Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Reflektion från en lärare...

Skrivet av lärare
Jag arbetar som lärare i liten mellanstadiegrupp sedan flera år.

Med jämna mellanrum stöter jag ihop med elever som lever mycket tajt med sina föräldrar (ffa sina mammor).
Det är iofs väldigt trevligt och tryggt för eleven...men...det skapar också problem.

Ffa gäller det viss information som delges eleven från föräldern. ALLT vi vuxna pratar om är kanske inte menat för elevens öron. Ibland ligger ju samtalen över elevens mognad/intelligensnivå och är ett resonemang mellan skolan-föräldrarna.
Om föräldern då går raka vägen hem och ventilerar det hela med sina barn skapar oro, otrygghet och ibland motstånd hos barnet mot skolan/lärare.

Det behöver nu inte bara gälla kommunikationen skolan - hemmet, utan även utredningsteam - hemmet, läkare - hemmet osv...

Tex har vi elever som börjat medicinera och redan från början fått information av mamma om att de "kommer tappa aptiten"...inte så nedra bra om ungen redan innan har problem med mat och skolans matsituation...En nedra bra anledning att strula ännu mer helt enkelt.

I och med att det är så tajt mellan föräldern - barnet så uppstår också onödiga konflikter mellan föräldern - skola, när barnet inte uppfattat saker rätt i skolan, och sedan går hem och berättar detta för en alltmer skärrad förälder...som reagerar med att kontakta rektorn istället för att checka av med oss lärare om uppgiften verkligen kan stämma...

Min vädjan med detta inlägg blir alltså:

Snälla...håll kommunikationen hemma med barnen på barnens nivå. Lyft inte upp barnen till era egna väninnor/samtalspartner...
Sålla i det ni säger, och det vi från skolan pratar med er föräldrar om.
Skulle informationen vara menat för elevernas öron skulle de vara med i samtalen...Det finns en anledning till att vuxna träffas själva....