Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nyss fått diagnos

Skrivet av Pia-59
Jag känner igen det där med att vissa tvivlar, när man berättar att sonen fått diagnosen ADHD. (Han är 17 år). Folk som säger att "jamen det där stämmer ju på många barn" och "förr i tiden sa man att dom var stökiga, nu heter det ADHD" osv.

Jobbigt, för jag vet inte så jättemycket om det. Dessutom tycker alla att han är ju så lugn nu för tiden, fast han var supervild som liten, men alla har ju inte sett det jag själv har sett. Att han gärna eldade lite här och där, läxorna var en mardröm (även för mig) i skolan har det aldrig funkat och trots en massa elevvårdskonferenser, så har ingen lärare, skolpsykolog, rektor, eller annan, föreslagit att något kan ha varit "fel".

Jag själv har misstänkt det, men kanske inte riktigt förstått...

Det känns lite som om, dom man berättar för, rycker lite på axlarna (inte synligt, men mentalt, om ni förstår hur jag menar). Inte kul.
Svar på tråden: Nyss fått diagnos

Jag tror...

Skrivet av  *Lilla My*
att det är väldigt betydelsefullt om du och din pojk kan få det där "mötet". Du har varit med om många märkliga saker som han har gjort. Skolan har inte kunnat se och uppmärksamma det på samma sett.
Men du har sett. Ni har en gemensam historia, du och din pojk. Nu vet du att det inte bara är som han "djävlas" (mitt uttryck, så skulle nog jag känna om min pojk satte eld på saker omkring mig och sig...).

Han har svårt med vissa bitar, och när de blir tydliga i en ytredning, så har man en möjlighet att ta fram dem, titta på dem, prata om dem, och mötas kring dem.

Om dina närmaste skall kunna förstå, så måste du nog ge dem en mängd exempel på situationer som faktiskt var svåra, och väldigt typiska. Kanske finns det ngn i din närhet som kan klara att låta sig omvändas, som klarar att ändra sin bild om hur det egentligen var de där åren...

Kanske måste du släppa det, och i stället fokusera på att hitta ett bollplank för hur det fungerar just nu.
Och hur du fungerar just nu.

Kram,
 

Tack...

Skrivet av  Pia-59
för ditt svar. Det är även skönt att den här sidan finns så man kan läsa om andra barn med samma diagnos + att här tror folk på det man säger...

Kram
 

Artiklar från Familjeliv