Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Ewa
har ni läst aftonbladet idag? Med tanke på en viss persons åsikter här och på diskutera diagnoser så kan det vara en viss upprättelse
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,564696,00.html

Var rädd om era barn men framförallt om er själva! Ni är det värdefullaste de har!

Kram från Ewa på autismsidan
Svar på tråden: Hej!

varför inte använda det som hjälp

Skrivet av  mamma till tre (problem) barn
mot att få diagnoser
säga till dom som inte vill utreda tillexempel
jag vill inte att mitt barn i framtiden ska figurera i tidningarna så hjälp mig nu när vi behöver så att inte samma sak går att läsa om mitt barn om 10-20 år
 

Beklagar om jag trampade dig

Skrivet av  Ewa
på tårna var inte meningen alls! Vitsen var ju att killarna inte hade fått den hjälp de borde haft! Tycker det är ett solklart bevis. Härinne är alla kämpande lejoninnor och det tycker jag ni (och vi på autismsidan som är en solklar systersida hit) skall fortsätta med. Medalj till alla (inte bara härinne såklart) som kämpar för sina barns rättigheter att få ha en plats i samhället!
 

Förklara gärna...

Skrivet av  Haqvin
...under Diskutera diagnoser, Ewa, varför "en viss persons åsikter" kräver "upprättelse" och på vilket sätt den artikel du hänvisar till ger sådan "upprättelse".
 

Varför?

Skrivet av  Ewa
IMT
 

Om inte annat så...

Skrivet av  Haqvin
...för att du indirekt anklagar mig för något, som inte får sin förklaring genom den artikel i Aftonbladet du hänvisar till.
 

????

Skrivet av  Ewa
Känner du dig träffad? Är du ensam om kontroversiella åsikter på diskutera diagnoser? Var skrev jag att du menades? Tänker inte diskutera mer med dig, thats it.
 

Skall vi utlysa...

Skrivet av  Haqvin
...en gissningstävling om vilken "viss person" du syftade på, Ewa?
 

:-D

Skrivet av  Ewa
Den som kommer med rätta svaret vinner en "givande" diskussion med dig under diskutera diagnoser?
 

Det är i varje fall inte längre...

Skrivet av  Haqvin
...någon diskussion om vad det rätta svaret är, så vinnarna lär väl bli många.
 

Ja till diagnos

Skrivet av  Mie
Jag har en son på 16 år med diagnosen ADD och atypisk autism. Han fick sin diagnos i sommras!!! Om jag stått på mig när sonen gick i 2:an och dyslexiutredningen inta gav något, hade kanske hans skolgång kunnat räddats. Nu sitter han och har inte godkännt i några grundämnen och klarar inte av praktikplats alls bra. Det enda som funkar någorlunda är en mot en situation med en specialpedagog i en halvtimma 3 dagar i veckan. Resten av tiden hänger han löst... Han har flera domar på sig och är så full av misslyckanden att han går på knäna. Om man nämner ordet skola eller lärare blir han arg... Han orkar inte!!!!! Är det konstigt. Jag försöker att inte vara bitter, men jag ser hur dåligt han mår av att vara "bortskämd, lat och ouppfostrad." Han har ju inte fått höra annat i 9 år av lärare... Inte konstigt att han har låg självbild och hatar allt vad lärare heter. Nu letar vi internat och det är inte lätt. Han vill ju inte, eller tror sig inte kunna... Vad vet jag??!! Jag är bara sååå ledsen att vi inte fick diagnosen långt tidigare. Artikeln i Aftonbladet är skrämmande men verklig! Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra för att hålla min son från "träsket". Han är inte där än, men på god väg... Usch, vad det blev mycket gnäll. Min son är underbar när han är hemma och ligger i tv-soffan och gärna tar emot massage och annan fysisk kontakt...
 

Jag är nog NPFskadad

Skrivet av  Ewa
för jag läste direkt orden att långt ifrån alla med ADHD är predistinerade för kriminalitet. Men nog visar ändå artikeln vilket onödigt lidande det förorsakar att samhället inte stöttar NPF barn i alla de former. Tänkte inte i de banorna hur artikeln kunde uppfattas så jag ber igen om ursäkt. Tycker det är bra att det belyses.
 

Just det

Skrivet av  Andrea
Jag läste också artikeln igår. Jag är lite kluven. Helt rätt att påpeka att det hade kostat samhället betydligt mindre pengar om dessa två hade fått den hjälpen som de hade behövt som barn. Och Kadesjö är väldigt seriös, det var bra att fråga honom. Annars kan ju Aftonbladet skriva hur oseriösa artiklar som helst om ämnet.

Det enda som oroar mig är att folk kan få intrycket att ALLA barn med ADHD är predestinerade till tung kriminalitet och våld.......

Andrea
 

Så tänker jag också

Skrivet av  marikaL m fem
att läser man artikeln får man just det intrycket som du skriver, att adhd-ungar är predestinerade till tung kriminalitet och våld.

Samtidigt som det ju är bra att det belyses hur viktigt det är att de här barnen får en diagnos och hjälp i tidig ålder. För visst är risken annars större att de hamnar i "olämpligt sällskap" som kan leda till kriminalitet men också att de fastnar i missbruk av olika slag (utan kriminella inslag, men nog så förödande för den drabbade och de runtomkring!).
 

Artiklar från Familjeliv