Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppas att det är ok att fråga här...

Skrivet av Ulrika
min sambos äldre bror har fått diagnosen adhd som vuxen, vid 35 års ålder! De är 3 bröder som växt upp med ensam deprimerad och alkoliserad mamma. ´De har inte haft det så lätt alltså!

Brodern har/haft alkoholproblem också. Läkarna menar ju på att det är pga hans adhd som alkoholproblemen kommit tillsammans med uppväxten.

Nu till saken, svärmor som då ligger superdeprimerad ganska ofta och då ej tar sig ur sängen. Annat än till systemet såklart. Har fått diagnosen kronisk nedstämdhet vid flera tillfällen. Hon har visst prövat det mesta i medicinväg och inget hjälper på hennes depr.

Nu ringer hon igår och säger att en läkare menar på att det troliga är att även hon har adhd?! Kan det vara möjligt?! Jag är något avigt inställd till min svärmor och har mycket svårt att tro på det här. Jag tror snarare att hon ska skylla på något eftersom hon har behandlat sina ungar väldigt illa under hela deras uppväxt.

jaa, vad tror ni. Kan det vara så här? Tänker på mina egna 2 söner om kanske någon av dom nu också kan få det. Hur ärftligt är det och i vilka led?

Jag hoppas ingen tar illa upp av min fråga, men jag visste inte riktigt var ananrs jag ska ställa den!

Tack för svar
Svar på tråden: Hoppas att det är ok att fråga här...

Ett kort svar kan jag ge här

Skrivet av  Haqvin
Annars skall frågor av det här slaget ställas och "snackas" under "Diskutera diagnoser" (se Snackinfo).

Alltnog: Genetiker anser sig ha funnit ett visst samband mellan ett antal "kandidatgener" och ADHD-syndromet. Generna förekommer emellertid också hos "symptomfria" personer och saknas, omvänt, hos ett ganska stort antal med syndromet. Sammantaget saknas därför belägg för ett direkt orsakssamband. De berörda generna kan lika väl betraktas som del i normalvariationen, och andra faktorer kan därför också, lika sannolikt, vara huvudorsak till syndromet. (T.ex. den bakgrund du beskriver.)
 

Varför kunde du inte bara hänvisat direkt?

Skrivet av  Marie *snackvärd*
Du har skrivit här i flera år och känner förmodligen till snackreglerna bättre än redax.
Och du VET att orsakssamband inte ska föras här.
 

Ännu en gång, Marie, ...

Skrivet av  Haqvin
...så följer jag de regler som redax, i form av Susanne, angav i det här snacket för c:a ett halvt till ett år sedan – nämligen att var och en har rätt att HÄR svara på ställda frågor, men att FORTSATT diskussion skall överföras till "Diskutera diagnoser". Om du vill kan jag återsöka det inlägg där Susanne uttryckligen skriver just så.

Om reglerna ändras - för mig och för alla andra - rättar jag mig givetvis efter det.

(PS. Du skrev själv ett svar om "neurologiska funktionshinder" ganska nyligen. Har du glömt det?)
 

Nej jag har inte glömt det

Skrivet av  marib
och som du mycket väl vet så höll jag med om att även mitt inlägg i det fallet hamnade i en gråzon.
Har däremot uppenbarligen missat inlägget från Susanne så jag ska be redax om en uppdatering.
 

Sorry! Glömde byta sign

Skrivet av  Marie *snackvärd*
marib= Marie *snackvärd* också
 

Så här bl.a. skrev Susanne...

Skrivet av  Haqvin
...i oktober förra året:

Tack för era svar (2003-10-24 13:05:42)

Bra att så många svarade -- har läst och begrundat.

Denna grupp ska - som vi konstaterat tidigare - inte vara en plats för diskussioner om diagnosen bokstavsbarn (det behöver nog egentligen inte sägas igen, men det finns ju nya här).

Men om ni väljer att svara personer /utifrån/ som ställer frågor om sina barn, så måste alla få svara. Låt den som frågar bedöma om h*n tar illa vid sig av vissa svar.

och:

Snack är ett öppet forum (2003-10-27 11:03:47)

Redax lägger inte upp riktlinjer för hur man ska tycka och tänka i Snack, det är upp till er medlemmar. Men som sagt så är detta inte en grupp att diskutera diagnoser i och så ska vi fortsätta ha det.

Om man t ex funderar på olika orsaker till allergier eller andra sjukdomar så går det bra att lägga fram de åsikterna i respektive snackgrupp, det har vi aldrig hindrat.

Det går däremot inte bra att ifrågasätta dem som är i t ex grupperna Psykisk misshandel, Otrohet, Missfall m fl, eftersom de ligger under Känsliga snack. Men det visste nog de flesta av er redan, jag förstår att ni sa det som exempel.
 

kankse man kan ändra

Skrivet av  tess
i snackinfot och rubriken då för den stämmer ju inte överens...det står ju "FÖRÄLDRAR TILL BOKSTAVSBARN" + att har du stora eller små barn med en sk bokstavsdiagnos ....det stämmer ju inte heller....
Hade varit bättre att man hade kunnat diskuterar ALLT vad som rör våra barn som HAR en diagnos och slippa bli hänvisad till diskutera diagnoser bara för att det är EN person som inte accepterar det... nu när vi vill diskuterar nåt så går vi ju hellre över till en autismsnacket för där finns inga "små poliser"..så tycker jag i alla fall..

tess
 

Ja man får ju inte

Skrivet av  marikaL m fem
diskutera orsaker (genetik/sociala förhållanden) till adhd.

Men lite reflektioner. Din svärmor har med all säkerhet inte av illvilja mot sina barn blivit deprimerad, alkoholiserad och oförmögen att ta hand om sina barn.

Och fakta ÄR att många med adhd-problematik självmedicinerar sig med hjälp av mediciner och/eller alkohol (kemiska obalanser i hjärnan menar vissa på). Och man har ju också konstaterat att det finns genetiska betingelser för alkoholism.

Du skulle kunna börja med att sätta dig in i vad adhd innebär, jag rekommenderar http://hem.bredband.net/b115842/nep_adhd_intro.htm

Vad gäller dina söner så får du väl nästan ta det som det kommer - finns det orostecken på att de skulle kunna ha adhd-problem?
 

Tack snälla...

Skrivet av  Ulrika
du för ditt svar. Jag är inte alls insatt och skrev det jag skrev av bara farten. jag ska kika på länken du gav mig!

Och, nej. Dom är för små ännu, men tanken slog ju mig direkt. Fånigt kanske.
Tack i alla fall
 

min svärmor

Skrivet av  bullen71
har inga alkoholproblem, men däremot har hon varit deprimerad i omgångar under min mans och hans brors uppväxt, hon har social fobi och aldrig kunnat sköta sig eller hemmet/barnen. Pengarna rinner ur hennes händer och hon hade skulder upp över öronen ett tag (det är bättre nu).
Vår dotter har nu fått bokstavsdiagnoser och min man fick samma diagnoser och jag har amatörmässigt gett svärmor samma diagnoser.
Orsaker får inte diskutera här så det avstår jag ifrån, och hoppas att du fattar mitt svar ändå.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv