Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efalex ---> Eye Q

Skrivet av Jennifer
Hej allihop,
Det var ett tag sedan. Här har övergången till mellanstadiet gått över förväntan tack o lov.

Men nu känner jag att effekten av Efalex börjar avta. Jag är inte säker men det känns så iaf. Han har fått svårare att fokusera och hålla kvar och det blir mindre gjort i skolan igen.

Han har ätit Efalex sedan oktober förra året. Har hört tidigare här att effekten brukar gå ur efter ett tag. Senaste veckorna har jag ökat dosen lite till 3 kapslar per dag, men det verkar inte hjälpa.

Nu sitter vi här då med en halv burk efalex kvar och jag tänkte be maken köpa Eye Q idag. Hur ska jag göra med övergången? Ska jag köra bägge parallellt eller måste man köra någon sådan där startkur med dubbel dos Eye Q? Eller kan man bara köra igång med normaldos av Eye Q?

Trodde i min enfald när jag köpte förra burken Efalex att effekten skulle hålla i sig ett långt tag till eftersom jag inte sett några som helst tendenser till avmattning. Undrar vad jag ska göra med det som är kvar, men det är väl bara att slänga antar jag.

Har ni några råd att ge mig så vore jag tacksam.
Svar på tråden: Efalex ---> Eye Q

Nu är jag en snåljåp :-)

Skrivet av  marib
så när vi bytte så använde jag en kapsel av var ett tag sen övergick jag till 2 kapslar EyeQ.
Men jag skulle kunna tänka mig (utan att vara expert)att du får bäsa effekten genom att helt enkelt byta. Start biten har du redan så det är bara att anv rek dos.
 

Då är vi två....

Skrivet av  Jennifer
Vad skönt att höra att det går att ge en av varje under en period. Då behöver jag inte slänga den Efalex som finns kvar.
 

Kan effekten avta?

Skrivet av  Blåbäret
Jag trodde att dessa fiskoljor var bra för att barnet hade svårt att själv omvandla den fett som tas in via maten till den typ av fett hjärnan behöver. (Jag går inte in på vad de heter, då blir det bara fel).

Men då kan jag inte fatta varför effekten skulle avta efter ett tag. När hjärnan har brist på dessa fetter så har den reagerat med oro etc. och när den får det så har den mått bra, trodde inte det var mer än det.

Jag har använt EyeQ och Efalex omväxlande och har verkligen positiva erfarenheter. Det jag dock inte förstår är om de billigare fiskoljorna är lika bra. Jag äter en billigare variant från apoteket själv, men har inte vågat experimentera med att ge det till grabben
 

Intressant reflektion

Skrivet av  Jennifer
Jag vet inte varför effekten avtar. Men jag upplever honom som mer okoncentrerad nu än tidigare. Dessutom är det flera här som tidigare skrivit om detta och nämnt att de märkt en försämring av effekten efter en tids användning. Så det var därför jag undrade.

Däremot blev jag väldigt nyfiken på vad det är för sort du köper på apoteket och äter själv. Är de kapslarna lika stora och vad heter de?
 

Aco Omega -3 forte

Skrivet av  Blåbäret
heter dem. De är större än EyeQ tabletterna (1000 mg fiskolja) och har ett alldeles för hårt skal. Det kan kännas som om de fastnar i halsen ibland så man får dricka mycket. Jag tror jag betalade en 100 kr för 90 tabletter.

Efter att ha läst om fiskoljans alla fördelar, minnet och mot depression t.ex., så kunde jag inte låta bli att ta dem själv. Jag tycker också att minnet har förbättrats.
 

En fråga till

Skrivet av  Jennifer
kan du också beskriva hur du använt båda preparaten omväxlande. Har det blivit slumpvis eller har du haft något system på det?
 

En burk i taget

Skrivet av  Blåbäret
Jag har köpt på mig burkar av båda sorterna (fick en bra deal på Efalex efter att bara ha kört med EyeQ först) och har sedan använt upp en burk i taget.

Jag tror att jag ska gå upp i dos till grabbarna. Jag ger typ en tablett ena dagen och två nästa. Jag har nyligen läst att det också kan vara bra mot schizofreni och eftersom jag har det i släkten så har jag hittat ännu en anledning till att äta dem.
 

vet inte men...

Skrivet av  åza
min son ska nu vara med i en studie om omega3 han ska då äta 6 kapslar dagligen i 6 månader...den 25:e ska han göra tester och sen börja så jag vet inte så mycket än men jag antar att 3 kapslar är för lite,....??
 

Enligt vad jag läst

Skrivet av  Fjärilens mamma
så kan effekten avta med Efalex för att det preparatet har en annan sammansättning av de olika fettsyrorna EPA och DHA(?) än i Eye-Q. Lagrar man på sig för mycket DHA förhindras upptaget av EPA, som tydligen skall vara det viktigaste ämnet.
 

En bra länk

Skrivet av  Blåbäret
Tycker detta var en bra sida om EyeQ, för att förstå mer om detta.

http://www.naturmedel.org/sidor/eyeq.html

Någon som vet ett billigare alternativ till EyeQ, som fortfarande har högre andel EPA mot DHA\'n?
 

Artiklar från Familjeliv