Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son kan inte gå ordentlig när vi är på stan

Skrivet av Undrande
han springer och skuttar mest hela tiden. Nu är han 8 år, men så har han varit ända sen han var liten. Och han fortsätter liksom med samma beteende.

Min pappa säger att han aldrig sett några andra barn som har ett sånt beteende när de är ute och går med sina föräldrar på stan.

Nej, det ser jag faktiskt sällan också. Vi går just nu till BUP, sonen och jag. Han är inte föremål för utredning, men i skolan är det problem, de säger att han inte har empati, att han inte lyssnar på tillsägelser, det liksom bara rinner av honom. De måste vara väldigt tydliga med gränser.
Min man vägrar närvara på BUP för han anser inte sonen har annat än discplinsvårigheter och att jag inte sätter tillräckligt hårda gränser, men jag vet inte. Ibland har jag tänkt tankar att han kanske har någon lätt ADHD, Aspergers.

Kan man ha det för det första?
Alla mina kompisars barn är lugna och lyssnar nästan direkt på tillsägelser. Min son känns som en "vilde" bland dem hela tiden. Han är annars nyfiken, påhittig och framåt.

Eller ska man skippa diagnoserna och fundera på annat.
Svar på tråden: Min son kan inte gå ordentlig när vi är på stan

Nej, fundera vidare bara och

Skrivet av  tanten
ta upp dina funderingar på Bup!
Och läs på i ämnet, finns massor med bra litteratur.
Knappast troligt att det är ett problem med uppfostran och gränssättning.
Tips på författare: Gillberg, Kadesjö,Selikowitz,Iglum
för att bara nämna några.
 

Gillberg särslikt *imt*

Skrivet av  Micaela
*
 

Haha, det där känner jag igen

Skrivet av  Fjärilens mamma
Min dotter (7år) kan inte heller gå städat bredvid när man är ute och promenerar. Hon skuttar, flaxar omkring och kliver en på fötterna eller håller i handen (numera) och drar hit och dit och bromsar. Man blir alldeles trött själv. Men jag tycker ändå det blivit mycket bättre bara det senaste året. Hon har börjat få lite insikt i att andra människor faktiskt tycker och tänker om vad hon gör och uppför sig. Dotter har Aspergers+ADHD.
 

Artiklar från Familjeliv