Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Omega 3 - i vilka former finns det?

Skrivet av charlin
Jag rådde häromdagen en bekant att försöka med Omega3 till sin sexåring. Hon har nu köpt kapslar och insett att de är för stora för honom att svälja, att de inte går att få isär för att få ur oljan och att grabben inte tycker om att tugga sönder dem... Vad gör man då? Hur har ni burit er åt för att få i era småttingar Omega3?
Svar på tråden: Omega 3 - i vilka former finns det?

Knepet med kapslar...

Skrivet av  Lilla My
Om man vill öppna kapslar, och blanda innehållet i ngt som kan tänkas kamoflera fisk (-tran)smaken, så kan man göra så här;

Låt kapslarna som skall användas ligga framme ett par timmar/över natten i lufte, vanlig rumstemperatur.
Kapselns skal blir då väldigt mjukt. Sedan kan man försiktigt klippa upp dem, eller sticka hål med ngt vasst.

Vad skall innehållet blandas i? Vad som helst, bara inte för varmt eftersom oljan kan skadas.
Vi provade oss fram med små yoggi (dyrt, men det mest tacksamma att dölja smaken med för vår del + att det var lyxfaktor i vårt hem), oboy (mkt socker, och svårt att få oljan att inte fastna på glasets insida... gick i så fall bäst om man hällde mjölk först, sedan pulver, och oljan ovanpå det, så att olja och choklad smälte samman lite...), eller i sylt till fil och flingor eller gröt. Olika smaksatta yoghurtar gick också bra, men då gäller det att bara ge en liten tallrik, så att man är säker på att barnet får i sig den utblandade oljan...

Mina barn lärde sig tack och lov att ta kapslarna hela. Vi trollade bort dem, - jag blundar och tror minsann aldrig att de har lyckats svälja... Eller så hade vi tävling, och jag förlorade alltid.

Det finns en del märken som har mindre kapslar, som Eye Q och numera även Efalex, om jag minns rätt.

Flytande olja med citrussmak, eller tuttifrutti, funkar för en del att ta på sked, men kan vara svårare att dölja om barnet inte tycker om just den smaken. Dessutom blir kapslar billigare, om än kladdigare. Förkläde rekommenderas starkt vid öppnandet.
 

Wow! Vilket uttömmande svar!

Skrivet av  charlin
Tack, tack, tack! Ja, vart ska man vända sig om inte hit! Enda lilla funderingen jag har kvar är var man köper de smaksatta sorterna och hur mycket ungefär som rekommenderas att ge en normalväxt sexåring med adhd-problematik?
 

Dosering

Skrivet av  Fjärilens mamma
Vi provar just nu Eye-Q (flytande) till vår dotter. De tre första månaderna skall man ge 15 ml och sedan gå ner till underhållsdos på 5 ml. Vad det motsvarar i kapslar vet jag inte, men jag tror det står på förpackningen. Barn verkar ta samma dos som vuxna.
 

Tack så jättemycket! *imt*

Skrivet av  charlin
 

Artiklar från Familjeliv