Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni?

Skrivet av Trollungens mamma
Trollungen, 7 år och har DAMP, har mycket, mycket svårt för att komma ihåg saker och ting t ex vad som sagts i skolan och sedan kunna återberätta detta hemma. Och kommer hon ihåg så kan hon köra ihop det hela så väldans. Och detta skapar naturligtvis stora konflikter här hemma. T ex så fick Trollungen för sig om att de skulle ha Luciafirandet en annan dag än vad vi föräldrar hade fått veta. Datumet var bestämt till den 15/12 men en vecka innan kom Trollungen hem och sa att i morgon (8/12) ska vi gå till kyrkan och ha Luciafirande. Varpå jag svarar att "Ni kanske ska gå dit och träna för Luciafirandet är först om 7 dagar!? Så vi föräldrar kommer inte att vara där i morgon."
Trollungen vart hysterisk och skrek att fröknarna hade visst sagt att Luciafirandet skulle vara imorgon (den 8/12)och hon vek sig inte en tum. Jag var snudd på tjutfärdig för jag kunde inte få henne att lyssna alls kändes det som. (Jag kan tillägga att det var just träna de skulle göra i kyrkan denna dag fick jag veta senare . Men så hade inte Trollungen uppfattat det.)

Detta tog jag upp med lärarna när vi träffades på BUP för några dagar sen. Jag frågade om de inte kunde skriva ner i kontaktboken när de ska göra något "extra" något som är lite utöver det vanliga så att jag kan bemöta min Trollunge hemma och att jag vet vad det är som händer och sker. För dessa konflikter som uppstår hemma är jättejobbiga. Till saken hör att denna kontaktbok som jag bad de skriva i bärs fram och tillbaka till skolan varenda dag så jag tycker väl egentligen att det inte skulle vara så svårt att göra det.
Men svaret ifrån en utav lärarna blev "Jamen då skulle vi ju inte få göra annat än att skriva för det händer ju så mycket."
Och så tillade hon att "Oj, vi får visst tänka på allt vi säger och hur vi uttrycker det."

Jaa, vad svarar man på sådant som förälder??

Hur har Ni löst sådant här? Detta sliter väldigt mycket känner jag för det känns inte som att lärarna riktigt orkar att bry sig om att bemöta Trollungen med hennes svårigheter och även acceptera att de faktiskt finns. Eller kräver jag för mycket utav dem i dessa stressade/pressade tider?
Egentligen tycker och känner jag att Trollungen skulle behöva extrahjälp med en hel del saker men jag får bara till svar av lärarna att det finns inga pengar till detta.

Faan (ursäkta) vad det känns svårt ibland...

Svar på tråden: Vad tycker ni?

Så här gör vi

Skrivet av  Anina & Steffen
eftersom jag vet att min dotter helst vill slippa allt vad läxa och meddelanden heter, skickar vi mail med arbetsschemat som gäller för veckan. Sen så har min dotters lärare alltid sin mobil med sig. Så jag kan alltid nå honom med ett sms.

Detta funkar jättebra.
 

Jag skulle vilja

Skrivet av  Smulan
påstå att du som förälder måste kunna KRÄVA att läraren skriver i kontaktboken! Jag håller själv på att utbilda mig till lärare och jag är mkt medveten om lärares pressade situation idag. Hade Trollungen gått i min klass hade jag absolut tagit mig de få extra minuterna till att skriva ner veckans schema i kontaktboken för att underlätta för mig själv. Det är ju faktiskt så att man har kontaktbok för att man som lärare ska kunna föra en dialog med föräldrarna och slippa en massa "onödiga" telefonsamtal på kvällarna när man vill vara ledig. Jag tycker att du ska upplysa läraren att om vad även han/hon kam vinna på att skriva i kontaktboken. Samtidigt krävs det att ni som föräldrar också använder den till att upplysa läraren om Trollungens behov just för dagen (har själv en 5-åring med misstänkt ADHD och vet att den ena dan inte är den andra lik). Om det ändå inte går hem så tycker jag att du ska ringa till läraren varje gång något blir så tokigt som med lusseträningen! Förhoppningsvis förstår läraren åtminstone då att kontaktboken är smidigare att använda!

Hoppas att det löser sig!
 

Visst kan man som förälder kräva att

Skrivet av  Anina & Steffen
dom ska skriva i kontaktboken.
Men eftersom det rör sig om ett barn med bokstavsdiagnos så är det väldigt lätt att boken "försvinner".
Så var det hos oss. Alla meddelanden och veckoscheman bara "försvann".
Därför tycker jag att det är bättre att jag få meddelandena på min mail, för då kan dom inte försvinna.
 

Menade inte

Skrivet av  Smulan
att det var fel att maila för syftet blir detsamma som kontaktboken. Jag menade bara att den tid det tar för läraren att skriva i kontaktboken (eller maila) är väl värd mödan för läraren själv eftersom det underlättar både för läraren och föräldrarna att man har koll på läget.
 

klippt ur skollagen

Skrivet av  mia
"Utbildningen skall ge eleverna kunskaper och färdigheter samt, i samarbete med hemmen, främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen
skall hänsyn tas till elever i behov av särskilt stöd."
Jag tycker att det är uppenbart att läraren (enligt lag) har skyldighet att hälpa din trollunge.
 

hjälpa skulle det vara såklart..imt.

Skrivet av  mia
 

Tack!

Skrivet av  Trollungens mamma
För era tankar. Det är så upp och ner just nu med Trollungen så jag har bara inte orkat vara ute här på sidan på några dagar. Ska ta och läsa era svar vid ett lugnare tillfälle. Just nu är jag bara så slut så jag tjuter utav minsta lilla känns det som.
 

Telefonkontakt

Skrivet av  Jockemamma
Vi har ett telefonsamtal med sonens fröken en kväll var fjortonde dag och hör hur senaste perioden har varit. Hon brukar skicka hem lappar också beroende på hur dagen varit. Han är väldigt stolt när han har med sig en lapp där det står att dagen varit bra. När han gör något dumt skriver hon en gul lapp. (GÄller alla barn.) Om de sedan rycker upp sig under resten av dagen rivs lappen sönder. Sonen brukar skämmas mycket när han berättar för oss om de gula lapparna ...
Det kanske kan tyckas vara stenhård övervakning men vi upptäckte att det faktiskt behövdes. Han kunde förut inte förstå hur vi föräldrar kunde ha koll på vad som hände i skolan ...
Han har ingen direkt bokstavsdiagnos utan en sådan där "ospecifierad" diagnos som väl är nära AS, men vi tycker själva att han har en hel del ADHD-drag.
När vi frågar honom vad de gjort i skolan kan han aldrig svara på det direkt, men det brukar ibland krypa fram i småportioner ... han kan inte se över en situation i stora drag och kan därför inte göra några sammanfattningar, men detaljer har han ju minne för.

Jag känner igen det där med hysteriska utbrott angående vissa missuppfattningar. Man kan ju bli helt galen! Jag är därför inte den som kan ge goda råd i stilen "detta funkar alltid för oss", men jag gissar att det bästa kanske är att man snabbt byter samtalsämne och sedan tar upp frågan senare när allt är väldigt lugnt, och då bara i mycket små steg. Hä. Kräver nog en del is i magen, men ändå ...

Vi trodde inte heller att vår son skulle vara så beroende av skrivna scheman och planeringar som många autistbarn sägs vara - han klarar ju alla vardagsgöromål utan sådana hjälpmedel - men när vi väl testade verkade han bli märkbart förtjust och pysslar gärna med sin väggtavla. Han är också 7 år. Din dotter kanske också skulle gilla steg-för-steg-scheman så att hon inte villar bort sig? Jag kan tänka mig att det borde fungera fint för någon med DAMP ... Men det kanske ni har infört för länge sedan så jag kanske kommer med hemskt onödiga förslag här. När hon blivit bättre på att läsa och skriva kan hon kanske i större utsträckning få ner anteckningar om exakt vad som gäller. Och så finns ju mobiltelefoner med röstinspelning även om jag inte direkt gillar tanken på mobiler kombinerat med ungar och skola.

Tycker för övrigt att ditt barns lärare inte ska gnälla om de hon tvingas bli ännu mer tydlig när hon ger ungarna besked! Hälsa henne att det är hennes förbannade jobb att tänka på allt hon säger och hur hon uttrycker det - är hon lärare eller inte???
 

Det där var ett skitbra tips!

Skrivet av  mfors
Jag ska framföra det till mina barns lärare!!! Jag har nämligen ett litet helsicke med att mina barn "glömmer sina lappar" och sen att det här med lärarkontakt sådär varannan vecka är ju **BONK** borde tänkt på det...
 

Det känns så skönt att andra

Skrivet av  Trollungens mamma
förstår hur man känner sig och hur man har det. Även om inte alla våra "trollungar" är exakt likadana så påminner dem i alla fall en hel del om varann och de svårigheter detta kan medföra.

Tack för alla dina tips och synpunkter. Det finns en hel del som jag kan ta med mig för våran familjs del också. Telefonkontakt var fjortonde dag t ex verkar toppen. Trollungens lärare kommer kanske att opponera sig för detta "merjobb" men det får de ta känner jag.

TACK än en gång.
 

Artiklar från Familjeliv