Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har vi startat med Concerta... undrar en sak

Skrivet av Rebecka 98/02/04
Andreas började igår, fick starta med 18 mg. Han är sex år, men är lång och väger över 30 kg. Läkaren sa till oss att man brukar vanligtvis räkna med 1 mg/kg kroppsvikt och det skulle innebära att A kommer behöva 36 mg troligtvis. Nu är tanken att vi provar 18 mg i två veckor och om inte resultatet har varit enastående så kommer han att öka till 36 mg om två veckor. Vi tycker väl att vi har sett någon liten skillnad idag, men det är marginellt i så fall.

Så nu är jag nyfiken. Ni som har barn (eller kanske ni själva) som använder Concerta - vilken dos har ni? Hur lång tid tog det innan ni märkte av någon effekt?
Svar på tråden: Nu har vi startat med Concerta... undrar en sak

Sanning med modifikation...

Skrivet av  Mani
Vi har en 18 åring -1,80, 72 kg- som funkar bra med 18 mg.
Det är med proportion mellan dos o vikt tillhör mera veterinärmedicin. Vi är individer.
För att etablera rätt dos fick han prova med Ritalin och öka dosen varje vecka tills det blev en negativ effekt. Det är det bästa sättet att hitta rätt dosering, tror jag.
Vår son tar samtidigt Omega-3, har glutenfri diet och vi försöker hålla blodsockret på jämn nivå.
Alla dessa åtgärder ger förbättringar.
 

Min tös

Skrivet av  Nettan
började med 18mg, skillnaden var hårfin så vi ökade till 36mg efter 14 dagar o skillnaden blev otroligt påtaglig i stort sett omgående o det är den dos hon har nu också.

 

Min PippiLotta..

Skrivet av  no1wildcat
..9 år började för ett år sen med 18 mg som precis som nettan skrev enbart blev en hårfin skillnad på.Alltså ökades dosen till 36 mg efter 2-3 v till följden att hon blev helt låg.Hon åt vidare på 18 mg i 3 mån och när vi sen höjde upp till 36 mg blev det stoooor skillnad=)
Så vänta och se,för som-var det Mani?-skrev så är det så individuellt för varje person!Lycka till=)
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Alltid intressant att veta hur det har varit för er andra! ;)
 

Artiklar från Familjeliv