Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Byte från Ritalina till Concerta

Skrivet av Helen
Hej på er alla! Jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.Min son är sex år och har ADHD.Han har fått Ritalina ordinerat I ett års tid, men har precis fått Concerta istället! Hans dos på R. är 10mg/dag, dvs en 1/2 tablett på morgonen och en 1/2 på eftermiddagen.Nu med Concerta har han 18mg/dag, dvs 1tablett på morgonen.I och med att han bytte i måndags (29/11) så minskade hans aptit på en gång!!!Han klagar även på huvudvärk på eftermiddagarna.Är det någon mer som känner igen detta?Är det vanligt att det blir bieffekter och i såna fall så snabbt???Snälla svara ni som vet något.Kramar från Helen.
Svar på tråden: Byte från Ritalina till Concerta

Ja bieffekter är vanliga

Skrivet av  marib
men oftast snabbt övergående, utom aptitminskningen. Blir huvudvärken besvärlig så ta kontakt med hans läkare.
 

Aptiten

Skrivet av  Biggan

påverkades direkt när mina söner började med Concerta.
Äldste sonen som alltid varit väldigt matglad, även med Ritalin, tappade aptiten men slutade inte äta helt.
Yngste sonen som aldrig varit intresserad av mat slutade i princip att äta. Vi fått kämpa för att få i barnet mat både hemma, i skolan och på fritids.
Tack o lov så har vi ett mycket gott samarbete och alla har verkligen ställt upp, och nu ser jag att matproblemen har minskat. I skolan får sonen specialmat, dvs bara sådan mat han äter och tycker om. Sonen får vara med och bestämma veckans matsedel.
Blodsockret har slutat pendla och jag får hem en mycket trevligare gosse på kvällskvisten.
Prata med skolan och be någon personal övervaka så att din son får i sig mat på lunchen.
Huvudvärken beror kanske på mat/vätskebrist.
Skolsyster bör även kolla blodtrycket.
 

Samma här

Skrivet av  Nena
Min grabb har ätit Ritalina tidigare men bytt till Concerta och han äter väldigt dåligt nu. Huvudvärk hade han mkt i början, nu också men han klagar inte lika mkt. Han sover dåligt så jag tror helt enkelt han är trött och att huvudvärken kommer därifrån. Men det är jobbigt när man har ett barn som man måste tjata på om maten och en son som man måste bromsa...
 

Artiklar från Familjeliv