Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mitt sista inlägg i fulaorddebatten...

Skrivet av Ulle+3
Denna händelse fick mig att gråta av skam, var arg, besviken och orolig och jag skämdes nåt otroligt för barnens tilltag.

Dottern fick verkligen känna att jag tog detta mycket allvarligt, dels såg hon min reaktion, dels fick hon bära skammen när hon gick runt och ringde på hur de drabbade, dels bestämde jag att hon och kompisen inte fick göra den planerade övernattningen här i morgon.

När tanten sa dessa kränkande och oförskämda ord som svar på det hon upplevt som en stark kränkning, tog vi emot det trots att den kränkningen i mina ögon var långt större än den åttaåringarna utsatte henne för. Jag kände att jag, å dotterns vägnar var den som visade tolerans i detta läget. Trots att jag blev rejält upprörd över tantens ord. Jag tog det, för grannsämjans skull.

Efter händelsen hade jag svårt att veta om det var hon eller jag som överreagerat. Men eftersom alla utom MarikaL verkar tycka att jag resonerar riktigt och att min reaktion är förståelig, känner jag mig ändå lättad efter att ha läst diskussionen här. Det är ingen lätt situation detta...
Tack för stödet!
Svar på tråden: Mitt sista inlägg i fulaorddebatten...

Du har gjort och reagerat

Skrivet av  ~majo~
precis som man "borde". Jag skulle gjort likadant, fast jag hade nog inte varit så klok som du och hållit mig sansad, eftersom jag själv har lite svårt med mina impulser ;0)
Men du tog med din flicka för att be om ursäkt, den godtogs av de flesta utom en, och det var den enda som gjorde fel. Men som ändå påverkade dig mest(?).
Visst är det märkligt hur lite som kan få en att undra om man gör rätt eller fel!?

Men jag hoppas att din lilla tjej inte tog alltför illa vid sig, och att hon och tanten kan mötas utan att bli arga eller ledsna.
 

Du har gjort helt rätt..

Skrivet av  8-barnsmamma
tycker jag!Alla gör vi nog vårt bästa för att uppfostra våra barn,lära dem vad som är rätt och fel.

Och då känns det förstås jobbigt,när sånt här ändå händer.

Men det finns inget mera du kan göra,och det är absolut ingen "stor grej",det här.
Det är små barn,som gjort ett "hyss"-så enkelt är det.

Pinsamt förstås för er,jag skulle själv blivit arg på mina barn om de gjort samma sak.Gått till grannarna med barnen,som fått be om ursäkt.

Men,sån är jag tyvärr,jag hade skrattat ordentligt i smyg efteråt när allt lugnat ner sig..Min man med.Vi har båda mycket humor,och man är bara människa.Med humor kan man komma långt,den har hjälpt mig mycket i livet..Inte kan man gräva ner sig o deppa ihop för allt.
Herregud,vad jag hade velat se den tant som fick läsa att hon var "en ful apa",*fniss*..Ha en bra dag!
 

P.S Ser att vi bor i samma stad..imt.

Skrivet av  8-barnsmamma
s
 

Tycker du gjort helt rätt!

Skrivet av  Nilla
Är här inne och läser ibland, har en son som antagligen kommer bli utredd för ev. ADHD.

Jag tycker du gjort helt rätt. Din dotter har nog med all säkerhet förstått att man kan såra människor om man gör så. Samtidigt som du visat henne att ingen vuxen får vara elak mot barn heller. Genom att du inte godtog att tanten var elak mot henne.
Alla är vi på samma plan, barn som vuxna. Eftersom att de flesta anser att barn inte får säga elaka saker, ska heller inga vuxna få säga det. Då blir det ju dubbla budskap.

Förstår att du mått dåligt över händelsen, men anser att du skött allt på bästa sätt. Hoppas det är en liten tröst.
 

Jag vill också

Skrivet av  marikaL m fem
bara säga att jag också förstås tycker du gjort helt rätt, absolut. Jag har ju inte klankat ner på hur du skött det hela heller, och hoppas fortfarande att ni kan reda ut situationen med tanten när hon fått tid att tänka efter och lugna ner sig.