Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

forts ang fula ord...

Skrivet av marikaL m fem
blir så svårt att svara när pilarna blir rosa så jag startar om... :)

8-barnsmamma: Jag skulle inte tycka det var roligt nånstans att få en lapp i brevlådan där jag kallades "bajsjävel" eller "ful apa". Och ingen här uppmuntrar ju som du säger sånt här. Men då kan jag tycka det blir så skevt när föräldrar å ena sidan INTE uppmuntrar sånt här, å andra sidan "ser humor i det" eller "blir fulla i skratt" och "torkar tårar" av att tanter kallas "bajsjävel" :-/

~majo~: ja, jag kanske ställer för höga krav på mina barn, det kan jag tyvärr inte uttala mig om. Jag försöker mitt bästa att ge dem bra värderingar och lära dem "hyfs", men misslyckas alldeles för ofta så mycket vet jag :-/
Bus har väl ungar i alla tider ägnat sig åt, jag kanske är överkänslig. Blev rasande på ett par 10-11-åringar som kastade bär och ägg på vårt hus förut - dem jagade jag ikapp och mer eller mindre fick släpa till skolan där nån kunde säga vad de hette (det vägrade de själva) så jag kunde prata med deras föräldrar. Men ORD kan faktiskt göra illa också!! Om din unge skulle få en lapp i skolbänken där det stod "fula apa" och hon kom hem och var ledsen över det - skulle du då fnissa åt ordvalet och släta över med att "jamen det är ju bara ett busstreck!" Och du vet ju INGET om vad tanten i fråga bär med sig sen förut, hon kanske har skäl att reagera starkare på såna tillmälen än vad du skulle gjort?

Ulle+3: Nej, du tyckte ju uppenbarligen inte det var roligt, jag syftade på andras kommentarer till det hela. Det jag menar är att NÄR ett barn (adhd eller ej, din dotter eller annans unge) gör nåt som sårar nån annan - så kan den sårade UPPLEVA det barnet som elakt. Och det är ju nåt barnet får bära med sig ett tag, att uppfattas som "elakt" eller "ouppfostrat".
Och man kan ju inte kräva av andra att de ska vara gudomligt förlåtande och överseende med allt, eller hur? Inte ens vi adhd-föräldrar är väl det, eller? Har du aldrig sagt nåt dumt i stidens hetta när ditt barn gjort/sagt/betett sig dumt? Det har jag... Men då har vi fått lugna ner oss och ta om från början. Tänkte att det kanske skulle funka för er och granntanten också... Din dotter bär ju med sig en del som påverkar hennes beteende (impulsivitet o dyl). På samma sätt kanske tanten bär med sig grejer som påverkar hur hon reagerar, det vet du ju inte?
Svar på tråden: forts ang fula ord...

Väldigt vad du tar i..

Skrivet av  8-barnsmamma
och du har tydligen hakat upp dig ordentligt på just ordet "bajs-jävel".Tillåt mig småle..
Vi kommer inte att tycka lika,du och jag,så är det.

Och den jämförelse du gör med "skolexemplet" har väl inte med det här att göra.

Jag är glad att inte du och jag bor grannar.
Själv skulle jag aldrig bli så upprörd av att få ett sånt brev i brevlådan som de här tanterna fick.

Nej,det finns större saker i världen att reta upp sig på,än ett harmlöst brev med fula ord från småbarn.

Inte heller skulle jag "mer eller mindre släpa barn till skolan"-däremot kontakta deras föräldrar på ett lugnt sätt.
Det har jag för övrigt gjort om vi råkat ut för att tex ungdomar kastat hårda snöbollar på fönstren.

Och har våra barn gjort något dumt,har jag eller min man följt med dem till de berörda,sedan har de fått be om ursäkt.

Nej,jag förstår inte din upprördhet över det här.
Hur man än vänder o vrider på saken,blir det ett komiskt minne,att plocka fram på äldre dagar..
 

Ja det kanske är bra

Skrivet av  marikaL m fem
att vi inte bor grannar.

Men fula tillmälen som får man får via lapp i brevlådan/lapp i skolbänken/via sms tycker jag har med varandra att göra. (var ju rabalder förut kring ungar som skickade fula sms till andra ungar - ja typ sms-mobbing). Men det kanske är ok att skicka fula tillmälen till vuxna, men inte till jämnåriga?

Jag släpade de här ungarna till skolan för att där fanns personal o andra ungar som kände igen dem. De vägrade tala om vad de hette eller var de bodde, så det var enda sättet för mig att få reda på vilka deras föräldrar var - så jag kunde prata med dem.

Men du får givetvis ha dina synpunkter och småle hur länge du vill. Men dra inte för snabba växlar på grundval av din inställning till mig så du missuppfattar vad jag skriver är du snäll.
 

Det är naturligtvis aldrig..

Skrivet av  8-barnsmamma
okej,att kalla varandra för fula saker.
Jag drar inga snabba växlar om dig,däremot har ju du dragit dina slutsatser.Om att föräldrar som "har roligt" åt detta,är "dåliga" föräldrar.
Nej,du skrev det inte rätt ut.

Men man kan lssa det tydligt mellan raderna.

Nu tycker jag vi lägger ner diskussionen,du o jag i alla fall.Vi kommer nog inte mycket längre.

 

Man kan LÄSA det,ska det stå.imt.

Skrivet av  8-barnsmamma
d
 

Var visserligen i med i listan

Skrivet av  marib
men vill gärna vara med ändå :-)
Även våra barn måste lära sig fungera i samhället och i det ingår att lära sig bära sig åt som folk.
Föräldrarna pratade med barnet och det fick gå med och be om ursäkt.
Vad kunde de gjort mera? Gammaldags skampåle?
Vad lär sig barn om att någon tycker "det var bättre här innan du fanns"?
Jo att vuxna kan häva ur sig vad som helt och komma undan med det.
Att man sen inte skrattar öppet så att barnet uppfattar att man faktiskt såg humorn i det hela (som JAG också tyckte) är en självklarhet.
Man får TYCKA vad man vill.
Det måste räcka med en reprimand och en ursäkt faktiskt.
 

INTE med i listan skulle det vara *imt*

Skrivet av  marib
p
 

Ja välkommen då ;)

Skrivet av  marikaL m fem
Men varför skulle de gjort mera? De gjorde väl HELT rätt som gick runt o bad om förlåtelse.
Men den här tanten kanske behöver en liten stund att smälta ursäkten - och sen kanske också behöver lite förklaring från Ulle om att dottern har adhd och inte alltid tänker på konsekvenserna av det hon gör.

Jag säger att jag kan förstå tanten.
Jag säger att jag inte förstår hur föräldrar ena stunden säger till sina barn att inte ge andra fula tillmälen, andra stunden ser humorn i det och skrattar åt den "dumma bajsjäveln" till tant. Tycker det är sjystare och enklare med raka åsikter, inte åsikter som skiljer sig åt beroende på om man pratar MED barnet eller OM barnet (och dess agerande).

Vad ett barn lär sig om någon tycker det var bättre här innan barnet flyttade hit? Tja, kanske barnet ser allvaret i hur ens agerande påverkar andra runtomkring? Kanske att vissa saker man gör sätter spår oavsett man ber om förlåtelse efteråt eller ej? (för så är det ju, har man gjort nåt dumt är ju en ursäkt en bra början - men sen måste man ju upp till bevis att man inte gör om dumheten innan man kan vinna tillbaka förtroendet).

Men igen, jag tycker absolut inte det var det bästa ordvalet från tantens sida - men det var ju inte direkt så att hon från ingenstans kom och rackade ner på ett stackars oskyldigt barn.

Sen må jag vara överkänslig och totalt humorlös, kan så vara. Men jag tycker det är hemskt att kalla äldre människor för "fula apa" och "bajsjävel". Ser inte alls det roliga i det.
 

men hallå?

Skrivet av  ~majo~
Hur kan du ens sätta det i ett samanhang?
Om man läser här på nätet om en lite episod ur någons vardag, och ler åt "eländet" och försöker se det ur ett humoristiskt perspektiv (tycker det finns nog av sura miner i samhället), innebär det inte att man inte kan hålla isär begreppen och lära sina barn att man inte gör så egentligen, att det kan såra och göra illa människor.
Tror du på fullt allvar att någon här skulle skratta tillsammas med barnen åt sånt här, och näst intill uppmuntra det? Dete verkar som om det är så du tänker.

Du måste kunna skilja på situationerna.

Sen tycker jag personligen inte att man kallar någon "bajsjävel" vare sig man är ung eller gammal.......om man inte "förtjänar" det ;0)
Fast så här med facit i hand tycker jag att det var den sura damen som gick segrande ur "elaktävlingen"!
 

Nej jag tror inte

Skrivet av  marikaL m fem
att nån här skulle skratta tillsammans med barnen åt sånt här och uppmuntra det.
 

Ok..jag är med där ja

Skrivet av  Nape
Ja det var ju jag som *torkade tårar*.. Vad har det med _detta_ att göra?

Jag skrattade åt majos uttalande som jag tyckte var roligt. Får jag inte skriva så? Ger det konstiga signaler till våra barn? På vilket sätt blir det skevt?

Jag _har_ sån här humor men om min son hade skrivit såna lappar hade jag gjort precis som Ulle, dvs tagit med mig sonen som fått be om ursäkt. Sedan haft ett samtal om det med honom.

Vad kan man göra mer? Gjort är gjort och mina barn _får_ göra misstag. Igår kastade sonen snöbollar på bilarna när han gick till skolan. Efter skolan hade vi ett samtal och han lovade, ångerfull, att inte göra om det.

Är det fel eller? Eller är det när jag *torkar tårar* som är feeeeeeeel?

Ja, jag blev lite sur nu. Och, är i ett stort behov av kaffe. (Ler nog åt mitt eget inlägg om en stund..*s*, men ska undvika att *torka tårar*)

 

Feeeeel

Skrivet av  marikaL m fem
och skevt tycker jag det blir det när du
A: förmanar ditt barn att inte kalla oskyldiga äldre för "bajsjävel" och
B: torkar tårarna av skratt över att en tant ÄR en bajsjävel för att hon blivit arg över att ha kallats det.

Sen får du ha vilken humor du vill, det lägger jag mig inte i.

Hoppas du fått ditt kaffe nu, det har jag ;)
 

marika L med fem

Skrivet av  ~majo~
Du har helt rätt i att jag inte vet vad damen i fråga bär med sig i sitt bagage, att det kanske finns anledning till att hon överreagerade.
Vad jag däremot vet, är att ingen har rätt att ta ut sina ouppklarade problem på en liten unge, som gjort något bus i oförstånd. Särskilt inte när det lilla barnet kommer och vill be om ursäkt för sin handling, som hon för övrigt inte var ensam om att utföra.


Det som stör mig mycket är att just barn med funktionshinder ofta får skulden för saker som andra gör, just för att de i sin oskuldsfullhet inte alltid är medvetna om konsekvenserna.


Och din berättelse om hur du reagerade när några ungar kastade ägg och var det nu var, tänker jag inte ens kommentera, mer än beklaga att du tar det så allvarlig.

Vi lär våra barn vad som är rätt och fel, talar om när de gjort något galet, men inte behöver vi vara totalt i avsaknad av "glimten i ögat" för det!
 

Beklagar att jag tar det allvarligt?

Skrivet av  marikaL m fem
När ungar slänger bär på fönstrena så de går sönder, det är också helt ok? Kastar ägg över hela fönstrena så de täcks av äggsmet? Nej, jag saknar väl glimten i ögat för att se det roliga i det också. Helt humorlös är jag.

Och här pratar vi om ett barn som faktiskt GJORT nåt dumt, och du stör dig över att barn med funktionshinder ofta får skulden för saker som andra gör... det har väl inte med den HÄR saken att göra?

De har ju inte begåvningshandikapp, våra barn (vad jag vet? kanske finns nåt sånt barn här också, det vet jag ju inte). Och får de skulden för dumheter som görs beror det väl på att de legat i frontlinjen för dumheter vid ett antal tillfällen förut, eller hur?
Desto större anledning för barnen - och föräldrarna! - att se till att det inte GES anledningar till att racka ner på bokstavsbarnen!

 

Inte ok

Skrivet av  ~majo~
Du förstår inte vad jag menar, och jag förstår inte vad du menar.
Men jag tycker inte heller att man ska se mellan fingrarna vid förstörelse och vandalism.
Men små lappar i brevlådor går jag inte i taket för.

Ska förklara vad jag menar med att barn med funktionshinder ofta får skulden för saker de inte gjort och blir utskällda efter noter när de gjort något.

Om Vi tar ett litet gäng ungar som hittar på bus, och lille Kalle som är med har Damp, så kommer han med största sannolikhet bli den som får klä skott för vad alla barn varit delaktiga i. Varför? Jo för han har svårare att förstå vidden av handlingen, han kanske står kvar när de andra sticker, han kanske börjar "tjafsa emot" ( i den vuxnes ögon) för att försvara sig för han förstår inte att han ska "hålla tyst" inför arga vuxna. Om det alltid håller på så här, så blir det en ond cirkel, och det är definitivt inte Kalles fel, utan den oförstående, okunniga omgivningens. I den "fällan" tycker jag att du sitter, det ÄR inte alltid barnets fel att de får skulden för allt som händer. Vuxna har en tendens att inte se hur det verkligen ligger till ,utan skyller på den som står närmast, eller käftar emot och visar upp sig. De barn som är lite listiga kniper igen och ser oskyldiga ut och det går gamla damer i synnerhet på.

Man behöver inte alls alltid ha legat i frontlinjen ochhittat på bus, för att bli beskylld, det räcker med att man ståå vid sidan om eller bara varit närvarande i gänget. Är man då lite "glapp" i käften och inte finner sig i att bli anklagad, ja då får man skulden för mycket sen.

Nu hade ju den här lilla tjejen varit med, men hon hade inte skrivit lapaprna själv, och la inte dme i brevlådorna själv, men var dne som gick och bad om ursäkt för allt, då fick hon ta alla skit och det tycker jag är fel.

Ja jag beklagar att du tar en sådan händelse så allvarligt, utan att veta flickans bakgrund, och förmåga till att förstå sina handlingar.

Kanske tar jag barnets parti för att jag är barnslig, och väljer att se händelsen ur ett barns perspektiv, istället för att se det ur en 80 årings. Hur skulle jag kunna det? jag har ju inte varit där än ;0)
 

Artiklar från Familjeliv