD, ADHD eller nåt annat npf. Så att man skulle missat det verkar osannolikt. Däremot kan ju problemen förvärras av sömnbrist. Själv har jag aldrig haft ADD när jag sovit dåligt och många av de test man använder ger inte utslag av en sådan sak som dålig sömn, då skulle den ju vara sjukligt dålig och ge många andra symtom, knappast troligt att man inte skulle märka det.
Min erfarenhet av många program av det här slaget är att en del viktig info inte finns med i programmet, jag har hört och sett sådant där jag haft kunskap om de verkliga förhållandena.Så jag förhåller mig lite tveksam till det du berättar.
Var och när hörde du det? Finns det på nätet?
 

Artiklar från Familjeliv