Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska jag gilla läget?..

Skrivet av Mamsen med 1f & 3p
Sonen har träffat skolläkaren som har kommit fram till att han behöver tung penna ~ för att kunna skriva.. Ska helst klättra, åka inlines & skridskor för grov motoriken.

Att ta bort fritids var en bra ide då han ändå inte fixar fulla dagar.

Hon inspekterade hans kropp och såg att han behövde inlägg i skorna, skydd av typ vaderings modell då han var full med blåmärken. (Han ramlar ofta, ofta.. Missar osv..) Han har låg muskeltonus..

Läkaren rek oss att gå till BUP för att få stöd.. Men jag är lite i det läget, vad kan de göra?

Läkaren vill också att vi ska skaffa någon form av avlastning.. Fast saken är den att jag inte ser han som så jobbig.. Visst jag kan aldrig lämna han hemma trots att han snart är nio, inte ens för att snabbt sticka till affären och handla mjölk. Jag har andra barn som också har särskilda behov men av andra skäl som tex speciell mat.

Om hans tics sa hon inte nåt fast det är mycket jobbigt för han just nu men de borde minska när jag tar bort fritids.

Häromdagen sa han till mig.. Mamma vet du vad det jobbigaste är? Att jag inte minns vad jag ska säga.. Han är oerhört medveten om hans problematik, han ser ju att trots att han går med ett år yngre i skolan så går de om honom.

Nu för tiden har han haft många utbrott, kan inte ta nej.. Det känns men jag hoppas att de förkortade dagarna fixar grejen.. Men jag kan inte gå ner i tid förrens efter jul och det känns som det är långt långt bort..

Svar på tråden: Ska jag gilla läget?..

Lite kort bara

Skrivet av  tanten
Har han blivit utredd och har någon diagnos så att ni vet vad hans svårigheter beror på?
Läs boken "Explosiva barn" av Ross W Greene, den ger mycket kunskap och många bra tips.
Att han får mer utbrott är ett tecken på att han sannolikt har större press på sig än vad han klararav.
Se över hans situation särskilt i skolan, om du kan hitta något där han behöver mer stöd än han har.
Avlastning, dvs korttidsvistelse utanför det egna hemmet, eller kanske en kontaktperson, kan vara bra för hans utveckling och kan också innebära att han får något alldeles eget efter sin förmåga och behov och där han räcker till.
 

Saken är..

Skrivet av  Mamsen med 1f & 3p
..att han har blivit delvis utredd. Han har ADHD- drag och har nog TS mest troligt men saken är den att de vill ändå inte remittera han till barnhabiliteringen (Rättstavat?? hoppas du vet vad jag menar) De vet ju vad han har men vill inte sätta diagnos på han, men de sätter ändå in åtgärder för honom.

Hon läkaren pratade ju att det här går i familjen och släkten så hon frågade ut mig om någon hade det i släkten, fast det vet jag inte..

Ja till skolan ska jag till fredag då ska vi prata lite hur vi ska fixa hans tillvaro lite..

Får se om jag utnyttjar avlastningsmöjligheterna.
 

Nej naturligtvis behöver

Skrivet av  tanten
han inte ha en rubrik på sina svårigheter om de är utredda så att man känner till dem och förstår dem, det är ju det som är viktigt så att man kan ge rätt stöd.
Så länge det fungerar är det ju helt OK.
När han blir äldre kanske man får förnya eller komplettera utredningen, det ger sig ju efterhand vad som behövs för fortsatt stöd på rätt sätt.