Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som...

Skrivet av Milli m. M
... tror att mitt barn kan vara ett bokstavsbarn?

Han är en kille på 4½ år, har alltid varit ganska lugn och stillsam här hemma (pysslar, leker med bilar m.m.), han är ensambarn, men på dagis där det är många barn visar han en helt annan sida, slåss om saker och ting inte går som han vill, skriker fula ord åt kompisarna (men kan i nästa sekund säga att han älskar dem), för oväsen vid matbordet och om maten inte passar honom rusar han därifrån, hamnar lätt i konflikter om diverse olika saker m.m.

Den senaste tiden har han varit börjat visa rädsla inför en massa olika saker. Han är rädd för mörker, rädd att vi föräldrar ska försvinna, rädd för döden...

Sen så verkar han inte förstå när man menar allvar. Gör han något han inte ska och man ber honom sluta så tror han att man bara skojar. Han skrattar och fortsätter.

Han är väldigt tidig intellektuellt sett (lärde sig läsa vid 3½, har precis lärt sig räkna båda + och -, är intresserad av kartor och dylikt), men på den sociala biten känns han senare. Kan det vara för att han är ensambarn (utanför dagis träffar han mest vuxna samt yngre barn) eller är det troligare att det beror på annat?

Någon som känner igen sitt barn i det jag skriver?
Svar på tråden: Är det någon som...

Kan inte

Skrivet av  Livselixir
säga om ditt barn är ett bokstavsbarn..
Men! Jag känner igen min lillebror och mig i det du skriver
 

Visserligen, men

Skrivet av  marib
inte det barnet som har diagnos utan det "normalstörda" *ler*
ÄR du orolig så tala med BVC men jag tror nog att det mest beror på att han helt enkelt inte lärt sig de sociala reglerna ännu, det kommer.
 

Du borde inte oroa dig än

Skrivet av  Andrea
Det låter som om din son är ganska begåvad. Det är lite svårt att säga ännu om det är nåt utöver det vanliga, men om han nu skulle ligga över det normala, jag menar högt över - dessa barn är ibland svårt att skilja från bokstavsbarn. Så kallad överbegåvning ger faktiskt nästan samma bild som t.ex. ADHD kan göra, men av andra skäl. Nämligen att barnet är understimulerad och blir uttråkat. Försök känna efter om du kan sysselsätta honom med nåt som ger honom lite utmaningar. Det sociala kan komma av sig självt. Det är inte ovanligt att barn utvecklar vissa sidor lite senare, för att de är upptagna med andra.