Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fundersam

Skrivet av mamma a-k
hej min son är 7år och har precis fått sin diagnos adhd han ska i dec på börja en medicin som heter concerta är det någon som har erfarenhet av den och blir allt bra nu????
Svar på tråden: fundersam

Hejsan

Skrivet av  marikaL m fem
min son är som en annan pojke sen han började med medicin - ja hemma är han som han alltid varit, men skillnaden märks i skolan där han haft problem med koncentration o uppförande.

Han får metamina (skrivs tydligen ut mest här i Umeå, verkar inte vara så många som använder den i övriga Sverige) som är korttidsverkande, han får tablett morgon + lunch. Concerta provade vi, men den gav dels inte lika bra effekt, dels fick han ont i magen av den, så vi gick tillbaka till metamina.

Men ni kommer ju att gå på uppföljningsmöten med läkare, habilitering etc antar jag? Hoppas medicinen hjälper din son! (som jag skrev på inlägget nedan så har min sons skolsituation förbättrats oerhört av medicinen).
 

Räkan med en jobbig första månad

Skrivet av  marib
Alla får det inte så men många verkar det som.
Första dygnet med Concerta sov LillaMonstret inte alls, sen bara han sig åt som om han hade PMS i en månad (ca) han var stingslig till tusen.
Det var inte _lika_ jobbigt som alla utbrott men jobbigt ändå för det var ett nytt beteende.
Han har gått ner rätt ordentligt i vikt (men han hade att ta av) och han HAR drabbats av magont några vändor men det har gått över och han har själv valt att fortsätta.
Den positiva biten är att skolan fungerar hyfsat nu för tiden.
Utbrotten är mkt få och han försöker verkligen hålla sig från bråk bland kompisarna numera.
OCh ja visst ja *ler* han HAR kompisar nu också, det hade han inte tidigare.
 

Just det

Skrivet av  marikaL m fem
min pojk har också fått svårare att somna, var värst första 2 veckorna, då kunde han ligga vaken till 2-3 tiden :-/ Men det har blivit bättre, även om han fortfarande kan ligga vaken till 23-24 tiden.

Aptiten har också försvunnit, men han hade också att ta av (fast lite läskigt är det att se min förut så stadige son SPINKIG för första gången i sitt liv).

Så det är ju bra att vara förberedd på, att det kan bli lite guppiga första veckor...
 

Hej!

Skrivet av  no1wildcat
Concerta äter min PippiLotta sen drygt ett år tillbaka.Hon har lättare för att kocentrera sig,kan stanna upp och tänka innan hon gör nåt-alltså inte lika impulsiv som innan,utbrotten har minskat kolossalt=) är mycket jämnare nu i humöret mm mm...

Sen finns ju även nackdelar som allt annat..aptiten kan minska,magont-huvudvärk och illamående men det brukar ge sig ganska snabbt och så sömnstörningarna då=(Men tänk på att ge medicinen så tidigt som möjligt på morgonen.Ger vi henne medicinen efter 9.00 är det kört,då kan hon va´ vaken till 2-3 på natten.

Hoppas det funkar bra och vänta dig inga underverk första veckan,för som marib(tror jag det var)skrev så kan det ta lång tid innan man ser resultat och fått rätt dos!Lycka till!
 

tackar

Skrivet av  mamma a-k
tack för alla svar ja jag hoppas det kommer att gå bra min lilla kille har alltid haft massor av kompisar och är alltid glad till natten får han atarax så han ska sova det ska han fortsätta med sa doktorn även när han har concerta som ska täcka fram till 19,00 sedan atarax fram till 07,00 jag är bra rädd för att han ska förlora sitt glada jag för det är hans personlighet och han är väl omtyckt av alla min lilla prins
 

Artiklar från Familjeliv