Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om att få ett annorlunda barn.(långt)

Skrivet av Bittan
Var på en kurs genom arbetet för en del år sen. Den handlade om hur det är att få ett handikappat/annorlunda barn. Avslutningsvis fick vi en liten berättelse av Emily Pearl Kingsley. Den tyckte jag var fin:

" När man få ska ha barn, är det som att planera en sagolik semesterresa till Italien.
Du köper en massa resehandböcker och gör upp underbara planer.
Colluseum,Michelangelo,lutande tornet i Pisa, gondolerna i Venedig.
Du lär dig konversera på italienska. Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd och otålig väntan, kommer slutligen dagen D.

Du packar dina väskor och reser i väg. Åtskilliga timmar senare, landar planet. Flygvärdinnan kommer och säger; "Välkommen till Holland".

"HOLLAND" halvropar du.
Vad menar du med Holland?
Jag har beställt en resa till ITALIEN!
Hela mitt liv har jag drömt om att resa till Italien.

Men det har blivit en förväxling i flygrutten. De har landat i Holland och här måste du stanna.

En viktig sak att komma ihåg är att de har inte tagit dig till en hemsk, vidrig, oanständig plats, full av farosot, svält eller sjukdom.
Nej, det är bara en annorlunda plats.

Så du måste gå ut och köpa nya resehandböcker.
Och du måste lära dig ett nytt språk.
Och du möter en helt ny grupp människor som du aldrig mött tidigare.

Det är som sagt en annorlunda plats. Det är en långsammare takt här än i Italien, mindre glamoröst
Men efter att ha varit där ett tag och du har hämtat andan och sett dig omkring så börjar du lägga märke till att Holland har väderkvarnar. Holland har tulpaner och tom Rembrant.

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien, och de skryter om hur underbar deras tid i Italien varit.

Och du säger till dig själv: "Ja, det var dit jag skulle, det var det jag palnerat"

Men om du ödslar ditt liv med att sörja över det faktum att du inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av det riktigt speciella,verkligt underbara med Holland"
Svar på tråden: Om att få ett annorlunda barn.(långt)

Underbar historia, tack, och

Skrivet av  tanten
visst är det väl härligt med tulpaner!
Den visar på möjligheten att hitta det positiva i det som inte blir som man tänkt sig. Jag råkade ut för det förra veckan,då hamnade jag på en plats som inte var planerad, men det blev en väldigt fin dag tack vare det!
 

Artiklar från Familjeliv