Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån med erfarenhet om problematik ADHD-TS?

Skrivet av Jenny
Sonen som är nyss fyllda sex ska ev börja medicinera mot sina "tics".
Han har stora problem i sexårsverksamheten och får lämna gruppen vid samlingar osv för att istället vara ensam med en fröken i ett annat rum.
Både vokala och fysiska,men dom vokala är ju naturligtvis jobbigast för omgivningen.
Själv verkar han inte störas så mycket av dom mer än att han tycker att det är irriterande att hela tiden bli åtsagd när han ju inte kan hjälpa sina problem.
Jag har inte haft möte med hans läkare än men kommer så att bli i veckan så då får jag ju mera svar då,men finns det nån här med liknande problem?
Hjälpte isåfall medicinen?
Vad är det för typ av medicin?
Några biverkningar?

Kan dra mig till minnes att om man har denna typ av kombination av problem så kan medicinering mot TS:n förvärra problemen kring ADHD:n och tvärtom.
Är det så,och vad gör man då åt det?

Som läget är så känns detta med ticsen vid nuläget som det jobbigaste men förvärras övriga svårigheter så vet jag inte riktigt hur vi ska göra.
Snälla,kan nån ge mig lite information?
Kram
Svar på tråden: Nån med erfarenhet om problematik ADHD-TS?

Min son

Skrivet av  ~majo~
har ts och antagligen adhd ( de har gjort en utredning som vi ännu inte fått svar på) Han medicinerar mot sina tic med catapresan, som är en blodtryckssänkande medicin.
Biverkningarna är trötthet som mest, annars har vi inte märkt någre negativa effekter alls.
Catapresan minskar ticsen och det påverkar även hans koncentrationssvårigheter positivt. Istället för att kämpa emot sina tics kan han nu lägga energin på skolarbetet lite mer. Han är även mindre "stimmig" och jämnare i sitt humör.
Det som jag ser som en nackdel är att han tyvärr är lite "såsig" för han är tröttare nu.
Min grabb är iofs 13 år så det har ju lite med åldern att göra också...du vet pupertet och trötta tonåringar ;0)

Min grabb tyckte själv att han ville ha den här medicinen och han vill inte sluta för han känner sig hjälpt av dem. Det är nog mest jag själv som inte gillar det, för jag vill ha min unge som han föddes, med allt vad det nu innebär på gott och ont. Men som sagt, han vill själv så då kan jag inte neka honom ett fungerande liv.
 

hur reagerar hans blodtryck

Skrivet av  bullen71
på medicinen? Blir det lägre än noirmalt då (för jag antar att han hade normalt bltr från början)?
Hur var han i humöret innan ni började medicinera? Var hans humör en indikation för medicinering eller var det bara för tics han skulle medicinera?
Hälsningar Åsa.
 

Blodtrycket

Skrivet av  ~majo~
kontrolleras ofta i början så att man ser ifall det sjunker mer än lämpligt, vilket det gör i början (sjunker alltså). Sen får man gå på kontroller och kolla blodtrycket så det håller sig inom gränsvärdena.

Det var överhuvudtaget inte pga av humöret som han fick medicin, utan för att han fick smärtor av sina tics. De var så kraftiga att han fick muskelsträckningar i kroppen med konstant smärta som följd.
Nu har ticsen avtagit betydligt, det är bara små grejer kvar, lite "skaka händer" och ljud men inga stora som påverkar hela kroppen.
Han var ju dessutom tillräckligt gammal för att kunna avgöra om han ville medicinera not sina tics eller inte, han led verkligen av dem så det var inte mycket att orda om.

Att han blev jämnare i humöret och fått lättare att komma igång med saker var en "bonus" vi fick på köpet s.a.s.
Catapresan är ju en gammam väl beprövad medicin som man vet en hel del om, och med få biverkningar. Min grabb är tröttare, men det har väl med det något sänkta blodtrycket att göra antar jag. Även effekten med lugnare humör kommer väl av tröttheten skulle jag tro.
 

tack för svar *imt*

Skrivet av  bullen71
.
 

Artiklar från Familjeliv