Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har BUP och soc varit på hembesök

Skrivet av Andrea
De har fortfarande inget lämpligt behandlingshem för sonen, men de ville väl skaffa sig en uppfattning om hur illa det är. Då hade jag också ringt soc och tjatat om att de måste göra nåt snart.

Som tur var hade jag förvarnat sonen om att de hade för avsikt att placera honom nånstans där han skulle få bo också. Vi provade ju med ett behandlingshem där han skulle bara gå på dagerna, men han lät ju bli och gå dit efter ett tag. Så, jag är ju med på det också att han måste få bo där till att börja med. Men jag vill gärna att han slussas ut igen så snabbt som möjligt. Både han och jag tycker ju att tanken att han inte ska bo hemma är lite jobbig.

Så, eftersom han visste om det så tog han det lugnare när de pratade om det. Och medgav t.o.m. att det nog är nödvändig. Jag vet inte om det var så bra att soc-tanten t.o.m. pratade om att man kunde tvångsumhänderta honom enligt LVU. Men iofs så brukar det vara bra om han har nåt "hot" hängande över sig. Det handlar inte om att han gör nåt farligt för andra, utan att sabbar sin egen hälsa med att inte röra på sig, gå upp i vikt, inte gå ut, osv.

När de frågade honom vad han ansåg skulle hjälpa honom, så hade han faktiskt idéer. Han sa att han helst ville in i militären. Hård disciplin, att ingå i en grupp där han helt enkelt skulle vara tvungen. Visserligen var BUP och soc imponerade av att han önskade en radikal lösning. Men de tyckte inte det var realistisk. Trots att han har viljan, så skulle han inte klara att anpassa sig där. Utan tillräckligt med vuxenstöd, dessutom.

Men jag har nu efterfrågat en lämplig kontaktperson, till att börja med. Och om de sedan kanske kan se till.... om man kan köra nåt i den stilen med honom på ett behandlingshem eller så. Visserligen, som sonen själv säger, det funkar inte så bra om det inte är på riktigt och om inte är en grupp. Han har ju så bra synpunkter själv. Hoppas att det blir nåt av det. Han fyller 17 nästa vecka, så vi har vara ett år på oss, sen får han göra vad han vill.

Hälsningar

Andrea

Svar på tråden: Nu har BUP och soc varit på hembesök

Svår sits, men du har en chans

Skrivet av  tanten
när han blir 18, och det är att ansöka om att bli förvaltare för honom.
Ta reda på av överförmyndaren i din kommun hur du går tillväga! Det behövs t ex intyg/motsv att han inte klarar att ta hand om sig själv eller dylikt.
Har kontakt med flera föräldrar som gjort så, inget ovanligt!
 

Ja....

Skrivet av  Andrea
Något sånt måste jag nog göra sedan. Men det är väl en "god man" man ska ha? Och det handlar ju om ekonomin då? Sedan är det en annan sak om han inte klarar att hålla en lägenhet någorlunda ren... eller sig själv för den delen. Det är nog betydligt svårare ....Även om jag egentligen tror att han kanske klarar det ... så småningom om han måste. Inte särskilt bra, men någorlunda.....

Andrea
 

Nej, det finns både

Skrivet av  tanten
god man och förvaltare. Det senare är det "strängaste", då kan man ta hand om allt och personen ifråga kan inte ingå egna bindande ekonomiska eller juridiska avtal , t ex lån, hyreskontrakt och dylikt, vilket de kan om de bara har god man. Som god man måste man alltid ha godkännande av personen ifråga till allt man gör, och man kan inte heller t ex se till att de får vård eller få reda på vad som händer i vården, det kan man som förvaltare.
Vissa saker kan man ju lösa med fullmakt.
Så tänk igenom och ta reda på och prata om det i familjen. Bättre vara förberedd än stå där när problemen kommer.
Känner många som tagit på sig stora skulder som de aldrig haft en chans att betala.
 

Artiklar från Familjeliv