Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite reflektioner snälla.......

Skrivet av Nickan
+ -
Varför känner man sig så maktlös? Igår ringde BUP och berättade att de haft Just nu är det en ganska bra period för Putte, han har fått nya kompisar som delar hans intresse för skateboard och dom åker varje rast, då blir det ju inga bråk. Fröken är sjukskriven så det är lite rörigt i klassen och då kan ju Putte "gömma" sig bakom de andra så att han inte utmärker sig speciellt mycket. Det känns som det är vi föräldrar som måste driva på allting för att få en bra skolsituation. Förra terminen hade vi möten en gång varje månad, men efter sommarlovet har vi inte hört något från skolan. På utv samtalet sa fröken att allt funkade så bra. Jag frågade då hur matten gick för det har varit det stora problemet förut. Jo då det går så bra sa fröken.
Veckan efter skriv Putte ett jättedåligt matteprov och nu får han gå till specläraren på matten. Jag blir så himla nervös att fröken inte riktigt ser vad som händer och att Putte kommer att falla mellan stolarna. Vad gör ni andra för att få skolan att funka. Ibland önskar jag att Putte haft "större"problem så att han blivit tagen på allvar,typ att man inte kunnat bortse från dem, nu ligger han kanske mer på gränsen men får han inte den hjälp han behöver så trillar han kanske över och det blir pankaka av allt. Snälla skriv om ni tycker att jag verkar vara för mycket orolig, jag blir snart tokig på den här ovissheten. Sedan är jag rädd att det dras på för stora växlar med en utredning som kanke resulterar i - ingenting då står vi ju kvar och stampar där vi är idag. Nej det här blev långt och svamligt men jag vet varken ut eller in längre.....
Svar på tråden: Lite reflektioner snälla.......

Stor kram till eran familj

Skrivet av  Trollungens mamma
Vad jag känner igen denna maktlöshet och förtvivlan. Och jag tror inte, eller snarare vet, att varken du eller jag är ensamma om den.

Detta med skolan är så svårt, speciellt när man känner rädsla över att lärarna inte ska se det man själv ser som förälder till barnet. Och ovanpå detta kommer känslan: Tänk om det är jag/vi som överdriver.

Jag tycker att du/ni ska gå på magkänslan. Inte lätt men gör det ni tror känns rätt för er och erat barn. Oavsett vad läraren säger. Samtidigt tänker jag så här, att det är inte alltid som lärarna ser barnens svårigheter och/eller tar dem på allvar eller helt enkelt inte hinner reflektera över dem pga en stressig situation i skolan.

Stora Kramar
 

Tack!

Skrivet av  Nickan
för ditt svar. Visst är det svårt att veta vem som har rätt. Fröken som tycker att allt flyter på rätt bra i skolan. Eller det jag tycker mig se, en pojke som aldrig tar hem en läxbok, glömmer kläder överallt. Inte har någon som helst motivation i skolan utan enligt egen utsago gör allt annat än det han ska. Det är inte lätt för fröken att hinna se alla barn 29 elever är det i klassen. Sonen går i fyran så han kan inte bara glassa runt längre.
kram!
 

känsla

Skrivet av  keringan
Du ska gå på din känsla. allt blir bra så länge du "känner"att du gör rätt. Kämpa för att din son får den rätt han förtjänar. kram
 

Artiklar från Familjeliv