Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tankar bara. Skriv gärna.

Skrivet av mfors
Det är ett himla snack om omega-"X" fettsyror hit och dit och inverkan på hyperaktivitet och bristande impulskontroll. Det är ett himla snack om "Hur fan gör jag med det här totalt okontrollerbara barnet som tyvärr inte märker själv att han är oregerlig". Vi diskuterar för och nackdelar med medicinering mot ADHD diagnos.

Men hur kan vi som föräldrar förbättra situationen diskuteras det inte så mycket om. För våra barn. Och oss själva som föräldrar.
Svar på tråden: Tankar bara. Skriv gärna.

Håller inte med....

Skrivet av  mani
Boken Explosiva barn... ha citerats ofta och är en bra handledning för att klara av utbrott.
Vi har också prata om tydligggöra dagsschemata, om metoder inspirerade av beteendeterapi (poängtabell)..osv
Avlastning har också nämnts.

 

Hmmm...

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Nu vet jag inte säkert hur stor skillnaden är i VAD som diskuteras. Men jag kan nog känna igen lite att det åtminstone i mindre grad diskuteras hur vi föräldrar kan förbättra situationen.

För oavsett fettsyrors och mediciners inverkan på barnens beteende och svårigheter så är det ju helt klart så att prioritet nr 1 måste vara att arbeta med den omgivande miljön. Och det kräver MYCKET av oss föräldrar! Och det gäller ju också oavsett ORSAKEN till svårigheterna (som väl är det som diskuteras allra mest här, eller på vårt andra forum)! Jag menar så här:

* Neuropsykiatrisk orsak (för den som tror på den varianten) - kräver sociala, psykologiska, utbildningsmässiga och kanske även medicinska insatser i vissa fall.

* Psykosocialt orsakade problem (för den som tror på den varianten) - kräver sociala, psykologiska, utbildningsmässiga och kanske även medicinska insatser i vissa fall.
 

Artiklar från Familjeliv