Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ADD - hur funkar man då?

Skrivet av fifi med 5 underbara barn! :-))
Undrar lite eftersom vi precis (försöker, trots sonens morvilja)påbörjat utredning..När han var liten var han "a wild thong" minst sagt, numer är han antingen låg eller superaktiv. Hans lillasyster 5 år han diagnosen än så länge "misstänkt adhd" - lillebror 4 år har autism+utv.störning. Undrar bara lite vad som skiljer add och adhd åt? Nån som orkar svara?
Svar på tråden: ADD - hur funkar man då?

Min son

Skrivet av  Mie
Min son är 16 år och har diagnosen ADD och atypisk autism. Har har väldiga problem med koncentrationen och uthålligheten. Han tröttna jättefort och måste vara väldigt motiverad för att orka nån längre stund. Tex skolan, nu går han till en specialpedagog och hon säger att en halvtimma klarar han, sen brister koncentrationen. Han är oxå väldigt "låg" och har ingen egen drivkraft. Han skulle aldrig få för sig att räcka upp handen eller göra mer än exakt det som han blir tillsagd. Han har inga ambitioner att åstakomma nåt. Han gör allt tråkigt av den anledningen att han måste, inte för att han förstår att han behöver. Han berättat ingenting friviligt. Om man frågar får man korta svar. Ja, nä, bra... man får dra ur varje ord. Ibland, ska jag dock tillägga, om man pratar med honom om nåt som han är intresserad av och som han vet att han är duktigare än jag på, då pratar han. Man märker jättestor skillnad där. Det som är ointressant är verkligen BOTTEN, och det som är intressant är verkligen INRTESSANT! Ja, det var lite om min son, i och för sig kan det ibland vara svårt att avskilja ADD:n och autismen, dom går liksom hand i hand. Han är inte autistisk i den bemärkelsen att han har svårt med ögonkontakt eller så... bara svårt att förstå det sociala "språket"
Hoppas du fick lite idéer... Här finns säkert fler som vet!!
 

Men herregud....

Skrivet av  Nickan
Du skriver ju om min son.
Allt stämmer ju på pricken. Vi ska till BUP för att påbörja en utredning nu i början av december.
Jag har aldrig vetat att det fanns något som heter ADD. är det samma typ av utredning man gör som när man ska upptäcka ADHD.jag måste söka mer information om ADD. Vet du någon bra länk?
Ps Sonen är 10 år.
 

Min med!! På pricken.. imt.

Skrivet av  8-barnsmamma
s
 

Japp, det är samma IMT

Skrivet av  tanten
z
 

KOLLA!!!

Skrivet av  mie
http://enkelriktat.monkeytoys.com/categories/adhdOchAdd/
Kolla in denna sida!!! Lång, och med en del engelska, men mycket intressant!!
 

Skönt!!

Skrivet av  mie
Gud va skönt att höra att vi är fler. Jag har faktiskt kännt mig lite utanför, just för att min son saknar H:et. Alla andra som jag tycker har det sååå jobbigt med alla utbrotten och barn som är utåtagerande, jag förstår att det måste vara jättejobbigt. Inte nog med att man oroar sig för framtiden och så, man måste oxå stå ut med vreden... Men det är klart, det är inte roligt att ha ett barn som vänder all rädsla och oro innåt och man ser ju att dom mår dåligt. Jag är full övertygad om att om M varit utåtagerande hade han fått sin diagnos mycket tidigare. Tyvärr så försvinner dom här barnen lite. Som sagt, dom betäcknas som ouppfostrade och lata. Jag pratade med min pappa igår 8han är 73) och jag ser hur han verkligen föröker förstå. Men,. säger han, han kan ju koncentrera sig när det är nåt roligt??? Alltså finns ju förmågan! Jaja.. jag har försökt förklara, men jag tror inte det är lätt att förstå. Knappt jag gör ;O)))
Idag ska M få sin nya moped och vi fick vår nya bil igår och M:s pappa köpte ny plasmatv igår. M sa att hela veckan känns som julafton... Sällan han är på såå gott humör!!;O)
 

Jag har tänkt lite så också

Skrivet av  marikaL m fem
att det nästan är "tur" att min pojk har "H:et" och blir utåtagerande när det är för mycket runt honom i skolan etc, för nu får han ju den hjälp/de ramar han behöver. Det är nog alldeles för lätt hänt att barnen som vänder frustrationen inåt istället ramlar mellan stolarna :-/

Tur era barn har uppmärksamma föräldrar som jobbar för dem! :)
 

Bra bok!

Skrivet av  Mammuten
Det finns en bok som tar upp hur olika de barn som till synes har liknande svårigheter egentligen är. Den pedagogik som lämpar sig för barn med hyperaktivitet (vilken bl a går ut på att minimera distrtaktionsmoment) är inte alltid så lyckad för de barn som lider av hypoaktivitet. Dessa barn behöver mer show-betonad undervisning :-)

"Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för lärare och föräldrar." av Susanne Freltofte.

I boken kallas alltihop (alltså även AS och ADHD)för "damp" av olika typer, men häng inte upp er på detta, utan läs på och finn den typ av funktionsnedsättning som är aktuell för just ditt barn :-)

Det som är väldigt bra med boken är att man får lite praktiska råd om hur man bäst stöder just sitt eget barn.
 

Boken!!

Skrivet av  Mie
Jag ringde och bokade den på biblioteket genast. Får den på fredag, återkommer med komentarer efter helgen! ;O))
 

Min näst äldsta son....

Skrivet av  AnneliN
..... ska utredning för ADD. Vi har bra kommunikation med skolan. Dom verkar förstå problemmet. Men så ser dom hans passitivitet dagligen och svårigheten att motivera och få honom att förstå uppgifterna och skolans regler. Sen när han väl börjar med nåt och tycker att det är kul får dom honom inte att sluta. Så det är antagligen gasen eller bromsen i bottenläget! Bekantskapskretsens reaktioner är jobbigare. Hans äldsta bror har ADHD, med alla konflikter och känslo yttringar det innebär. Så dom tycker att det är konstigt att vi inte är nöjda med ett lugnt barn. Sen finns det ju dom som inte tror på någådera diagnos, utan tycker att det är ett uppfostrings problem. Båda bröderna har audiotiva persektion(?) problem och dyslexi. Så dom är som olika sidor av samma mynt. Där den äldsta klättrar efter väggarna, så reagerar den yngre med att totalt stänga av allt. Oron är lika stor med båda pojkarna. Upplever nog att kontakten med äldsta pojken är lite bättre ( all bråk och konflikter?) än med den yngre, för han är svårare att nå och man måste veta vad man ska fråga för att få svar. Det är svårt att förklara. Har precis själv accepterat diagnoserna, så jag håller på lär mig vad det betyder. Problemen har vi levt med hela tiden, men att få namn på det och veta vad det är, är nytt.
 

Olika?

Skrivet av  mie
Den var intressant att höra dig berätta, du som har två olika. Igentligen är det konstigt att dom här två diagnoserna AD/HD och ADD är släkt, dom är ju ganska yttrar sig ju ganska olika. Jag känner att så länge vi hade grundskolan hade inte M nåt val. Idag kan vi inte kräva av honom att han ska läsa. Men han förstår ju inte att det är hans beteende som gör att han inte heller kan behålla en praktikplats, än mindre ett jobb. Han tycker ju bara han har haft otur. Han gör ju det han blir tillsagd. Men om man gör det med suck, pust och stön och aldrig "lägger manken till" så tröttnar ju folk. Hela hans uppsyn är ju depressiv och trött tonåring, och det när han inte är trött och hängig, utan "normal". Jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska "göra av" honom... Det gäller att hitta hans plats i samhället..
 

Gör NÅT innan han

Skrivet av  tanten
blir 18, sen.....
 

Känner igen det.

Skrivet av  AnneliN
Man kan ibland läsa om elever som gått igenom hela grundskolan utan att lära sig läsa och skriva och ingen hade uppfattat nåt. Min son skulle nog kunna vara en av dom. Hans äldsa bror får uppmärksamhet för att han är så stökig, medans han bara försvinner i bakgrunden. Det är lätt att uppfatta honom som lat och ointresserad. Han har haft problem med sina förra klasskompisar som retade honom, för hans tröghet. Själv förstår han inte varför. Han har fått ett bonus år genom att gå om ettan. Dels för att få extra tid till läsning och skrivning och så är det en mindre och lugnare klass. När skolpsykologen gjorde utredningen, så testade hon honom i vissa områden. Där han var duktig (över genomsnittet) var inom det visuella med mönster och ritningar. Han måste ha struktur för att fungera. Har din son gjort något sånt? Där kanske man får en ide om vad hans starka sida är och inom vilket yrke han har mest nytta av det. Hoppas ni hittar dit. Själv har jag några år på mig. Vi måste först överleva grundskolan;)
 

Eftersom du satte ett fråge-

Skrivet av  tanten
tecken efter så tolkar jag det som att du gärna tar en välment korrektion: auditiva perceptions-probelm.
Auditiv: som har med hörseln att göra, perception: varseblivning via sinnesorgan, alltså syn, hörsel, känsel, lukt och smal + lite annat.
 

Stavfel,huuh! IMT

Skrivet av  tanten
a
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  fifi med 5 underbara barn! :-))
...lite mer kött på benen nu!!
 

Skönt att inte vara ensam;) Tack

Skrivet av  AnneliN
.........
 

PS. Menade stavfelet DS.

Skrivet av  AnneliN
.........