Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är ADHD?

Skrivet av Undrande
Jag bara undrar om ni läst Anna Wahlgrens krönika om ADHD. Själv snubblade jag över den av en ren slump och kände mig lite undrade efter att ha läst den. Vad säger ni?
Den finns på:
http://www.annawahlgren.com/kronikor/sep_2004.htm
Svar på tråden: Vad är ADHD?

Trollvarning

Skrivet av  Mani
Anna Wahlgren är mest känt som en debattör som jämt behöver pengar och skaffa sig pengar med att antal reaktionära artiklar..
Den här artikeln ser ut som en avskrift av scientologikyrkan!
 

Men jag blir ändå påverkad..

Skrivet av  anonym mamma
av att läsa det,usch..Vi som just håller på att utreda vår 13-årige son som har alla de typsiak tecknen på just Adhd..Känner mig ledsen efter att ha läst detta!
 

Inget att ta på allvar...

Skrivet av  Mani
Det är tyvärr så att bakgrunden av hennes material återfinns i scientologikyrkans texter. Jag kan bifoga länken om ni är intresserade.
Dessutom är hon en besserwisser av stora mått men ingen expert.
Hela hennes affärside vilar på andras osäkerhet.
Hon är inte bara ute och vill barnens väl, hon vill tjäna pengar.
Det är lätt för dem som inte har kommit i kontakt med bokstavsbarn att förneka och bagatelliserad problemen.
Samtidigt kan hon och andra brösta sig: de är så bra föräldrar!
 

Samt att ...

Skrivet av  Mani
undrande är väldigt anonym och njuter förmodligen att uppröra föräldrar med bokstavsbarn.
 

Det där ska du

Skrivet av  Andrea
verkligen inte bli påverkat av. Det är just precis som scientologernas argumentation (och Eva Kärfves för den delen). Det här är, precis som Mani skriver, en person som INTE i första hand tänker på barnen i fråga utan om vill tjäna pengar med att skriva nåt som uppmärksammas.

Lita på dem som vill hjälpa våra barn. Och gå efter din egen känsla, efter utredning. Och om det blir aktuellt med medicin - fråga de vars barn har medicin. Och prova gärna och se själv. Det är INTE som hon skriver. Det där med "zombie" är en seglivad lögn. Ja, jag kan lugnt påstå att det är en lögn, det finns ingen sanning i det alls.

Rapporterna om ungdomar som lär ha begått våldsdåd och som åt Ritalina... det är just dessa historier som scientologerna kommer med hela tiden. Kollar man efter så visar det sig i regel att ungdomen ifråga just hade slutat ta medicinen. Eller att det handlade om andra mediciner, ibland antidepressiva, som KAN ha oväntat och oönskat beteende som följd. Min son fick en antidepressiv medicin som 8-åring - just för att man var restriktiv med centralstimulerande mediciner (trots att man vet att effekten är bättre och biverkningar mycket få). Han flippade ut fullständigt, slogs och sparkade. Då sa jag till läkaren: "Kan vi avsluta detta experiment och ge honom den medicinen som vi VET skulle funka mycket bättre!"

Ska inte skriva mer här, men jag ska plocka sönder den där artikeln och kommentera på annat ställe.

Andrea
 

Tack Andrea

Skrivet av  Undrande
För att du tog dig tid att ge ett sånt bra svar. Jag har alltid "sett upp till" Anna W och när jag läste detta blev jag chockad. Det är inte alls som Mani skriver att jag ville uppröra - jag sökte stöd.

Jag ber direkt om ursäkt till Mani om hon uppfattade som att jag vill uppröra - förlåt
 

strunta i henne

Skrivet av  mamma till tre
Anna Wahlgren har alltid påstått sig veta bäst trots att hon vad jag vet inte har nån som helst utbildning på området. Att hänvisa till sina egna barn är väl inte särskilt mycket värt, hon har ju inte fler barn än vilken dagmamma eller dagisfröken som helst.
Hennes barnabok innehåller så mycket konstigheter så jag kan bara rycka på axlarna åt henne numera.
 

A W:s eget liv är ju inte

Skrivet av  tanten
direkt representativt för den som INTE har ADHD....
De flesta som talar mot ADHD m fl diagnoser, har ju sällan något av substans att komma med, det är mängder med påståenden invävda i helvetes-predikningar som inte tycks ha annat syfte än att skrämma folk och få dem att tvivla på sitt eget förnuft.
 

Jag får väl ta det på "diskutera diagnoser"

Skrivet av  Andrea
annars blir det tjafs igen. Kolla in där alla som undrar...
 

Vad arg jag blev för allas vår skull

Skrivet av  Ewa
idag när jag läste AW:s krönika har faktiskt tyckt att hon var okej. Märkligt att hon citerar från scientologernas skräckpropaganda? Som påminner i sin argumnetering om antroposofernas och mässlingvaccin/autism..Om Eva Kärfves också... Märkligt sammanträffande..Eller skall jag skriva på Diskutera diagnoser istället kanske?
 

"vad är ADHD" jo jävl*ar

Skrivet av  mfors
Jag känner mig mest kränkt över frågeställningen. Jag har inte ett barn som själv säger att han inte längre gör dumma saker hela tiden som han inte märker själv efter medicinering, Jag har inte längre två syskon som inte står ut med brorsan, jag har inte längre en bucklig bil, buckligt vardagsrumsbord och ett sönderhackat köksbord, "Va? Oj, har jag gjort det? Förlåååt det var inte meningen" eller en rektor som sliter sitt hår! Klart det glöms saker fortfarande men inte värre än vanliga ungar och visst händer det att hans armar och ben fortfarande vandrar utan att han märker det. Men han är fortfarande vårt barn och otroligt gosig.

Även om man fortfarande ibland överväger straffskalan för mord av barn.
 

En sån helg?

Skrivet av  marib
skickar över ett ljudisolerat rum, innehållande egen tv/stereo eller vad du nu tycker du behöver. Nån trevlig vinflaska en jättepåse cybergodis OCH en välremmoverad "barnvakt" med bästa tänkbara utbildning.
Ha det skönt.

I övrigt så håller jag med dig :-) tyckte en gång i tiden om AW´s böcker men nu hoppar jag över dem.
 

Det där skämtet om att mörda sitt barn..

Skrivet av  läsare med adhd-pojke
var ett dåligt skämt,tycker jag.Har läst att du skrivit så i flera inlägg.
 

Artiklar från Familjeliv