Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fick veta en sak idag på utvecklingssamtalet..

Skrivet av 8-barnsmamma
har varit med 12-åriga dottern på samtal idag.Läraren öste(som vanligt) bara beröm över henne.
Hon är så "duktig" man bara kan bli.Har alltid haft jättelätt för sig,särskilt i matte.

Det är jätteskönt att det inte är några som helst problem.Men jag fick veta en annan sak..

Samma lärare hade sonen,(som jag misstänker har nån bokstavsproblematik) i skolan för tre år sedan,tillsammans med en annan lärare som dock slutat o flyttat från stan.

Nu nämnde vi sonen i ett annat sammanhang o då säjer dotternslärare plötsligt," hur går det för honom nu"?
Hon ,samt den lärare som flyttat,hade haft starka misstankar om att sonen har nån bokstavsproblematik,då för tre år sedan!! Men ingen sa någonsin ett ord om saken,kanske för att den andra läraren plötsligt slutade o flyttade.

Rektorn som var ¨då,hade informerats om detta ,men så rann ju allt ut i sanden.
Jag känner mig lite besviken..Hade de tagit upp detta då,hade han ju kunnat vara utredd idag!!

Inget att göra,jag vet.Men det är svårt att låta bli att tänka på..
Svar på tråden: Fick veta en sak idag på utvecklingssamtalet..

sanslöst

Skrivet av  Spader Dam
Det verkar ju helt sanslöst! Klaga. Och att få reda på något på det viset "by the way"...Är detta verkligen en lämplig lärare överhuvudtaget, verkar inte ha någon koll på psykologi. Empatin verkar också ganska dålig eftersom detta har slarvats bort. Naturligtvis kan lärare spekulera i saker utan att nämna det, men då skall det väl inte nämnas alls. Läraren måste ju fatta att man som förälder är känslig. Och detta verkar ju som något som skulle ha tagits tag i eftersom läraren inte hade släppt misstanken. Det är ju faktiskt ett barns framtid det handlar om. Tänk om alla lärare gör så hela skolvägen. Då kan detta barnet gå igenom hela skolan och inte fatta vad det är för fel. Och dessutom finns bra hjälp att få om man har en diagnos, ifall det nu skulle vara något fel.
Släpp inte detta! Du måste få läraren att inse att så som hon/han gjort gör man inte. Det borde vara tjänstefel.
Lycka till med alla dina barn!
 

Tack för ditt svar..

Skrivet av  8-barnsmamma
Jodå,här ska kämpas vidare,med eller utan skolans stöd!Berättar väl vidare och hoppas ingen tar illa upp-sonen har ju bara "kanske " en diagnos.Problemen finns där,hur som helst..
 

Men snälla nån!!!

Skrivet av  TREBARNSMOR
Tala om tjänstefel!
Det är ibland som om vi föräldrar är de sista som får information om våra barn ibland!!!
Enda gången jag kan tänka mig att föräldrar kanske ska hållas utanför är när man vet att barnet far mer illa av det-om tex föräldern skäller ut/misshandlar/ barnet eller så om det får höra att det missskött sig i skolan. Sådant förekommer ju också och då kan det ibland vara befogat-men i ditt fall är det ju precis som Spader Dam skriver SANSLÖST!
Om man har så starka misstankar att man t.o.m. tagit upp det med rektorn, är det tjänstefel att inte prata med föräldrarna tycker jag!
Det spelar ingen roll om läraren flyttade-den du pratade med och rektorn finns ju kvar-elleR?
 

Hej Trebarnsmor!

Skrivet av  8-barnsmamma
Ja,jag blev väldigt överraskad av det här uttalandet..
Äsch,det är något fel här nu,kan knappt skriva..måste vara nåt fel med Aff,eller??Men hur som helst så har den läraren slutat o flyttat,och hon jag pratade med igår ,var på den tiden inte färdigutbildad utan jobbade då som resurslärare antar jag.

Antar att hon själv kanske hade svårt att ta upp saken.Och den rektorn ,som då var "biträdande rektor",har ju också slutat!


Idag har jag pratat i telefonen med skolans spec.pedagog..tänkte be om lite synpunkter på det här uppe.Känner mig så kluven..Men vilken TUR att ni finns här att rådfråga!! Är sååå glad över det!!
 

Men snälla nån!!!

Skrivet av  TREBARNSMOR
Tala om tjänstefel!
Det är ibland som om vi föräldrar är de sista som får information om våra barn ibland!!!
Enda gången jag kan tänka mig att föräldrar kanske ska hållas utanför är när man vet att barnet far mer illa av det-om tex föräldern skäller ut/misshandlar/ barnet eller så om det får höra att det missskött sig i skolan. Sådant förekommer ju också och då kan det ibland vara befogat-men i ditt fall är det ju precis som Spader Dam skriver SANSLÖST!
Om man har så starka misstankar att man t.o.m. tagit upp det med rektorn, är det tjänstefel att inte prata med föräldrarna tycker jag!
Det spelar ingen roll om läraren flyttade-den du pratade med och rektorn finns ju kvar-elleR?
 

Men snälla nån!!!

Skrivet av  TREBARNSMOR
Tala om tjänstefel!
Det är ibland som om vi föräldrar är de sista som får information om våra barn ibland!!!
Enda gången jag kan tänka mig att föräldrar kanske ska hållas utanför är när man vet att barnet far mer illa av det-om tex föräldern skäller ut/misshandlar/ barnet eller så om det får höra att det missskött sig i skolan. Sådant förekommer ju också och då kan det ibland vara befogat-men i ditt fall är det ju precis som Spader Dam skriver SANSLÖST!
Om man har så starka misstankar att man t.o.m. tagit upp det med rektorn, är det tjänstefel att inte prata med föräldrarna tycker jag!
Det spelar ingen roll om läraren flyttade-den du pratade med och rektorn finns ju kvar-elleR?
 

Inte meningen med tre inlägg!

Skrivet av  Trebarnsmor
Nog för att jag reagerade kraftigt-men detta var i mesta laget-skulle bara vara ett inlägg...
 

Artiklar från Familjeliv