Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Eller här?(även på autism....)

Skrivet av ann
Är det ärftligt med asberger, autism mm? Jag har en systerdotter som förmodligen kommer att få diagnos asberger vid 17 års ålder, mycket kämpande och mycket tårar.

Till saken hör att jag känner igen mycket av henne i min son.

Vet inte om vi ska söka hjälp på allvar eller vänta för problemen är hanterbara (än så länge)MIn son passar inte in på någon diagnos så jag frågar här med (och på autism sidan)

Min son:

svårt med sociala relationer
sen i social utveckling
svårt med att sortera intryck, kan t ex inte hålla ordning på skaer och ting, inte ta instruktioner i stor grupp.

svårt att prata med folk,ögonkontakt, obekväm i hela kroppen.

Klumpig som barn men bättre nu.

Inga specialintressen eller intressen över huvud taget men kan få ett intresse som är intensivt i några dagar för att sedan gå över till ingenting.

Klarar inte krav.

har inga kompisar, kan ej, vill ej behålla dom.

leker bättre med yngre barn.

tror han klarar mycket mer än vad han gör. Tycker själv han har kompisar, klarar sig bra i skolan , är aktiv i disskutioner i skolan m.m. Inget av detta stämmer.

Ljuger mycket.

Om det går emot honom blir han lätt smått deppresiv och säger att han vill dö.
Han är 12 år.



Vad tror ni?






Svar på tråden: Eller här?(även på autism....)

Låter mycket som min kille

Skrivet av  Christopher
Min kille har autism och det du beskriver låter mycket likt honom.

Det finns flera ärftliga faktorer bakom autism som man har kunnat identifiera. Dels det s.k. Fragile-X-syndromet och dels en region på kromosom 2. Det kan säkert finnas flera, det är ju ett milt uttryckt komplicerat område...
 

men på många andra sätt....

Skrivet av  ann
fungerar han helt normalt. Te x bland folk han är helt trygg med. Ingen utomstående märker nåt. Knappt skolan ens.
 

Inget konstigt

Skrivet av  Christopher
Det finns stora variationer och många kan ha autistiska drag utan att de är så uttalade att de skall föranleda diagnos.

Jag skall inte ställa någon diagnos här på nätet, men det du skrev om din kille stämde till punkt och pricka in på min.
 

som min grabb

Skrivet av  keringan
jag har en grabb,nu14 som varit som du beskriver din. Min har fått diagnosen ADHD och dyslexsi stora likheter finns det, nu 7år senare börjar det bli bra hemma hos oss. Tycker att du kan höra dig för hos BUP om de tycker att du ska vänta men han behöver kanske hjälp med sin "deppiga sida",så det inte gåt för långt. kram
 

Artiklar från Familjeliv