Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är man om man har någon bokstavsproblematik?

Skrivet av Mycket tacksam för svar
Har en släkting vars son är snart 14 och alltid haft svårt med koncentrationen.Det är alltså min brors son.
Han har alltid varit ganska tyst,fåordig,liksom lite i sin egen värld ibland.Ouppmärksam i skolan,lat,(?)disträ,men konstigt nog med _mycket_rastlöshet i kroppen.
Han kommer liksom inte till skott med det han ska göra i skolan,och pratar och stör de andra eleverna kommer han av sig direkt.Och kommer sedan inte igång om inte någon lärare är intill och stannar kvar där.Han är en "ögontjänare".Han slarvar med läxorna,glömmer böcker,pennor,kommer försent men skulle _aldrig_oroa sig för det ,eller tycka det var pinsamt!Han säjer själv att han tycker det går "bra" i skolan,säjer brorsan.Sonen borde ju veta,med alla dessa lärares telefonsamtal hem,att det _inte_alls går så bra!?

Jag har bekanta vars barn har ADHD och tycker att problemen med brorsans pojke är såå lika!!!!Förutom att 14-åringen numera inte alls är så VILD som han var som liten.
De är ju också oroliga för sonen men tänker att han bara är lat.Tänk om det inte bara _är_lathet då?? Tänk om de missar att pojken behöver mer stöd och hjälp,brorsan berättar ju att sonens lärare i olika ämnen alla säjer samma sak-sonen har så svårt att koncentrera sig,det kryper i honom av rastlöshet.
Däremot är han inte högljudd och "bråkig" snarare en som inte gör så mycket väsen av sig,men mest bara flyter omkring och kommer inte till ro med skolarbetet.

Men smart är han,så han borde få hjälp ,jag skulle låta "undersöka"honom om det vore MIN son!

Är denna beskrivning något ni känner igen här inne,ber er såå om synpunkter,blir jätteglad för jag lider med pojken som ju går miste om mycket i skolan då han som sagt,ursäkta upprepningen,ej kommer till ro!
(han är alltså INTE nervös eller orolig SÅ,om ni förstår)Varför jag frågar här ar därför att det är så svårt att prata med min bror ,han verkar tro att barn med bokstavsproblem är mindre intelligenta,suck.

Jag arbetar själv ibland inom skolan,är dock ej lärare.Utan vikarierar på fritids ibland osv.

Vad säjer ni om det jag beskrivit??


Svar på tråden: Hur är man om man har någon bokstavsproblematik?

Du beskriver nesten min sønn

Skrivet av  Kanutte
Hei
Håper du forstår svaret mitt, selv om jeg skriver på norsk.
Beskrivelsen av din brors sønn er så lik min sønn at det er skremmende.
OG min sønn har nylig fått diagnosen ADD (Altså ADHD uten hyperaktivitet).
Du må prøve å få din bror til å se muligheten for at hans sønn har en oppmerksomhetsfortyrrelse, og ikke bare er lat. Gutten fortjener hjelp!

Min sønn har for et par uker siden begynt med medisin, og sier at han kan merke at det er lettere å konsentrere seg på skolen. Han har det helt tydelig bedre enn før. Det er såå fint å se!

 

Tusen tack!Plus fler frågor.

Skrivet av  Mycket tacksam för svar
För era svar,just det med Add är väl något jag funderat över.Du som svarade på norska,det är inga problem att förstå vad du menar!

Får jag fråga er båda-hur lång tid tog det innan ni fick diagnos och var det en väldigt jobbig undersökning?
 

för grabben tog det nästan ett år

Skrivet av  Lisa med Mira + bf 8/12
av samtal ...men det var inte så många ...dom sa att det var kö men jag tjata på ....han har väl varit där ca 8-10 ggr tror jag det var ...hälften med mig sen själv ......han tar tid att känna .....men nu skall han kanske träffa läkaren om det bewhövs sedan kommer diagnosen på pappret .....hjälper mot skolan .....man får mer hjälp......

lycka till kram Lisa
 

Svar

Skrivet av  Kanutte
Vi ble etter flere år med problemer på skolen henvist til BUP i februar i år. Selve testene begynte sønnen min med i september. Etter mindre enn 2 måneder var diagnosen klar.
Gutten min gjennomgikk bare 3 tester + legeundersøkelse. Testene var generelle evnetester og av typen som skulle avdekke om det var problemer med arbeidsminnet, delt oppmerksomhet og lignende. Min sønn var så tydelig i sine testresultater at det ikke var behov for videre undersøkelser. Men jeg vet at andre må gå gjennom mye mer fordi resultatene ikke er så tydelige.
 

låer nstan som min också ...

Skrivet av  Lisa med Mira + bf 8/12 + 3 till
har precis fått diagnos ADHD mot konsentartion .....

hjälp din bror att söka hjälp ...stackar pojk ....ingen vill ju bli kallad lat ......pojken är ju den han är ändå + att han växer om han får rätt hjälp med skolan ect visst det är tufft men vad gör man .....barnen skall ju inte behöva känna sig värdelösa ......

lycka till kram Lisa ....hjälp honom på en gång .....=O)))
 

Artiklar från Familjeliv