Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor till er som har bokstavsbarn!

Skrivet av En som vill vara anonym
Hej,undrar om ni ville vara så snälla och svara på detta-om det nu _finns_något svar.

Är det ett tecken på att något kan vara fel,om ens femtonåring(son)inte överhuvudtaget verkar inse att han ligger efter med rätt mycket i skolan?Han kan absolut inte planera skolarbetet och skynda på!!
Han har många prover kvar att göra innan termins-avslutet men skyndar sig inte på minsta lilla vis,fast lärarna och min man och jag föröker skynda på ovh naturligtvis tjatar ständigt på honom.Han säjer alltid att han ska göra klart allt detta ,men gör det ju inte!

Läraren säjer att detta gör honom lite orolig och fundersam,att sonen inte alls verkar inse att han ligger efter.Detta sammantaget med hans koncentrationssvårigheter(,(blir ockås extremt lätt distraherad och kommer av sig)oförmåga att komma igång med skolarbetet,samt att han är så rastlös,har fått oss att ofta tänka på adhd,eller möjligtvis add!
Svårt att lära har han dock inte alls,utan hans lärare i olika ämnen menar att det är mycket synd att hans rastlöshet förstör för honom att komma igång.Han talar om för honom att han MÅSTE koncentrera sig och sonen svarar "ja" men kan inte!
Vilka symptom kan vara "typiska" för tex Add?

Måste man vara stökig,bråkig,utåtagerande för att ha adhd?
Allt annat man läser om adhd stämmer in kusligt väl.Allt utom det här "bråkiga".

Han har heller inga problem med motoriken,jo,då han ska skriva så har rörelserna varit lite ryckiga,liksom skakiga ,hela hans liv.

Snälla,snälla-är det här skäl att begära utredning ,eller?Vågar jag tro på min intuition?Är det överdrivet från vår sida att be om utredning,jag har hört att man själv måste kontakta Bup?
Tänk om de tycker att vi överdriver?? De menar i värsta fall kanske att vi jämför sonen med våra övriga barn,det har vi fått höra.För dem går det nämligen problemfritt i skolan.Vi har fått höra att pojkar är "så här"men herregud-vi har ju flera pojkar och vi känner absolut inte igen detta! Hans bröder kan verkligen vara jobbiga,bråkiga och stökiga här hemma.Men i skolan sköter de arbetet och ingen har problem med koncentrationen fast de väl också(liksom 15-åringen)tycker skolan är trist ibland.(15-åringen avskyr dock skolan,tycker det är fruktansvärt tråkigt)Men han går alltid dit,har aldrig skolkat,skulle inte våga göra det.
Han är "foglig" enligt lärarna men gör ändå inte många knop,dessutom är han svår att lära känna tycker de.
Men han har alltid varit väldigt tystlåten-även vi får dar orden ur honom.Berättar han nån enstaka gång att de gjort det och det i skolan,blir jag så himla glad.
Tänk,han berättade härom dagen att han äntligen fått ett fysikprov gjort som han var jättesen med,han var glad för han fick GODKÄNT!! Oj,jag blev faktiskt tårögd,fånigt eller hur!
Svar på tråden: Frågor till er som har bokstavsbarn!

Följ din intuition...

Skrivet av  mani
Men pratar med din son när han är så pass gammal: säg att du inte tror att han är lat.
Barnen som inte är utagerande missas ofta i skolan.
Vår son har fått diagnosen Asperger + Daamp i samma åldern.
Fast den första kontakten vi hade var skolläkaren.
Sedan fick vi höra att både han lärare och skolsystern hade haft funderingar.
 

Nu är jag ingen expert alls

Skrivet av  marib
men om jag minns rätt så är just ADD ADHD utan Hét dvs inte hyperaktivitet.
Nu är det jättesvårt att göra nånting alls när de börjar bli så här "gamla" men vad man kan och bör göra är att snabbt se till att kräva en evk så ni har möjlighet att hjälpa grabben till åtminstone godkänt i kärnämnena.
För min äldsta så har skolan ställt upp enormt, han läser ca 3h/dag och då bara kärnämnen + utvalda ämnen som han kan plocka lätta poäng på. De har en "liten grupp" och han sitter oftast med en och samma lärare som jagar på honom vid behov.
 

Faktiskt allvarliga tecken och

Skrivet av  tanten
något du bör åtgärda omgående, först och främst med ordentliga åtgärder i skolan så han har en chans att klara sig vidare till gymnasiet. Sen kanske en ordentlig utredning så man får klarlagt lite mer ingående vad som kan ligga bakom hans svårigheter, det kan finnas många anledningar och kombinationer av orsaker. Ffa är det viktigt att få grepp om hur hans förmågor ser ut, vad är han bra på, vad fungerar, vad gör det inte, vilka ev svaga sidor har han.
Spontant när jag läser din beskrivning så dyker begreppet ADD upp. Men som sagt det kan finnas olika anledningar och kombinationer.
Det viktiga är ju inte bara hur situationen ser ut nu utan hur det kommer att vara för honom om säg fem år, om han inte får det stöd han behöver nu.
Han´s egen brist på insikt i sina svårigheter gör det än viktigare att ta itu med det nu innan han blir äldre, när han är myndig har ni inte så stor chans kanske...
Vad Bup tycker tror jag inte ni ska spekulera i nu, tar de er inte på allvar ska ni väl söka er nån annanstans.
Vilket landsting bor ni i, så kan jag ev ge konkreta tips vart ni kan vända er.
 

Låter som min pojke

Skrivet av  mia
Min pojke är oxå 15 år och har damp-diagnos. Han är underaktiv, det är inte helt ovanligt inom området även om överaktivitet är vanligare(eller synligare). Han har svårt att strukturera upp sin tillvaro och svårt att koncentrera sig i stor grupp.
Att alla som har bokstavsdiagnos skulle vara våldsamma är enligt mig en myt. Min pojk slåss aldrig, är snarare rädd för konfrontationer och drar sig undan när det luktar bråk.
Det låter som om du har en gullig kille som behöver mer hjälp från skolan att klara sig.
Om ni känner att ni vill få en utredning gjord så ska ni göra det utan att oroa er för vad andra tänker. Många oroar sig för att barnen får en stämpel men man väljer ju själv om man vill berätta för andra, alltså behöver ingen annan veta om man inte vill berätta. Däremot kan man få verktygen att klara sig i livet om man får reda på var problemen finns.
Lycka till!!
 

Tusen tack för svaren,

Skrivet av  En som vill vara anonym
nu känns det som om vi inte är helt "ute och cyklar",ändå!
Och till "mia".jag hade ingen aning om att det fanns underaktivitet vid damp,det var en ny lärdom.

Tack igen alla!