Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur tidigt kan man få diagnos?

Skrivet av Lillasystern
Jag medflera i min omgivning misstänker att systers dotter har ADHD (eller liknande). Hon passar in i mönstret som jag läst mig till på olika hemsidor. Dottern är totalt hyperaktiv, kan inte sitta still, lyssnar inte på vad man säger, kan inte leka lekar, försvinner in i tex TV-program och bli onåbar. Min syster är i upplösningstillstånd för att hon är så krävande.

Min fråga är till er som har barn med bokstavskomb. Hur tidigt har ni fått diagnos? Flickan är bara drygt 4 år. Någon som fått diagnos vid den åldern, eller bör man vänta med att söka hjälp?
Svar på tråden: Hur tidigt kan man få diagnos?

vår son fick diagnosen när han var 4

Skrivet av  mamma till Snurre Sprätt
och med facit i hand har jag lätt kunnat se att han visat symptom tidigare.
 

OK

Skrivet av  Lillasystern
Tack för ditt svar! Men det som känns läskigt är; tänk om man drar igång och stödjer en utredning, och det visar sig att han inte har ADHD, utan "bara" är ett livligt barn? Det skulle kännas hemskt. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig i den här situationen...
 

Tycker det är lite synd att du känner så

Skrivet av  marib
OM hon gjort illa benet och åkt in och röntgat (på ditt initiativ) hade du kännt likadant då om benet _inte_ varit brutet.
Trodde nog inte det heller :-)
Utredningarna gör inte ont och barnen brukar tycka att de är kul, OM du/ni har rätt så finns kunskaper och vetskap beredda den dagen hon börjar skolan (vilket är en fördel)och har ni fel så kan din syster i "värsta fall" säga
-vad var det jag sa!!
OCh SÅ farligr är det väl inte? Du bryr dig ju, eloge till dig för det
 

Tack!

Skrivet av  Lillasystern
Snälla ord! Jo, jag skulle ju även banna mig själv om det visade sig senare att min misstanke stämmer, och att jag då inte sa något tidigare. Men håll med om att det är känsliga saker, detta!
 

Visst är det känsligt

Skrivet av  marib
man klampar ju inte gärna fram och påstår
-Du jag tror det är nåt fel på din unge!! *s* då fick man förmodligen en stekpanna i huvudet av föräldrarna. Varför inte skaffa fram nån lite lättläst broschyr och "glömma" där?
 

Hej

Skrivet av  Lillasystern
Jag ska försöka tala med henne vid tillfälle. Tack!
 

BUP sa...

Skrivet av  Trebarnsmor
...att det inte alls var säkert att de funnit något stöd för en diagnos på vår son när han var yngre för att det är diffusare då och att det först är i skolåldern man kanske kan komma till rätt slutsats-men det är säkert individuellt och beroende på i vilken grad man har bokstavsdiagnosen. En grav ADHD kan man säkert se mycket tidigare än en lindrig ADHD...
 

Tack

Skrivet av  Lillasystern
för ditt svar! Vad tror du på min beskrivning? Vad skulle du råda til`l utifrån din erfarenhet?
 

Be din syster rådfråga....

Skrivet av  Trebarnsmor
tex dagispersonalen,om dottern går där, eller någon fröken på den fritidssysselsättning hon går på.
Pratade tex med min sons körfröken om hans beteende när han var 4 år...

Både dagis och andra sa dock "tröstande ord" som att "alla barn har ju svårt att sitta still-mer eller mindre" "du ska se att han växer på sig" "avvakta något år"

Alla dessa "klappar på huvudet" gjorde bara min förtvivlan större och så velade jag på igen....

Om någon hade sagt: Ja du-det har jag också tänkt på...
eller jag tycker du ska kolla det och det för att utesluta tex dålig hörsel (som min syster blev spattig av) för jag mnärker också att han har problem...
så hade jag pustat ut mer och insett att det inte bara var jag som inbillade mig sådant som inte alls fanns där...

Jag tror att du är ett jättestort stöd för din syster, om det är så att ni kan tala ärligt om detta.
Försök också avlasta din syster och ta hand om flickan några timmar nu och då...det kan hon verkligen behöva och som alla barn-så beter sig ju barnen bättre borta,
då de anstränger sig mera...

Lycka till!
 

Tack igen!

Skrivet av  Lillasystern
Jag ska försöka allt jag kan och hjälpa och stötta henne. Hon har visst ett utvecklingssamtal på dagis nästa vecka, får se om ngt händer då.
 

Be systern fråga dagis...

Skrivet av  Trebarnsmor
rakt på sak...Tycker ni...jag är såå orolig...

Om systern bara "sitter och väntar" på att dagis ska berätta kanske hon får gå hem utan några åsikter från personalen och därför tro att det inte är några som helst undringar från dagis sida.

Det gör såå ont i vissa föräldrar om man "kastar ur sig" en om än så liten misstanke för föräldrar som inte alls är beredda på det...så om inte problemen är alarmerade kommer aldrig dagispersonalen att prata om det självmant, för att hoppas att flickan vcäxer på sig och inte oroa föräldrarna med kanske grundlösa "anklaganden"...

Om däremot en förälder frågar rakt på sak, så är det lättare för personalen att svara ärligt även om misstanken är JÄTTE-liten...förstår du?

Ingen expert på föräldrasamtal på dagis-men så tror jag i alla fall...